Vitamine C-gehalte in voer

• Caviafarm LiLo

Naar volle tevredenheid heb ik alijd voer gehad met een vitamine C-gehalte van 4000 mg/kg.

Door omstandigheden kan ik dit voorlopig niet afnemen. Ik moet dus over op ander voer. Voor de hand liggend voor mij is Kasper en dit bevat 2000 mg/kg.

Mijn vraag is eigenlijk: Hoe hoog moet dit gehalte zijn zonder dat ik groente en fruit dien bij te voeren en de cavia's dus gezond blijven?

Is het misschien niet zo dat wij te ver gaan in het “verzorgen” van de cavia en is 1000 mg/kg eigenlijk ook gewoon genoeg.

Net als bij de mens. Wij maken het ook niet aan maar 2 stuks fruit vult voldoende aan. Is 1000 mg/kg dan ook niet gewoon genoeg voor de cavia ipv geen vitamine C.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

Evelien

• Gerda_H

Hoi Evelien.

Mijn da zei, korrel met een vit.c gehalte van 1000mg is voldoende,maar hoeveel er ook in zit, je moet 1 keer per week een halve vit. c tabletje per cavia geven. Dit,omdat het vit.c gehalte in het voer altijd vervliegt, en groenvoer is wel heel belangrijk.Met name hooi.

Groetjes Gerda

• Bregje Bouwmans

Hoi Evelien

Als je ze dagelijks goed, groen hooi geeft, en wat groente en of fruit is de brok niet eens zo boeiend!!!

Op goed konijnenvoer (vrij van anti cocidiose) doen ze het ook prima maar dan is dus consequent bijvoeren een must.

Teurlings cavia voer kan ook zit namelijk 3000 mg vit. C in die vermeng ik met vit C loos voer van Lanoo voeders.

Ook heb ik hier nog voer van Prestige voer van Versele laga met slechts 250 mg vit C.

Ik mix die 3 door elkaar. En geef het hooi en Luzerne er los bij zeg maar.

Teveel aan vit C kan ook kwaad kijk maar naarde gevolgen van Hope farms.

Ik geloof ook niet in een voer waaraan je niks meer mag toevoegen zoals jij had.

Ik zorg dat er zeker 1000 mg vit C inzit. De ophokkers hebben de hele dag door brokken de buitenren caafs zitten in de winter overdag aan het hooi en om de paar dgn Luzerne erbij, in de zomer hooi en vers droog gras. evt met wat mais/mais kolven.

Geen musli meer!!! Te eiwit rijk en minder goed te verteren voor de caafs~!!!

gr. D#S

• Witches at work

Hoi hoi

Sorry maar ik heb tot 2X toe niet mijn mail adres aangepast nadat Bregje gisteren ff onder mijn account had gepost.

Dus bij deze ff recht gezet, ons Breg geeft namelijk geen voedings advies ed over caafs ha ha~!~

gr D#S

• Gerda_H

Och, Ine. Jij had wel jou eigen handtekening eronder gezet. Dus dat was wel duidelijk.

Groetjes Gerda

• MoniqueW

We letten wel op Ine :)

• jacquelinesbeestenspul

hoi evelien

ik voer met tussenpozen al jaren kasper en heb nooit problemen gehad

ik heb verschillende soortenvoer gehad maasr blijf op kasper terug komen.

ik heb geprobeerd het voer wat jij geeft maar dat beviel me totaal niet echt niet en zo meerdere fokkers kan je navragen aan de bewuste fokkers die hebben ook alleen maar nare ervaringen gehad ik noem het edward en erna voer nou dat komt er hier niet meer in slecht voer !!!!!

ik heb union gevoerd erg goed voer maar moest er bijna 1,5 uur voor rijden en daar heb ik ook niet iedere maand zin in dus ik ben weer terug bij kasper en dat bevalt prima.ik hoor ook goed everhalen over teurlings en kan daar zelf nikks over zeggen verder nog nooit gevoerd ik meng wel teurlings caviasupreme door mijn korrels en dat lusten ze graag (is gemengd caviavoer)

een cavia heeft 0,40 mg vit c per dag nodig en zwangere dieren het dubbele of baby's dus kasper of terulings volstaat prima

ik geef dagelijks groente en fruit dus mijn dieren komen geen vit c tekort

groetjes jacqueline

• Witches at work

jacquelinesbeestenspul schreef:

>

> hoi evelien

>

> ik voer met tussenpozen al jaren kasper en heb nooit

> problemen gehad

>

> ik heb verschillende soortenvoer gehad maasr blijf op kasper

> terug komen.

>>>D#S Ik niet dus, ik vind Kasper wel een goed middenklasse voer, niks meer en niks minder~!~

>

> ik heb geprobeerd het voer wat jij geeft maar dat beviel me

> totaal niet echt niet en zo meerdere fokkers kan je navragen

> aan de bewuste fokkers die hebben ook alleen maar nare

> ervaringen gehad ik noem het edward en erna voer nou dat komt

> er hier niet meer in slecht voer !!!!!

>>>D#S Ik heb het Edward en Erna voer door mn gewone voer gemengd, sinds kort.

