caviaberen in een groep

• Manu

Sorry M., maar hier ben ik het ook niet mee eens. Konijnen zijn, net als cavia's, van nature sociale dieren. Ze leven in groepen van één mannetje en één of enkele vrouwtjes. Konijnen zijn in tegenstelling tot cavia's territoriaal, waardoor ze in gevangenschap lastiger te koppelen zijn. Maar een konijn is zeker geen solist. Een gecastreerde ram met één of enkele voedsters, daar pleit ik voor!

• M.

In mijn optiek zijn konijnen niet zo sociaal zijn als vaak wordt aangenomen. In de natuur komen ze elkaar tegen om te paren, en samen te foerageren op een open plaats, waarbij ze voor elkaar op de uitkijk staan. Je zal in de natuur volgroeide konijnen nagenoeg nooit knus bij elkaar zien liggen. Na een dekking gaat de voedster de ram weg. Een voedster vertrouwd niemand en niet voor niets wordt na elke zoogbuurt het ondergondse hol weer afgedicht achtergelaten, Zodat niemand het ontdekt. Het feit dat koppeltechnieken nodig zijn en dat het eigenlijk meer uitzondering dan regel is dat het direct goed gaat geeft dit al aan. Opvangen propageren vaak koppels. Ergens wel logisch vanuit hun perspectief. Ze kunnen dan meteen twee konijnen onderdak beiden. maar het is een beetje preken voor eigen parochie. Zelf ondervind ik dat mijn konijnen meer op hun gemak zijn bij separate huisvesting. Als ze elkaar kunnen zien, horen en ruiken vinden ze het prima naar mijn idee.

M.

• Annemieke

Wellicht dat het hem bij konijnen net als bij beren ook het verschil in ruimte is? Twee konijnen in een doorsnee kooi is misschien wel anders dan twee (of meer) konijnen in een ren, net zoals twee beren in een ruime kooi vaak beter gaat dan twee beren in een kleine kooi?

Het zijn overigens niet alleen opvangs die het samenhouden van konijnen propageren hoor. Dierenartsen, liefhebbers die ervaring hebben met het houden van meer dan 1 konijnen in een verblijf raden meer dan 1 konijn aan en ook een professor meen ik me te herinneren heeft er een onderzoek over gepubliceerd.

In ieder geval ben ik van mening dat mijn konijnen altijd tevreden waren samen. En koppeltechnieken? Ik vond dat altijd wel meevallen hoor, zowel voedsers zonder ram als gecastreerde rammen met een voedster heb ik hier zonder ingewikkelde trucjes zo kunnen koppelen.

Groetjes Annemieke

• basjeeeee

Valt me van je tegen M. Je wordt vaak op het konijnenprikbord neergezet als ‘wijs man’ op konijnengebied. Sorry hoor, maar castreer eens wat rammen en maak een paar koppeltjes naast je fokdieren… Ik zie dieren hier echt opbloeien in koppels groepen.

Natuurlijk hebben koppels en groepen ook hun ups en downs, maar is dit niet zo bij elke diersoort zo? Bij ons mensen ook? De ene keer vind ik me vriendin heel interesant en andere momenten zou ik haar ook wel weg willen jagen, laat staan als we op 1 kamertje permanent woonde…

Ik weet niet hoe jou dieren gehuisvest zijn, maar hier hebben ze ruime hoken en rennen (gisteren toevallig een topic met foto's geplaatst op konijnenpb) en is het een heerlijk ‘zooitje’ samen.

De Franse hangoren liggen vaak samen te maffen, zijn samen aan het eten, samen aan het drinken enz.

De NHD's liggen samen in een klein wc bakje tegen elkaar aan, komen op me af rennen zodra er voedsel in het spel is enzo.

Vind het eigenlijk brutaal hoe je durft te beweren dat een opvang dit uit eigen belang propageert. Je zou de dieren eens moeten zien opbloeien nadat ze eenmaal gekoppeld zijn.

Járen lang doen opvangcentra inmiddels al hun best voor goede informatie ed. en dan zo'n reaktie. Als het dierengeluk niet boven aan stond zou de opvang dieren wel verkopen op de manier waarop dierenwinkels en fokkers dat vaak doen.

