caviaberen in een groep

• nnatasja

Maar M. wellicht je toch eens verdiepen in de aspecten van het houden van dieren ook buiten je eigen vaste visie om .. Ik heb je al vaker wat oppervlakkig genoemt en dat ben je naar mijn idee ook …

een nestje niet erkende kleuren kan jouw goedkeuring vrijwel nooit wegdragen .. alsmede dat jij fokkers niet snel serieus neemt als ze niet fokken voor de verbetering van een ras etc. afijn je weet zelf hoe je er over denkt ..

Maar openstaan voor kennis en ervaring reikt verder dan alleen wat in je straatje ligt en je voorkeur heeft ;)

En om op jouw manier te spreken ..

Je hebt je konijnen nog nooit met een meetlat gezien , maar laat ze eens gezamelijk los in de tuin .. wedden dat je er dan nooit eentje met zijn koffers zal zien lopen ..

• M.

nnatasja,

citaat: “… wellicht je toch eens verdiepen in de aspecten van het houden van dieren ook buiten je eigen vaste visie om … Ik heb je al vaker wat oppervlakkig genoemt en dat ben je naar mijn idee ook …”

Ik mag wel stellen dat ik me breed oriënteer in de liefhebberij, in nagenoeg alle diergroepen. In meer dan alleen het sportaspect, zoals ik al aangaf. Lang niet alle dieren hier zijn bestemd voor fok/show.

citaat:“…een nestje niet erkende kleuren kan jouw goedkeuring vrijwel nooit wegdragen …”

Ik ben juist zelf bezig met de opbouw van een niet-erkende kleurslag naast een erkende. Dus weet als geen ander hoe dat werkt. Wat me wel stoort is dat de gemakzucht waarmee er wordt gestart en even zo vrolijk weer wordt gestopt.

citaat:“..maar laat ze eens gezamelijk los in de tuin …”

Voedsters lopen hier heel af en toe wel eens samen los in mijn afgesloten tuin.

M.

• nnatasja

M. Mag ik je dan vragen waarom jij je voedsters gezamelijk los laat lopen aangezien je de mening bent toegedeelt dat ze solitair levend beter op hun gemak zijn ?

stiekem toch wel ergens het idee ze er een plezier mee te doen .. of moeten we nu gaan denken dat je je konijnen het bewust niet naar de zin maakt ? :D

• M.

Als het mooi weer is, wil ik ze wel eens los laten lopen als ik aan het uitmesten ben. Da's soms makkelijker dan in de verzendkisten. En het is natuurlijk goed voor ze om eens even lekker te rennen. Goed voor de spierontwikkeling. En het mag ook leuk zijn! (Sport-)fokkers als ik hebben deze hobby omdat ze het leuk vinden. Elke dag mijn eigen showtje achter het huis. (Zie je, zo bekrompen ben ik nu ook weer niet :+) Als ik ze zo los heb, word ik gesterkt in mijns zienswijze met betrekking tot ‘eenzame opsluiting’. Het is wel eens knokken, en wat losse vlokken haar. Ik ben me bewust dat dat wellicht komt omdat ik ze niet aan elkaar laat wennen.

M.

• Monique

Hoi Manu,

Ik ben een keer bij een fokker geweest en die had 13 beren bij elkaar zitten. Jong en wat ouder. Ging perfect. Je moet er wel voor zorgen dat ze geen vrouwtjes ruiken.

Groetjes Monique

• Cavia farm Witches at work

Hoi M

Ja show/sportfokkers leuk he???

Ook erg spannend voor de dieren zelf toch?

Of zit je bewust de boel te stangen hier?

Ik snap er geen donder van eerlijk gezegd van deze manier van denken, en ik wil het ook niet snappen heb ik besloten.

Hopelijk win je velen prijzen, dan is al deze ellende nog ergens goed voor geweest!

Ik ben blij dat ik geen konijn hoef te zijn bij je.

Het kost natuurlijk naast je te verdiepen in de juist kleurslagen, bouw ed teveel moeite teveel te “poelieen” (mijn dialect voor lekker te tuttelen) met je dieren.

En of eens te kijken hoe het beter kan qua huisvesting.

Die van mij hier is ook nog echt niet ideaal, maar ben wel steeds bezig met het bedenken van' “hoe kan het beter?”

gr. D#S

• Manu

Sorry, maar heel af en toe even rennen in de tuin is goed voor de spierontwikkeling? Spieren ontwikkelen zich door ze regelmatig en gecontroleerd te gebruiken. Altijd in een hokje en dan ineens in een tuin rennen en bokkesprongen maken lijkt me eerder een gevaar voor spierblessures.

Dat is ook wat ik mij altijd afvraag. Hoe kunnen dieren die oorspronkelijk bijna altijd weg en onderweg zijn, zich goed ontwikkelen (botten, pezen en spieren) als ze levenslang gehouden worden in een hokje waarin ze net een hupsje kunnen maken?

• Manu

Hoi Monique,

Ik hoor/lees het ook wel eens hoor. Mijn ervaring is het niet en de verklaring zoek ik in het overlevingsinstinct. Maar dat wil niet zeggen, dat het nooit goed gaat. Er zullen vast meer uitzonderingen zijn.

• M.

D#S,

Je zou de eerste zijn die er bij mij als konijn zou worden uitgeselecteerd. Op grond van karakter :+ Dus we kijken wel verder dan type en bouw etc.

Dat jij het niet snapt is ook geen voorwaarde, hoor. En stangen is iets wat we beter aan jou over kunnen laten op dit prikbord. ‘Poelieen’ ken ik in zowel woord als daad. Van oorsprong ben ik een Brabander. Het winnen van prijzen heeft hier een lage prioriteit. Jammer toch, dat je altijd zo egocentrisch denkt.

M.

• Witches at work

Hoi Manu

Jammer is alleen dat dgene die ze gezellie bij elkaar hebben worden gezien als iest uitzonderlijks/aparts. Ik leg al vanaf begin 2005 dat het wel degelijk kan, maar klaarlbijkelijk houdt men het lievr zoals het was.

Ik krijg soms navolging van een enkele fokker, echter de meeste doen het nog steeds zo als ze het deden separate ophok van beren zonder eerst te proberen of ze wel of niet sociaal zijn jammer!

Ach ja ook daarin kan ik niet veel veranderen,

gr. D#S