Satijn- en dalmatier cavia's

• Cavia farm Witches at work

Hoi Monique

Ik heb al gereageers op het stukje van Joyce nu net, en ook daarin heb ik staan hoe belanrijk het is als fokker je huiswerk te maken, stambomen dus.

Al copieer je maar de gegevens van de ouders dat kost je slechtes 0,05 cent per copie en hooguit 10 sec. werk omdat ff na je boodschappen in de plaatselijke supermarkt te doen!

Ook ik maak niet altijd nieuwe spannende stambomen, maar zorg dan de nieuwe fokker wet wat ie weten moet.

Zelfs knuffel adressen vertel ik altijd dat wanneer ze gaan fokken de apapieren als nog op kunnen vragen.

Zo hoef ik niet elke cavia van uitebreide papieren te voorzien, enkel van een verzorgingsadvies en afstammingsbewijs.

Want de meeste knuffels blijven knuffels.

Gezinnen slaan niet zo vaak aan de fok is mijn ervaring en dat stimuleer ik ook echt niet gezien de mindere gevolgen vaak.

gr. D#S

• Monique

Hoi Inka,

Bij elke hobby zit ook iets wat belangrijk is en misschien minder leuk is om te doen. Dit neemt niet weg dat het niet belangrijk genoeg is om het over te slaan. Ik zou op mijn beurt zeggen dat als je daar niet even de tijd voor hebt, heb je dan wel tijd genoeg voor je dieren??? Als je een vaste beer hebt en je slaat deze gegevens op, hoef je alleen maar de gegevens van je zeug in te vullen en het kan nog makkelijker als je dezelfde zeug aan dezelfde beer verpaard…. dan hoef je alleen maar de bovenste gegevens opnieuw in te vullen en op te slaan. Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt…Ik weet dat er fokkers zijn die er anders over denken, maar steeds komt het toch weer naar voren hoe belangrijk deze gegevens zijn.

Ik vraag het altijd even van te voren of de mensen er een stamboom er bij willen. Info. geef ik altijd. Er zijn al voor zover mij bekend is 3 mensen gaan fokken met mijn dieren nadat ze hier geweest zijn.

• Manu

Ik denk dat het niet eens altijd een kwestie van onwil is, maar minstens zo vaak van onkunde Als je niet weet hoe (recessieve) kenmerken vererven, hoe kun je dan een correcte stamboom maken? Hoeveel mensen weten nu werkelijk wat er uit de combinatie drager x drager geboren (kan) worden. Of uit de combinatie drager x gewoon? Op heel veel stambomen zou generaties lang “mogelijk sd” moeten voorkomen, maar dat zie je in praktijk maar weinig..

• Saskia

Ik probeer zoiets met mijn krullendragers wel te doen. Ik heb net een nestje peruufjes gehad waarvan de vader een krullendragende beer is. Op alle stambomen heb ik bij ras ‘langhaar (mogelijk kd)’ gezet, ook al kun je het zelf ook beredeneren als je het ziet staan. Je weet uiteindelijk toch niet waar je dieren terechht komen als ze weer doorverkocht worden en dan vind ik het wel zo eerlijk als zulke gegevens erop staan.

• Manu

Ik vind dat goed. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen dit niet zelf kunnen beredeneren. Daarbij telt de stamboom vaak maar 4 generaties; zodra het kruldier verder naar de achtergrond schuift en van de stamboom verdwijnt, gaat de infomatie verloren. Op deze manier houd je recessieve eigenschappen in beeld.

• natanya

Dit vind ik ook belangrijk, hoevaak een caafje wel geen stamboom heeft. Daarom zou ik het zelf ook wel fijn vinden dat iedere (hobby) fokker zijn stambomen zo uitgebreid mogelijk compleet houd of op start als die gewoon nog niet bekend is.

