Satijn- en dalmatier cavia's

• Monique

Hoi Inka,

Een dalmaat valt onder een schimmel en mag nooit aan een schimmel verpaard worden.

Groetjes Monique

• Saskia

Ik wil er nog aan toevoegen dat ook al heb je een ‘lange’ stamboom van zeg een generatie of 5, dan nog heb je geen garantie. Ik meen dat het Caviastal Larusca was die bezig wat met rus in tessel, en die dacht een satijnvrije lijn te hebben gevonden…. En ineens lagen daar satijntjes in het nestje. Na het terugzoeken en speuren kwamen zij erachter dat er ACHT generaties terug satijn inzat…. Soms heb je gewoon echt pech. Je kunt het wel uit blijven selecteren maar je ziet, die zekerheid heb je nooit.

Statistisch gezien krijg je uit drager x niet-satijn 25% dragers. Maar omdat je het dragen van het satijngen niet aan het uiterlijk kunt zien, weet je dus niet welke cavia's satijndrager zijn en welke niet. Als je doorgaat met een van de jongen die dus die 25% kans heeft op satijndrager, en het blijkt een drager te zijn (wat je op dat moment niet weet), en je verpaart hem aan een normale cavia, dan heb je weer 25% kans op dragers. Pas als deze drager aan een satijn gekoppeld wordt en er komen satijnjonkies uit, weet je dat je met een drager te maken hebt. Maarja, dan heb je wel weer een nestje met satijntjes op de wereld gezet om tot die wetenschap te komen….

En als er zo enkele generaties tussen zit kan het zomaar zijn dat je zonder het te weten twee dragers bij elkaar zet en dan, oeps, heb je toch satijntjes in je nestje, terwijl je dat zo zorgvuldig wilde voorkomen en je stambomen tot vijf generaties zeker weten satijnvrij had…. niet dus.

• Natanya

Hallo Saskia,

Ja ik fok hobbymatig Skinny's. Ik neem je advies dan ook echt ter harte!!

Ik stel deze vragen omdat ik van deze dieren eigenlijk niets afweet. Ik las een bericht dat satijn slecht zou zijn voor de gezondheid.

Ongeveer tegelijkertijd las ik een bericht dat er al een satijn-skinny in nederland is.

Ik vraag dit om juist alle onnodige gezondheidsrisico's zoveel mogelijk uit te sluiten!! Voor jouw beeldvorming ik ben zelf zwaar gevallen voor de skinny met de rus tekening! driekleur en zwartbont zijn ook mijn kleuren van interesse Ik wil dus ook op dit soort zaken gewoon eerst mijn informatie compleet hebben, die kan ik dan beter bij jullie vandaan halen dan dat ik misschien wel een verkeerde keuze maak als ik nog een driekleur (met satijn in de lijn) aanschaf.

En v.w.b. de Dalmatier cavia, daar had ik ook de bel wel horen luiden zonder dat ik wist waar de klepel hing. Het is dan puur intresse van mijn kant, omdat ik het erg intressant vind hoe deze zaken werken.

Ik heb nooit alles in de hand maar gezondheid van mijn beestjes vind ik wel super-belangrijk.

Groetjes Natanya

• Saskia

Ik geloof dat er al wel aardig wat rus-skinny's in NL zijn zonder (voor zover bekend) satijn in de achtergronden. Hou er wel rekening mee dat de rus gladharen die niet bij skinnyfokkers vandaan komen wel heel vaak satijn in de achtergronden hebben, het is een van de populairste kleurslagen op shows die je nog in satijn ziet. Mocht je dus russen extra aan willen schaffen om door je skinny's te kruisen, ga dan de lijn echt goed na voor je tot aanschaf over gaat.

En verder kan ik alleen nog maar toevoegen dat je gewoon op je gemakje de Knoevelsite moet doorlezen, daar staat alles wat er bekend is over OD bij cavia's. Ik hoop dat deze informatie je verder kan helpen met het maken van een besluit wat betreft satijn in jouw fokplannen.

• Natanya

Bedankt Ine,

Zal ik zeker doen…

Groet Natanya

• Natanya

bedankt :)

• Natanya

Saskia,

Bedankt voor alle info…op de knoevelsite heb ik i.d.d. kunnen lezen dat het een bewezen gezondheidsrisico met zich mee brengt,en ook dat er al veel beestjes met satijnfactor (of drager) rondlopen. Ik heb mijn beeld gevormd over de satijncavia (ze zien er inderdaad mooi uit…maar wel ontzettend zielig!!)..en zal (voor zover dat mogelijk is) deze niet in mijn stalletje nemen.

Groetjes Natanya

• Saskia

Dat is fijn om te horen :) Heel veel succes met de fok verder! :)

• Natanya

Bedankt. Blij dat hier op dit forum mensen zitten die de moeite nemen om me hier zo uitgebreid te informeren :):)

• Monique

Een schimmel mag ook niet verpaard worden aan een witte cavia….als er een witte cavia uitkomt kan je niet herkennen of het een schimmel is. Ook is het minder verstandig om een schimmel aan een lilac te verparen, want je ziet het moeilijk met deze kleur.