Hier zakt mijn broek van af(help waar zijn mijn bretels!!)

• natanya

Nee…bij mij is cous cous geboren uit ontwetendheid….en als een ongeluk is net zoals bij mij, of dat het beertje bijvoorbeeld (wat je ook nog eens leest) zijn eigen moeder heeft gedekt….spreek ik van ongeluk of zeker geen kwade opzet.

maar wat ik willens en wetens vind, is dat de stamboom zo aangepast is dat iemand niet meer ziet dat deze cavia (overigens superlieve schat) uit boer x zus relatie komt!!! Terwijl ze (de betreffende beginnende fokster die ze nu aanbied) duidelijk op de hoogte was en is van de risico's. En wel een goede stamboom heeft mee gekregen!!!!

dat noem ik willens en wetens…..

• Chalet de Cobaye

Ik ben het ook eens met de stambomen, vaak staat er nog meer onzin in dan in de Story,party,prive …..playboy (geintje de laatste )

Vaak vraag ik eerder naar de leeftijd,en de ouders ,opa en oma zeg mij al eigenlijk niet zoveel meer.Ook komt dat, omdat ik de dieren die ik koop ,eigenlijk ook vaste adressen zijn,zou zelf echt niet 123 een langhaar van de mp kopen ,maar ga eerder naar een fokker waarvan ik weet dat die zuiver op ras en op kleur fokt.Daarnaast heb je dan ook nog je eigen lijnen,deze ken jezelf door en door,als je die info doorgeeft dan weet degene die het dier koop eigenlijk al genoeg.

De verparing die ze zelf later zal gaan maken ,zal nooit het zelfde zijn als bij de vorige fokker ,puur omdat iedereen altijd weer andere dieren gebruikt ,vouworen,kleur en alles wat er verder wat erbij komt kijken is puur afwachten.En als je dan van een stamboom afgaat,waarvan je denkt dat die eerlijk is ingevult,wat misschien achteraf niet het geval blijkt te zijn dan ga je daar al weer mee de bietenbrug op !!!

En wie is dan degene die de waarheid heeft gesproken ,want om de tango te dansen daar moet je nog altijd met z'n tweetjes voor zijn hihihi.

Zeug of beer je weet het niet ,wacht het volgende nestje dan af ,en gebruik dan weer andere verparingen ,en zo van lief en lee kom je er achter welk dier niet de juiste is voor je stal en wie wel,na 1 verparing is dat moeilijk te zeggen , mits je je eigen dieren inzet waarvan je zelf de achtergrond door en door kent.

Ik weet nog dat ik vooral in het begin van mij hobby, ook die stambomen erbij wilde hebben ,pffffff geef mij portie maar aan fikkie

Ik weet wat er inmiddels in mijn stal zit,en weet ook dat je aan de info van de ouders meer heb,dan van alle over over over grootouders , je kan beter kijken naar de dieren die eruit voort komen ,dan in die dieren die op de stamboom staan ,want het is vaak klink klare onzin.

groetjes Es

• isabel

Jammer dat je dat “stambomengedoe” volksverlakkerij noemt. Het is natuurlijk zo simpel iemand een oor aan te naaien wat dit betreft, maar ik weet zeker dat er ook genoeg fokkers zijn die wel serieus ermee bezig zijn.

En als je wel waarde hecht aan stambomen, zou je die fokkers dus moeten zien te vinden. Dat is dan gelijk het risico van beginnende fokkers; zij moeten hun weg nog vinden in cavialand en zijn vaak geneigd te snel en onnadenkend keuzes te maken. Te snel iemand te geloven om maar vast een paar leuke cavia's te hebben.

Ik neem aan dat je als fokker toch sowieso wat informatie over een dier wilt hebben, ook als je geen stamboom hoeft. Koop jij nooit een dier aan? Hoe ben jij begonnen? Wrs heb je toen geen stamboom meegekregen, maar wel mondelinge info neem ik aan toch? Daarvan moet je ook maar afwachten of dat klopt; wat voor kleuren, rassen, evt afwijkingen erachter zitten.

Als je stambomen onzin vindt, betekent dat dat jij je kopers geen meegeeft? Hoe geef jij informatie over de verkochte dieren dan mee?

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft toch altijd koffiedik kijken. En het blijft toch een kwestie van vertrouwen.

• Jipke frl

Dat jij er niks aan kunt doen val ik jouw niet op aan, kan gebeuren.

Maar iemand die wil beginnen en denkt, hé, das wat ik zoek, en die weet verder niks die tuint er mooi in.

Dit mens doet het WEL willens en wetens, gewoon keihard liegen is dit………

En ze heeft jullie voorgelogen om aan die dieren te komen……………

Mag om mij hier als waarschuwing met naam en stalnaam genoemd worden.

• M.

Citaat isabel: ‘… als je wel waarde hecht aan stambomen, zou je die fokkers dus moeten zien te vinden. …’

Hoe dan ook geen enkele garantie. De betere fokkers die ik ken werken niet met stambomen.