Qua dit betreft is de huismoeder als fokker dan mischien tóch beter. Minder bekrompen. Bezoek anders www.bunnybin.web-log.nl eens onder de categorie hoe is het nu met…? Zal je mischien verstelt staan hoe die dieren kunnen opbloeien na een koppeling/soortgenoot.

Mooi verhaal over het wilde konijn, maar ‘propageer’ jij niet vaak dat onze huidige dieren daar niet meer op lijken? Míjn dieren zijn iig dolgelukkig met hun grote huisvesting en soortgenoten.

Mischien een beetje felle reaktie, maar als ik dan naga hoevaak ik zielige konijnen achter in de tuin weg zie ^$@^^@ in een klein hokje door slechte voorlichting uit de dierenwinkel ‘Nee hoor, als u er 1 wilt neemt u er toch maar 1! Hoe ik hier hele lezingen geef over hoe men een konijn een beter leven kan geven aan kinderen van 4 tot vrouwen van achterin de 40 (moeders van deze kinderen, mensen die ik over konijnen hoor praten, you name it!). Hoe ik continue mensen uitnodig dan eens te komen kijken hoe het óók kan, hoe je zo’n beestje een goed/beter leven kan geven.

En nee, ik wil niet beweren dat een konijn alleen per direkt zielig is, ik heb ‘mijn’ eerste dwergkonijntje ook de eerste jaren alleen gehad en oh en ah wat was die leuk en hij had toch geen partner nodig, totdat die een partner kreeg en we begonnen in te zien HOE belangrijk dat is, dan pas zie je hoe konijnen echt horen te zijn.

• M.

Basje

citaat: "… wordt vaak op het konijnenprikbord neergezet als ‘wijs man’ op konijnengebied. Sorry hoor, maar castreer eens wat rammen en maak een paar koppeltjes naast je fokdieren… ''

Ook ‘wijze mannen’ hebben soms een eigen visie op het geheel. Een ervan is om geen ingrepen te (laten) doen aan konijnen die niet persé noodzakelijk zijn, en alleen voor ‘ons gemaak’. Zoals castratie. Bovendien strookt dat niet met het begrip sportfokker.

citaat: “… Ik weet niet hoe jou dieren gehuisvest zijn…”

Wat is ruim. Met recht een rekbaar begrip. Ik heb nog geen klachten van onze konijnen :+. En ik heb er nog nooit eentje met een duimstok gezien.

citaat:“…Vind het eigenlijk brutaal hoe je durft te beweren dat een opvang dit uit eigen belang propageert… ” en “…Járen lang doen opvangcentra inmiddels al hun best voor goede informatie ed. en dan zo'n reaktie. Als het dierengeluk niet boven aan stond zou de opvang dieren wel verkopen op de manier waarop dierenwinkels en fokkers dat vaak doen…”

De opvangen weten hoe ik er over denk. En als trouw bezoeker van het konijnenprikbord zou je vanuit een verleden moeten kunnen weten dat ik een diep respect voor ze heb. Dat neemt niet weg dat ik het met het koppelen niet eens ben. Ook dat valt te respecteren. En brutaal…. Ik denk toch altijd mild en genunaceerd hier te berichten. Het in één adem noemen van dierenwinkels én fokkers vind ik juist daarentegen weer ongenuanceerd.

citaat: “…Mooi verhaal over het wilde konijn, maar ‘propageer’ jij niet vaak dat onze huidige dieren daar niet meer op lijken?…”

Dat klopt. Maar sommige aspecten zijn blijkbaar niet uit te evolueren. Ik beperk me meestal tot fenotypische kenmerken.

citaat: ''..Mischien een beetje felle reaktie …"

Och :+

M.

• Manu

Beetje flauw om het als een soort verkooptruc van de opvangen af te doen. Wat mij betreft, is het eerder preken voor eigen parochie van de fokker om konijnen separaat te huisvesten. Kunnen ze ze probleemloos in veel te kleine hokjes stoppen.

• Manu

“Wat is ruim. Met recht een rekbaar begrip. Ik heb nog geen klachten van onze konijnen . En ik heb er nog nooit eentje met een duimstok gezien.”

