Satijn- en dalmatier cavia's

• Cavia farm Witches at work

Hoi Monique

Dat is me bekend dat je die niet met elkaar moet kruisen.

De witte en de lilac wist ik niet, wel voel me op dat er vaak donker dieren voor gebruikt werden.

Echter in de praktijk heb ik het idee dat ze het ook niet zo nauw nemen met watop wat te zetten bij schimmel en Dalmaat verparingen.

Je ziet de raarste combi's osms opduiken ha ha~!`

gr. D#S

Hoi Saskia

Dat van Larusca wist ik ja, Mieke van Larusca liep echt erin vast omdat ze in eerst ook verdunnings kleuren fokte omdat ze die zo mooi vond.

Juist achter verdunnings kleuren zit enorm vaak zo niet altijd satijn. Ik ga er in elk geval altijd gewoon vanuit das veilig.

Dus met onverdunde kleuren fokken is ook veiliger om satijn tegen te gaan, dit geeft uiteraard geen 100% water dichte garantie.

gr. D#S

• isabel

> Satijn vererft lang door middels dragers en als je steeds

> drager x gewoon verpaart weet je op den duur niet meer welke

> jonkies drager zijn en welke niet.

Je kan aan het uiterlijk geen verschil zien of een dier satijndrager, sd, is of helemaal geen satijn bij zich draagt. Je weet dus al vanaf het eerste nest niet welke dieren drager zijn en welke niet als je drager x gewoon kruist.

> Satijn kan (net als andere

> recessieve factoren, zoals rex- of krullendragend) veel

> generaties overlsaan voor het weer tot uiting komt.

Een dier is 100% satijn of 100% drager, er bestaat geen tussenvorm. Een dier kan dus niet “een beetje” satijn bij zich dragen en doorgeven. Het satijngen wordt ook door drager voor de volle 100% doorgegeven.

Omdat je sd dieren niet kan herkennen aan het uiterlijk kan je onbewust en ongewild met ze aan het fokken gaan. Als je dan dus (per ongeluk) sd x sd kruist, kan er een satijntje uitkomen. En dat kan idd vele generaties later zijn, dan het eerste satijndier dat in is gebracht.

• Saskia

“Je kan aan het uiterlijk geen verschil zien of een dier satijndrager, sd, is of helemaal geen satijn bij zich draagt. Je weet dus al vanaf het eerste nest niet welke dieren drager zijn en welke niet als je drager x gewoon kruist.”

Als je satijn x drager doet heb je 100% drager en ben je dus gegarandeerd van het dragerschap. Ik ging even van die situatie uit, waarin je nog 100% zekerheid hebt.

“Een dier is 100% satijn of 100% drager, er bestaat geen tussenvorm. Een dier kan dus niet ”een beetje“ satijn bij zich dragen en doorgeven. Het satijngen wordt ook door drager voor de volle 100% doorgegeven.”

Klopt, maar 100% dragers kunnen zich generaties lang schuilhouden tussen ‘normale’ cavia's alvorens zij weer een satijntje doorgeven in de lijn in combinatie met een andere drager (die mogelijk uit dezelfde situatie komt).

• isabel

Saskia schreef:

> Als je satijn x drager doet heb je 100% drager en ben je dus

> gegarandeerd van het dragerschap. Ik ging even van die

> situatie uit, waarin je nog 100% zekerheid hebt.

Jij schreef in het bericht waar ik op reageerde: “en als je steeds drager x gewoon verpaart weet je op den duur niet meer welke jonkies drager zijn en welke niet.”

• Saskia

Sorry, ik zie dat ik nog een fout maak: ik bedoel dat satijn x gewoon 100% drager geeft, satijn x drager geeft volgens mij 75% satijn en 25% drager.