Ik baal ook van berichten dat er schijnbaar fokkers zijn die zomaar een stamboom in elkaar frutselen (met onjuiste gegevens) Ik heb dan liever dat ze geen stamboom mee geven of alleen de gegevens doorverstrekken die ze 100 procent zeker weten (bv de beer waardoor een zeugje gedekt is)

Ik gebruik zelf een programma die meer generaties vastlegd, zou leuk zijn als er meer mensen dat programma gebruiken. De stamboom kan dan geprint worden tot 4 of 5 generaties terug als je die gegevens hebt. Maar in het bestand worden alle overige gegevens wel gewoon opgeslagen (meerdere generaties) die kunnen dan geexporteerd worden naar een nieuwe eigenaar die dat programma ook gebruikt.

Natanya

natanya schreef:

>

> Dit vind ik ook belangrijk, hoevaak een caafje wel geen

> stamboom heeft. Daarom zou ik het zelf ook wel fijn vinden

> dat iedere (hobby) fokker zijn stambomen zo uitgebreid

> mogelijk compleet houd of op start als die gewoon nog niet

> bekend is.

> Ik baal ook van berichten dat er schijnbaar fokkers zijn die

> zomaar een stamboom in elkaar frutselen (met onjuiste

> gegevens) Ik heb dan liever dat ze geen stamboom mee geven of

> alleen de gegevens doorverstrekken die ze 100 procent zeker

> weten (bv de beer waardoor een zeugje gedekt is)

>>>D#S Hier heb je een belangrijk punt. Dat vind ik dus ook, beter niks meegeven dan er maar wat opzetten aan krommigheid of onvolledigheid.

Soms zijn de stambomen van de voori=ouders zeer uitgebreidt en als ik zie hoe die puur gemakshalve zijn verkort vind ik dat super jammer. Al die voor info die ineens veloren gaat.

> Ik gebruik zelf een programma die meer generaties vastlegd,

> zou leuk zijn als er meer mensen dat programma gebruiken. De

> stamboom kan dan geprint worden tot 4 of 5 generaties terug

> als je die gegevens hebt. Maar in het bestand worden alle

> overige gegevens wel gewoon opgeslagen (meerdere generaties)

> die kunnen dan geexporteerd worden naar een nieuwe eigenaar

> die dat programma ook gebruikt.

>>>D#S Tja daar moet je wel een zekere handigheid voor hebben en of veel energie in willen stoppen in al die programmatjes.

Dan nog je site bij houden en de contacten met kopers/fokkers die nog wat willen vertellen en vragen.

Ook zeer belangrijk overigens. Ik heb soms echt zitten zweten op zo'n stamboom en dan nog hadden bepaalde fokkers het zog weer eens beter voor elkaar.

Ik moest het zus of zo doen ect ect ect.

Ik heb inmiddels heel wat stambomen in mijn documenten die desgewenst weer opgevraagd kunnen worden, hiermee heb ik menig fokker al kunnen helpen die bepaalde info kwijt was.

Echter ik vond en blijf het een hele bulk werk vinden steeds. Zoveel dat ik geen stambomen meer speciaal ga aanmaken voor knuffel adresjes.

Niet van elk vnest dat hier wortdt geboren ga ik een stamboom aanmaken.

is het nest niet sterk genoeg voor evt fok doeleinden dan maak ik er geen stamboom van aan eik selecteer dus wel uit.

gr. D#S

> Natanya

Monique schreef:

>

> Hoi Inka,

>

> Bij elke hobby zit ook iets wat belangrijk is en misschien

> minder leuk is om te doen. Dit neemt niet weg dat het niet

> belangrijk genoeg is om het over te slaan. Ik zou op mijn

> beurt zeggen dat als je daar niet even de tijd voor hebt, heb

> je dan wel tijd genoeg voor je dieren???

>>>D#S Hoi monique

Ik mest liever een middag mijn rennen uit dan dat ik de hele middag zo'n stamboom in elkaar moet gaan zetten.

En deze stukjes schrijven zijn ook leuker omdat je hier ook wel eens wat onzin/ongein ed mag schrijven.

Vergeet ook niet dat er fokkers zijn die erg dyslectisch zijn en soms zelfs amper kunnen schrijven.

En die kunnen maar al te goed zorgen voor hun dieren juist omdat ze meer praktijk gericht zijn.

Strakke stambomen, strakke sites en strak ogende stallen zijn voor mij niet per definitie ook de beste fokkers. Het is iets waaraan hun veel waarde hechten wat in mijn beleving geheel los staat van dieren aandacht en liefde.

