Hier zakt mijn broek van af(help waar zijn mijn bretels!!)

• Cs Schnabbel

Helemaal mee eens Peter!

Zo'n stamboom vindt ik zo onderhand ook niet echt belangrijk meer. Ik heb in een korte periode genoeg ellende over die dingen gehoord.

Ook na een goed gesprek met een goede/succesvolle fokker, wil ik inteelt/lijnteelt niet schuwen. Ik moest er wel even aan wennen, maar die man had zooooo ontzettend gelijk.

Groetjes Erika,

www.csschnabbel.nl

• Caviastal Fantasy

Daar zijn de meningen nou eenmaal altijd heel erg over verdeeld… maar volgens mij ging deze discussie over het vervalsen van stambomen en niet over het wel/niet gebruiken van lijnteelt

En om daar dan maar even op in te gaan: ik vind het belachelijk dat zulke dingen gebeuren, maar helaas hou je het niet tegen. En er zijn tegenwoordig zoveel stallen dat je als beginner ook niet weet waar je moet zoeken. Ik ben het er wel mee eens dat je op shows waar mensen al jaren hun eigen lijn dieren showen en verkopen beter een dier kan kopen van een bekend staand fokker (die zichzelf allang bewezen heeft) zonder stamboom dan van 1 of andere stal die dieren verkoopt met stamboom maar waar je aan de verschillende rassen en kleuren erachter al kan zien dat er niet serieus mee gefokt wordt (en nee, daarmee bedoel ik niet dat verdunningskleuren ed niet gefokt zouden moeten worden, maar een cavia met 5verschillende haarstructuren en 10 verschillende kleuren erachter geeft natuurlijk grote kans op toverballennestjes…)

Groetjes Suzanne

• Gerda_H

Hoi,Natanya, Ditzelfde is mij dus ook overkomen, gedacht dat een beer een beer was,en bleek net andersom te zijn,en een zeugje die bleek een beer te zijn. De schade is hier gelukkig beperkt gebleven. Het jonge “zeugje”heeft gelukkig geen incest nestje verwekt.Maar ik schrok behoorlijk. Gelukkig heeft hij niet de kans gekregen om alle zeugjes te dekken.Het lijkt me erg,dat als je caafjes als knuffel wegdoet,vanwege een incestnestje,en je vindt ze later terug op mp als goede fokcaafjes.Ik wens jullie sterkte.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Nee,Jipke, dit is dan niet wetens en willens. Ook ik ben beginnend fokker,en voor een knuffelcaaf hoef ik ook geen stamboom,maar als ik er mee verder wil fokken,dan wil ik wel graag de achtergrond weten. bv, de bloedlijn. Maar ik ben er inmiddels ook achtergekomen,dat je daar niet altijd op kunt bouwen. Zo heb ik hier een caafje zitten,uit 2 ch's,maar dat caafje lijkt beslist niet op een ch, meer op een us of een coronetje. De beharing is gladder dan een ch,en iets langer.Ik heb dat caafje meegenomen omdat ik meteen verliefd was op dat diertje,en ik denk ook niet dat ik daarmee verder ga fokken. Ik wacht vooral eerst tot dat hij volwassen is,en ik meer weet.Anders blijft hij hier gewoon als knuffel. Als je als fokker weet dat je een incest nestje hebt,vind ik dat je daar niet mee verder moet fokken.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

Ja, Peter,maar als je wilt beginnen met fokken,zal je toch eerst een begin moeten aankopen,en ook om nieuw bloed in je lijn te krijgen,zal je nieuw moeten kopen af en toe denk ik.

Groetjes Gerda

• Peter

Dat klopt wel Gerda maar ik heb de indruk dat vele van jullie maar aankopen en blijven aankopen, zoals een kind in een snoepwinkel.

En dan blijf je maar steeds vreemde genen binnen halen. En je moet juist zo oppassen voor wat je binnenhaalt. Soms zijn het net computervirussen. En een stamboom beschermt daar niet tegen.

• Gerda_H

Haha, Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen Peter,dat je af en toe verkeerde aankopen kunt doen,waar je later spijt van hebt,maar daar leer je ook weer van. Ik heb nu besloten waarmee ik verder wil,en daar houd ik me aan. Nu ga ik proberen om mijn eigen lijn op te zetten. Ook moet ik nog veel meer leren over de kleuren ed.Maar al doende leert men. Daarom ben ik blij wanneer ik stambomen krijg,dan heb ik meer overzicht van wat erin de caaf zit. Wel jammer dat niet alle fokkers hiermee eerlijk om gaan.

Groetjes Gerda

• Natanya

Dat was inderdaad wel schrikken, dubbel zo hard omdat zij zo'n oprechte indruk maakte…groetjes Natanya

• Natanya

Jammer dat je mij schijnbaar een beetje hypocriet vind (als je er zelf achterkomt dat je dus de naam wel kan herleiden)…ik zet er gewoon niet op dat ik mijzelf niet de persoon vind om hier de naam van de fokker neer te zetten, ze zal zichzelf wel herkennen en dan zelf de keuze moeten maken of ze met dit soort praktijken doorgaat of niet. Dus laat mij dan a.u.b. gewoon in mijn waarde.

Natanya