Citaat isabel: ‘… .Koop jij nooit een dier aan? Hoe ben jij begonnen? Wrs heb je toen geen stamboom meegekregen, maar wel mondelinge info neem ik aan toch? Daarvan moet je ook maar afwachten of dat klopt; wat voor kleuren, rassen, evt afwijkingen erachter zitten …’

Wij kopen slechts zeer sporadisch een dier aan. En als wekopen is het bij een fokker waarvan we weten dat hij(slechts soms een zij:+) zijn sporen heeft verdiend. Dat zal echt niet eens in de 4 jaar zijn. Om van daaruit weer verder uit te bouwen. En vaak maar op één onderdeel te verbeteren. Verdere selectie kan vaak pas na enkele generaties pas bewijzen of het een goede aankoop is geweest. Sportfokken is een kwestie van geduld. Wat vaak echter tegenwoordig niet meer wordt ge-etaleerd. Er zijn meer ‘kopers’ dan ‘fokkers’, die het liefst de hele zooi als bijrasjes verzamelen. Wij fokken in één variëteit en één kleurslag, waardoor het proces veel beheersbaarder wordt.

Citaat isabel: ‘… Als je stambomen onzin vindt, betekent dat dat jij je kopers geen meegeeft? Hoe geef jij informatie over de verkochte dieren dan mee? …’

Uit bovenstaand mag blijken dat wij geen stambomen meegeven. Ze komen maar kijken. Dan zie je de hele stamboom in levende lijve zitten :+. En vertel ik erbij wat men wil horen. Als het ze zint, kopen ze wat. Zo niet, even goed vrienden.

Zoals je zegt, het blijft een kwestie van vertrouwen. Maar met de komst van de stambomen is er bij mij veel vertrouwen juist verloren gegaan. Het lijkt wel of de stambomen het gemis aan andere fokkerseigenschappen moet compenseren.

M.

• natanya

Ik heb je bijdrage niet als aanval op mijzelf ervaren, maar ik vond wel mijn eigen uitspraak misschien even moest verduidelijken.

Ben ik eigenlijk mee eens…maar ik hoop dat dit ook zo bij deze fokker terecht komt…ik weet dat zij van het bestaan van dit prikbord afweet.

Mensen die de foto's herkenen en op marktplaats dit diertje willen kopen,

Mogen mij gewoon een mail sturen voor de juiste stamboom voor cous cous.

En als iemand op haar site kijkt en een peruufje ziet staan die Maaike heet, die mag de stamboom bij mij wel verifieren. Ik heb haar link inmiddels van mijn site gehaald. En ik hoop gewoon dat in ieder geval cous cous bij een leuk knuffeladresje terecht zal komen.

Maaike heeft is peruvian en heeft geen verwantschap in haar lijnen, wel is haar Opa een Tesselaar.

Ik ben er niet opuit om iemand kapot te maken daarom, vermeld ik in ieder geval haar naam hier niet op het prikbord. Ik denk dat de fikker die opeens zijn naam ziet staan en dat een van zijn beesten als Tesselaar benoemd is terwijl het een peruufje is ook niet erg blij zal zijn.

Ik hoop dat ze dit leest en haar lesje leert en in de toekomst niet meer aan de stambomen gaat knoeien en zo misschien wel (beginnende) fokkers valse informatie verstrekt.

Groetjes Natanya

• M.

Beetje hypocriet is het wel. Je hoeft niet echt een rechercheur te zijn om die ‘stalnaam’ (ook al zo'n begrip) te kunnen ontdekken.

M.

• Peter

Ik had ook de naam onder de rode strepen al ontdekt en even op haar site gekeken. Lijkt wel allemaal leuk en aardig.

Overigens heb ik ook koop ik ook liever een mooie cavia zonder stamboom uit een stal waarvan je weet wat er in zit, dan een lelijke cavia met indrukwekkende afstamming.

Ook ik koop slechts zelden een dier aan. Als je een redelijke groep hebt opgebouwd kun je daarbinnen blijven fokken zonder heel nauwe inteelt. En fokken binnen een familie is toch echt nodig om kenmerken vast te leggen.

Met een aan de buitenkant mooi dier weet je ook nog niet eens wat je binnenhaald. Zo kreeg ik een prachtige zeug die in combinatie met mijn dieren warrels op de rug, snuivers met korte kopjes en steile oren zonder schouder gaf. En hoe ik ook terugkruiste, het bleef maar opduiken.

In mijn begintijd kreeg ik van iemand die stopte met fokken een prachtige zeug. Icm een prachtige beer kwamen er alleen maar puntsnuiten uit. Na intelen kun je nu vaak zeker voorspellen dat er uit een bv moeder x zoon combinatie alleen maar mooie types komen.

En er wordt gesuggereerd dat je met een zeug uit een broer zus combinatie niet mag fokken. Dat is natuurlijk onzin. Als zo'n dier gezond is en aan de standaardeisen voldoet, zal ze meer fokzuiver zijn voor bepaalde kenmerken dan een zeug uit niet verwante dieren.

• Peter

Heeft niemand dan wel eens gehoord van “het opbouwen van een stam”?

• Gerda_H

Ik ben het er mee eens,dat stambomen heel veel duidelijkheid kunnen verschaffen. Ik heb ze dan ook graag bij mijn caafjes,maar dan moet dat wel eerlijk gebeuren,en niet op deze manier. op deze manier kan iedereen wel wat aanrommelen.Ik gebruik mijn stambomen vooral als naslagwerk,voor het vormen van koppeltjes,zodat ik geen koppels maak van caafjes uit dezelfde bloedlijn.

Ik zit ook nog te wachten op een paar stambomen,vooral omdat ik nu niet weet hoe oud ze nu zijn,en omdat ik nu niet de bloedlijnen weet,maar dat doet nu niet terzake.

Tamara, ik hoop dat jouw caafjes alsnog een goede plaats krijgen.

Groetjes Gerda