Vitamine C-gehalte in voer

• jacquelinesbeestenspul

hoi peter

ja ik bedoel inderdaad 40 mg sorry was druk met typen

een volwassen cavia heeft ongeveer 40 mg vit c per dag nodig :)

dus als je 1000 mg in je bvoer hebt zitten heeft je cavia precies genoeg vit c

ik geef liever iets meer omdat ik fokdieren heb en jongen

mijn dieren krijgen dagleijks groente naast hun kasper en muesli voor cavia's lekker gemengd en ze eten hun bakjes leeg hahaahahahaha ben heel streng als moeder bordje leeg anders mag je niet van tafel :D:D:D:D:D

maar goed als je groente geeft of fruit dan hebben ze genoeg aan 1000mg in mijn ogen maar ik heb liever meer

ik heb cavia's die de wortel niet lekker vinden of een zeugje die vind brokjes lekkereder dan witlof :( erg raar maar waar dus ze krijgen nu door het voer genoeg vitamientjes

welk voer geef jij peter ??

groetjes jacqueline

• Peter

Hoi Jacqueline,

Ik voer ook al jaren Kasper Faunafood, en het bevalt prima. Ze vinden het lekker en de korrels zijn niet zo groot zodat ook de jongen ze beter aan kunnen.

Ik voorzie ze daarnaast nog 2x daags van groen, meestal wortels en paprika's.

Peter

• Witches at work

Hoi Jacq

Wat ik erg belangrijk vind is dat je de dingen los moet zien te zien!!!

Voorbeeld; ik ken super fokkers die als mens geen knip voor de neus waard zijn en andersom ook~!~

Over Ed en Erna zeg ik niks, dood eenvoudig omdat ik ze niet ken!

Ik heb al eerder bij Esther C en ook van Dana gehoord hoe hun negatieve bevindingen er over waren.

Echter ik laat me niet “zomaar” ff voor een kar spannen!!! Ik luister naar andere maar trek mijn eigen plan uiteindelijk, ongeacht wat andere ervan vinden.

Ik koop nu niet minder dieren aan dan voorheen das bull.

Jij onderhandeld per slot een stuk meer als ik doe weet jezelf ook wel.

Ik heb mijn dieren laten onderzoeken en weet wat er mis was aan mijn voer, en zat toen nog op de Kapser zelfs, dus nee ook geen garantie van Arie Blok dat je altijd bent ingedekt zeg maar tegen stal en of dieren shit, zo heeft ook Peter en jij mogen ervaren MET Kapser en MET een Virus toch???~!~

Ik voer nu geen een merk maar mix het zelf zoals ik al aangaf en dat bevalt prima.

Dat doe ik trouwens al een maand of ehhhhhhhh 4 zeker.

Ik voer weinig bij, en ja wel wortels dus vooral vinden ze hier erg lekker~!~

maar zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel verschillende ervaringen.

En zoals ik al vaker hier heb geoppert, de tijd is onze beste raadgever!!!

gr. D#S

• Caviafarm LiLo

Hoi Jaqueline,

Ik heb het voer ruim een jaar gevoerd en nog nooit een probleem gehad met de cavia's en minimale uitval. Ik was zeer content met het voer.

Dat is niet de reden waarom ik nu over ga op ander voer. Verder heb ik ook goede ervaringen met Erna en Edward. Mocht het al zo zijn dat het broodfokkers zouden zijn: dat is mijn probleem toch niet. Ik heb met jou persoonlijk ook geen probleem omdat je Skinny's fokt die ik een schande voor de cavia vindt. Dat is gewoon jou pakkie aan.

Ik vroeg me af of 1000mg/kg vitamine C niet gewoon voldoende is zonder groente en fruit bij te voeren.

Evelien

• Witches at work

Hoi Jacq

Toen ik trouwens net aan het fokken was begin 2005 en bij cavia stal Happy te Rijssen ben geweest voerde hun ook al dat “E & E” voer zeg maar.

Lekker makkelijk ook volgens deze fokker om dezelfde reden als Evelien niet veel meer bijvoeren dus.

Verder weet ik dat Lia Schollevaar er erg over te spreken is, mijn stevige compacte zeug Triksie is door haar gefokt, heb ik op 12/1 jl een schitterend nest van.

Dat het voer van E&E ook konijnen korrel bevat kan geen kwaad om dat het coccidiose vrij moet zijn daar gaat het om. Ik weet ook bv dat combinatie 2 Impresse hun dieren konijnen voer gaf (GEEN E&E voer dus he voor de goede orde) en er zelf vit. C aan toevoegde via het drinkwater.

Hun dieren zijn toch ook niet de meest ellendige toch??? Ik heb uit hun lichting/lijnen Aurora (Shania) en Pepper zitten die beiden niet voor een een heden ten daagse Canadees (waar veel fokkers zo op flippen) an de kant hoeven!!!

Verder kan ik je nog meleden dat Truus Leblanc Union is gaan voeren omdat Kasper niet volledig genoeg was omdat het een veredelde konijnen korrel ise met een flinke stoot vit C.

Is dit nu van mij uit een campagne stunt voor het E&E voer???

NEE~!~ Echter Jacq er zijn ook midden wegen! Ik denk niet dat het E&E voer HET voer is!!! Maar rommel??? Ik kan ook niet verklaren waarom dieren dood gaan als ze veel worden bijgevoerd met groente/fruit zoals jullie 3 fokkers deden!!!

Wel staat voor mij vast dat jullie 3 dat hebben gedaan ook zelf bekend namelijk!

Als een cavia 4000 mg vit C krijgt per dag en echt veel hooi kan een brok weinig kapot maken denk ik. Ik heb me bovendien ook al jaren en samenstellingen van dieren voer verdiept omdat voeding mij toevallig boeit.