Wat bedoel je nu met mijn stukje? :) de keuze ‘op den duur’ is misschien ongelukkig want in principe weet je de eerstvolgende kruising drager (die je zeker weet) x gewoon al niet meer wat de dragers zijn en wat niet. Maar in dit nestje hou je er nog wel rekening mee dat je dragers kunt hebben. Het nestje erop misschien ook nog. Maar vanaf dat moment denken veel fokkers och, de laatste satijn was 3 generaties terug, dat zal er nu wel uit zijn…. en dat hoeft natuurlijk zeker niet zo te zijn!

• isabel

Saskia schreef:

>

> Sorry, ik zie dat ik nog een fout maak: ik bedoel dat satijn

> x gewoon 100% drager geeft,

klopt

> satijn x drager geeft volgens mij 75% satijn en 25% drager.

klopt niet, dit geeft 50% satijn en 50% drager.

> Wat bedoel je nu met mijn stukje? :) de keuze ‘op den duur’

> is misschien ongelukkig want in principe weet je de

> eerstvolgende kruising drager (die je zeker weet) x gewoon al

> niet meer wat de dragers zijn en wat niet.

Ik vond idd “op den duur” niet kloppen in deze.

Maar in dit nestje

> hou je er nog wel rekening mee dat je dragers kunt hebben.

> Het nestje erop misschien ook nog. Maar vanaf dat moment

> denken veel fokkers och, de laatste satijn was 3 generaties

> terug, dat zal er nu wel uit zijn…. en dat hoeft natuurlijk

> zeker niet zo te zijn!

Nee, idd!

• joyce

Ik heb ooit een satijn gezien waarvan bekend was dat de 7 generaties ervoor geen satijn voorkwam in de lijn. Dus kun je nagaan hoe lang dat soms nog kan doorvererven.

• Monique

Hoi Inka,

Dit geld niet alleen voor lilac, maar voor alle lichte kleuren.

Het probleem bij lichtere caafjes is dat je het vaak niet meer terug kan zien, daarom valt het bij de donkere caafjes meer op ;)

Het is inderdaad erg jammer dat er mensen zijn die alles maar aan elkaar verparen en afwachten wat er uit gaat komen en dan eigelijk en niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn…..

Weer een rede voor het bijhouden van een goede stamboom.:)

Groetjes Monique

Hoi Joyce

Daarom baal ik er echt ook als een stekker van dat je daarom bijna in principe niet meer kunt zeggen;

“ik fok satijn vrij!!!”

In mijn advertenties zet ik het er wel eens bij, omdat ik er trots op ben die zooi zoveel mogelijk uit mijn lijnen te houden, echter het is dweielen met de kraan open.

Als de satijnfokkers destijds hele zorgvuldige stambomen hadden aangemaakt, en een zeer select gezelschap ze voor een forse prijs hadden aangeboden was het zo'n vaart niet gelopen.

Echter juist de satijnfokkers staan er om bekend het zo nauw juist niet te nemen met stambomen.

Ze weten niet, of doen of ze het niet weten wat OD nu werkelijk inhoud voor zo'n diertje~!~

Heel erg jammer, daarmee is bijna de hele cavia fok verbaggerd helaas nu!

Niet meer terug te draaien, zeker niet zolang er nog van die satijn fans zijn ect ect.

Hopelijk gaat de Skinny niet diezelfde kant uit, dat zou pas echt jammer zijn.

De satijn lunken zijn ook al een feit, terwijl de 1e generaties Lunken net als des tijds de Ch Teddy al meer dan genoeg hun energie moeten stoppen om een beetje een stevige cavia te worden.

De lunk en Curly loopt door de bank al niet over van overgewicht, en satijn verzwakt en verzacht ook dit ras nog eens.

Gelukkig zijn er ook fokkers mee aan de gang die precies weten waarmee ze bezig zijn, en voor hun is het zeker geen makkelijke weg die er begaan moet worden voor een beetje kwaliteit te fokken.

Ik wens de fokkers van al deze rassen ook zeer veel succes toe.

gr. D#S