EN EN kan ook natuurlijk, echter neem van mij aan “nobody's is perfect” ha ha~!!~

Als je een vaste

> beer hebt en je slaat deze gegevens op, hoef je alleen maar

> de gegevens van je zeug in te vullen en het kan nog

> makkelijker als je dezelfde zeug aan dezelfde beer

> verpaard…. dan hoef je alleen maar de bovenste gegevens

> opnieuw in te vullen en op te slaan. Je kan het zo moeilijk

> maken als je zelf wilt…Ik weet dat er fokkers zijn die er

> anders over denken, maar steeds komt het toch weer naar voren

> hoe belangrijk deze gegevens zijn.

>

> Ik vraag het altijd even van te voren of de mensen er een

> stamboom er bij willen. Info. geef ik altijd. Er zijn al voor

> zover mij bekend is 3 mensen gaan fokken met mijn dieren

> nadat ze hier geweest zijn.

>>>D#S die ervaring heb ik juist niet, en indien toch kan ik hem als nog namailen.

Die enkele keer valt in het niet bij het werk wat je er normaal mee zou hebben door iedere koper van een stuk papier te voorzien dat bij hun vaak al op dag2 verdwenen is tussen het oud papier of zo.

Ik neem ook wel eens caafs retour hier, en je het gebeurd regelmatig dat ze de stamboom ook kwijt zijn, gelukkig heb ik ze dan hier ook in mijn systeem.

gr. D#S

• natanya

Ine:

Tja daar moet je wel een zekere handigheid voor hebben en of veel energie in willen stoppen in al die programmatjes.

Dan nog je site bij houden en de contacten met kopers/fokkers die nog wat willen vertellen en vragen.

Ook zeer belangrijk overigens. Ik heb soms echt zitten zweten op zo'n stamboom en dan nog hadden bepaalde fokkers het zog weer eens beter voor elkaar.

Ik moest het zus of zo doen ect ect ect.

. Ja…handigheid…hihi zo handig ben ik net altijd hoor. De eerste keer alle gegevens invoeren is wel even werk, maar als de gegevens als het ware aan een caaf gekoppeld zijn en ik maak een verparing dan kan ik in het programma de twee ouderdieren invoeren met koppeldatum. Als het nestje dan geboren is kan ik onder de namen van de ouderdieren de namen geslacht ras kleur etc. van de baby-caafs zetten. Als ik vervolgens een van de baby's selecteer dan zit daar automatisch de juiste stamboomgegevens aan vast…ik ben dan niet uren bezig om de gegevens per dier te plakken en knippen. Daarnaast kan je ook bijzonderheden vastleggen zoals het geboortegewicht en na de metingen…de groeigegevens in een grafiek teruglezen. Hij houd ook een kasboek bij en de gegevens van de koper/fokker kun je per diertje terug vinden…echt de moeite waard hoor Ine…ik denk dat het het mensen met veel cavia's erg veel werk scheelt.

Hoi Nataya

Tje gewicht ed houd ik dus wel nauwkeurig bij, vind ik erg belangrijk zker bij nieuwe, net geboren en de 1e wkn erna, en zieke dieren maar ook 1X per maand ff allemaal nawegen.

Dit noteer ik op weegstroken voorzien van datum ed.

Verder noteer ik elke geboorte in een klapper hoe zwaar/wanneer/evt complicaties ect.

Als er hier iemand een cavia koopt laat ik ze zelf hun gevens invullen.

Die vul ik aan met welke dieren (en) er gekocht zijn, uit welke lijnen en hoeveel ze op welke datum hebben betaald.

Deze info gaat in mijn kaartenbakje op alfabet. Lekker ouderwets maar werkt nog steeds.

Dit is ook meteen hun kassabon en evt. garantie enz

Ook heb ik wat info in mijn pc staan ik kies dus voor EN EN mocht mijn computer eruit liggen, heb ik munne klapper en kaarten bak nog altijd, als mede mijn tastbare stambomen in mijn klapper.

Zo ben ik lekker nooit voor een gat te vangen ha ha~!~~

maar in mijn computer ben ik dus minder uitvoerig zeg maar.

gr. D#S