Geen probleem moet ik zeggen!

Met Kasper ook niet, echter heb mn stal nu wel stabieler als in munne Kasper tijd zeg maar.

Toen voegde ik er in de winter maanden nog paarden musli aan toe.

> ik heb union gevoerd erg goed voer maar moest er bijna 1,5

> uur voor rijden en daar heb ik ook niet iedere maand zin in

> dus ik ben weer terug bij kasper en dat bevalt prima.ik hoor

> ook goed everhalen over teurlings en kan daar zelf nikks over

> zeggen verder nog nooit gevoerd ik meng wel teurlings

> caviasupreme door mijn korrels en dat lusten ze graag (is

> gemengd caviavoer)

Teurlings is ook echt geweldig voer hoor!!!

>

> een cavia heeft 0,40 mg vit c per dag nodig en zwangere

> dieren het dubbele of baby's dus kasper of terulings volstaat

> prima

>

> ik geef dagelijks groente en fruit dus mijn dieren komen geen

> vit c tekort

>>>D#S Ik niet dagelijks maar een paar keer per week zeg maar.

Dus net als bij Evelien moet ook ik een echt goeie basis brok hebben dus!

gr. D#S

>

> groetjes jacqueline

• Peter

Hoi Jacqueline,

Je bedoelt waarschijnlijk 40 mg ipv 0,40 mg.

Als je bekijkt wat een cavia per dag aan korrels eet dan kun je zelf uitrekenen wat je cavia per dag aan vitamine C binnen krijgt. Volgens mij moet het afhankelijk van groei en dracht ergens tussen de 30 en 50 mg per dag liggen.

Peter

• jacquelinesbeestenspul

hoi ine en evelien

miss moeten jullie eens dana van hopefullfarm mailen zij kan je vast vertellen hoe haar het oer is bevallen en volgens mij heeft esther chalet de cobaye het ok gevoerd en nog een aantal oudere fokkers net als ik toen.

mijn vraagtekens zijn :

waarom zou je goedkoop voer ontwikkelen als er al genoeg voersoorten zijn die voldoen ??????

waarom doe je al die moeite voor een caviakorrel en volgens mij hebben ze ook konijnenkorrels ?

ik weet daar deels antwoord op :

broodfokkerij (ze hebben tig dieren en ik zie ze regelmatig dieren in kratten gooien bij de dierenwinkel omdat ze te groot zijn geworden )

omdat je met dit voer bijna geen groente/fruit mag voeren omdat het zo uitgebalanseerd is ? nee omdat je dan geen groente hoeft te kopen

waarom zou je 4000mg vit c toevoegen als een cavia maar 0,40mg nodig heeft ????? omdat ze dan zeker zijn dat ze geen extra groente hoeven te geven

ik weet 1 ding zeker deze mensen krijgen van mij nog geen cent meer.

ik zie ze regelmatig lopen en dieren verhandelen want ze fokken ook gerbils hamsters,ratten,muizen,konijnen enz allemaal voor de dierenwinkel en de dieren ze niet verkocht worden worden weer meegenomen en elders gedumpt (heb een konijntje gezien bij een dierenwinkel in arnhem en 2 weken later zat hetzelfde konijntje in een dierenwinkel in huissen ??????? )

ze zijn erg vriendelijk in het begin omdat ze goede zaken doen maar als ze eenmaal doorhebben hoe jij met je dieren omgaat proberen ze je op andere gedachten te brengen en willen maar al te graag adviseren blehhhhhhhhhhhh

foute diagnoses verkeerd voeradvies (volgens edward mag je bijna geen groente geven en al zeker geen wortels ? ) je hoeft ook niet zoveel hooi te voeren omdat de brokken genoeg bla bla shit bevatten bullshit vind ik het

zeugjes brutaal uit de ren halen en even vermelden dat die niet zwanger kan zijn en veels te dik is door teveel groente (dez ezeug was zo'n 6 weken zwanger) en volgens hun moest ze alleen op hun brokjes zitten en mocht absoluut gene groente of fruit meer :( nee ik ben erg wakker geworden door hun verkooppraatjes en ik vind het voer 10 keer niks

ik had hele extreme nestjes en moeders die niet goed aan kwamen na hun voer en ik heb ene moeder gehad die na het zogen van de jongen dood lag wegens pure uitputting en na onderzoek te weinig vitamines en toen ik het navroeg bij hun was het onzin en had ik teveel groente gegeven met name wortels belachelijk gewoon

ine jou dieren kunnen wel stabiel zijn maar dat kan ook een andere reden hebben dan het voer want je hebt vorige jaar net als ik ellende gehad en ik en mijn dieren zijn ook stabiel al bijna een jaar heb geweldige condities en op 1 schurftplekkie na gezonde dieren en ik voer kasper

weet je wat ik denk je hebt niet zoveel dieren meer aangekocht de laatste maanden en daarom heb je de stal nu stabiel omdat er geen vreemde vuirussen meer bijkomen of bacterieen.

hoelang geef je dat %^&*^%$voer nu ?? een maand ?

groetjes jacqueline