Er zit geen arsenicum in het voer of zo. Wat dan wel??? Kijk op “LILO”dr site dan heb je de samestelling!

Ik mix het gewoon met ander voer dus, nu en merk eerder verbetering dan verslechtering hier.

Conclusie; ik propageer hier ff geen enkel voer, en merk dat de hoeveelheid GOED hooi bij erg veel stallen nogal wat te wensen overlaat.

Ze zitten nogal een met erg weinig of zonder!

Ik propageer vooral GOED hooi en andere grassen als basis!

En zie de brok als vit C/en wat andere stoffen shot aanvuller, en het hooi als ultieme kiezen afslijter en tevens lekker bezig zijn gedurende de dag voor de caaf.

Dus hier heb je steeds weer die discussies over WELK VOER???

voor mij; lang leve het GOEDE HOOI~!~!!

En brokken niet teveel geven want overdaad schaad!!!

Ong. 30 tot 50 gr. per dag per dier is meer dan genoeg.

Dat E&E noiet deugen voor hun dieren weet ik echt niet Jacq. als dat al zo is betreur ik dat ten zeerste natuurlijk~!~

Mijn idee zou dan ook zijn die 2 een handel/fok verbod op te laten leggen indien nodig.

En het voer openbaar te maken voor ander groothandels indien het echt zo goed is!

Want ook de slechtste mens kan misschien toch iets goeds maken toch???

Ook hier worden ze regelmatig bij gevoerd met oud brood/mais/Lunzerne/wortels/fruit ed. echter niet dagelijks.

gr. D#S

• jacquelinesbeestenspul

hoi evelien en ine

weet je wat mij stoort aan deze topic en e&e is dat zij zelf breoodfokkers zijn en slecht voor de dieren en jullie daar voer kopen ???????????? ik heb het in het begin gevoerd en toen ik erachter kwam dat zij broodfokkers waren heb ik gelijk gebeld en gee nvoer meer gekocht want ik wil geen geld geven aan broodfokkers echt niet !!!!!!

jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi ine

ik vind het bull dat jij nu de schuld van jou dode dieren en virussen geeft aan kasper echt !!!

jij gaf en geeft niet alleen kasper maar je mengde het met oa kippenvoer en muesli en nog meer van dat soort voer dus kan je in mijnogen de kasper niet de schuld geven

jij hebt ene stelling en kan het niet goed onderbouwen en durft nu te beweren dat peter zijn dieren mede door kasper dood zijn gegaan ????????????????? nee dat klopt niet echt niet !!! konijnenvoer is voor konijnen en caviavoer voor cavia's in mijn ogen en kasper is prima voer nooit geen problemen mee gehad

jij gaf ook gras en heb zelf gezegd dat jou beer last had van leververvetting door het gras een aantal maanden geleden en nu geef je mede lasper de schuld ??

ik den kdat je eens 1 merk moet gaan voeren en niet iedere keer een ander merk dat is voor de dieren en hun darmen ook niet goed.

ik handel bijna nooit zoals jij dat doet en ik koop afentoe een dier erbij om niet vast te lopen met fokken de laatste die ik heb aangekocht is van caviastal bacardiestrots een rexzeugje rood bont voor de kerst omdat zij weer prima met jack verpaart kan worden in de toekomst maar verder heb ik de afgelopen maanden niet veel onderhandeld hoor kan je ook op mijn site zien.ik koop of verkoop afentoe een dier omdat ik maar kleinschalig ben en dan bijna niet eigenfok dieren kan aanhouden maar verder koop ik niet vele nieuwe dieren zoals jij nu beweerd.

dus afentoe haal ik een paar dieren of ruil ik zoals met roelien van bacardietrots zij neemt nu van mij een volwassen zeug die ze voor haar lijn nodig heeft en ik heb voor de kerst een zeugje van haar gekocht dus er zijn geen meer of minder dieren in mijn stal gekomen daardoor.

ik heb 2 rexberen boombastic nu 7 maanden oud is hier vaanf 4 weken leeftijd

jack al bijna 2 jaar hier en zijn zoon die nu bijna 4 maanden is.dus nee ik koop en verkoop niet constant zoals jij nu beweerd.ik heb meerdere zeugjes die al ruim 2 jaar hier wonen en zeugjes vanaf de geboorte hier wonen die nu ene 2de nest gaan krijgen :)

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi evelien

ik vind deze reactie van jou :

Mocht het al zo zijn dat het broodfokkers zouden zijn: dat is mijn probleem toch niet. Ik heb met jou persoonlijk ook geen probleem omdat je Skinny's fokt die ik een schande voor de cavia vindt. Dat is gewoon jou pakkie aan………….

niet kunnen ik fok met skinny's ja maar wat heeft dat te maken dat E&E broodfokkers zijn ???????????? dat vind ik een heel verschil hoor

groetjes jacqueline

• Caviafarm LiLo

Hoi Jaqueline,

Om duidelijk te maken dat indien iemand iets doet waar je het niet mee eens de persoon gewoon leuk kan zijn.

Ik ben daar geweest en niets wees er trouwens op dat het broodfokkers zijn. Ze hebben samen rond de 100 dieren (het is geen koppel). Ik heb er ook altijd rond de 50 dus samen met jouw opgeteld zijn dat er ook 100. Maakt dat ons een broodfokker???????????

Ben jij wel eens bij ze geweest om je uitspraak te staven?

• Caviafarm LiLo

Dus terwijl jij fantastische rexen fokt zouden mensen bij jou moeten wegblijven omdat je ook de skinny fokt waar ze een schijthekel aan hebben??????????????

Evelien