Ik hoop niet dat dit de basis is om er vanuit te gaan dat je konijnen gelukkig zijn met hun huisvesting.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Basje

Tja idd mij stoort het ook al jaaaaaaaaaaaaaren dat konijnen ergens in de achtertuin zitten weg te ……………….. geheel alleen in een te miezerig/claustrofobisch hokje.

Helemaal moederziel alleen, met genoeg voer en droog om zich heen als ie mazzel heeft!

Maar wel vooral een bezienswaardigheid want mooi dat ie is!!!

Onze 1e lichting alhier mijn kids nog erg schattig en klein.

2 konijnen voedsters en 2 cavia zeugjes voor een 5 tal liefdevolle jaren waarbij vooral in de kouden maanden het hele zooitje lekker tegen elkaar aan kroop.

In een groot door opa gemaakte houten hok.

Nu moeten ze buiten kunnen rennen van mij, vrijwel geen ophokkingen hier helaas enkele permanente en tijdelijke gevallen.

gr. D#S

• basjeeeee

M. schreef:

> Ook ‘wijze mannen’ hebben soms een eigen visie op het geheel.

> Een ervan is om geen ingrepen te (laten) doen aan konijnen

> die niet persé noodzakelijk zijn, en alleen voor 'ons

> gemaak'. Zoals castratie. Bovendien strookt dat niet met het

> begrip sportfokker.

Maar wat voor een ingreep is het werkelijk vergeleken bij anderen ingrepen? Mijn gecastreerde rammen gingen ‘s ochtends naar de dierenarts toe, werden ’s middags geholpen, zaten die dag thuis nog op kranten en waren de volgende dag weer de oude… Wat is 1 ‘vervelende’ dag dan vergeleken met een ‘happy’ leven daarna met een voedster aan hun zijde.

>

> citaat: “… Ik weet niet hoe jou dieren gehuisvest zijn…”

> Wat is ruim. Met recht een rekbaar begrip. Ik heb nog geen

> klachten van onze konijnen :+. En ik heb er nog nooit eentje

> met een duimstok gezien.

In mijn ogen is ruim minstens 1m² per dwerg(!!)konijn, en dan eigenlijk alleen bij meerdere konijnen, daar een konijn op een ruimte van 1x1 of 2x0.5 m, in mijn ogen, niet voldoende beweging weet te krijgen.

> De opvangen weten hoe ik er over denk. En als trouw bezoeker

> van het konijnenprikbord zou je vanuit een verleden moeten

> kunnen weten dat ik een diep respect voor ze heb. Dat neemt

> niet weg dat ik het met het koppelen niet eens ben. Ook dat

> valt te respecteren. En brutaal…. Ik denk toch altijd mild

> en genunaceerd hier te berichten. Het in één adem noemen van

> dierenwinkels én fokkers vind ik juist daarentegen weer

> ongenuanceerd.

Ik kom nog niet heel lang op het pb (1, 2 jaar denk ik zo?), toen was het meerendeel van je reakties al ‘gevlogen’ en kreeg je voornamelijk de goede adviesen via via. Door je mischien dan iets verder in konijnen te verdiepen (dus ook buiten de sport om) zou je het koppelaspect mischien begrijpen. Voor jou en je stal en dergelijken is het mischien een ver van je bed show, zoals het fokken voor mij, maar mischien zou je dan inzien waarom mensen zoals ik zo ons best doen voor het konijn in gevangenschap.

Tja, dierenwinkels en fokkers in 1 adem, als trouwe bezoeker/meelezer van zowel konijnenprikbord en caviaprikbord zou jij op jouw beurt kunnen weten dat ik daar een mening over heb: van beiden zijn er rotte appels. Een fokker is niet per direct goed of slecht en een dierenwinkel is niet per direct slecht of goed..

> citaat: ''..Mischien een beetje felle reaktie …"

> Och :+

Het is gewoon heel frustrerend dat dit zo neergezet wordt, terwijl ik er zo me best voor doe. Ik kan de wereld niet veranderen, maar wel mijn eigen steentje bijdragen wanneer ik dat wil en kan.

> M.

'B.' , ookwel bekend als basjeeeee op internet :+

• M.

citaat: “… Door je mischien dan iets verder in konijnen te verdiepen …”

Niet dat het een garantie is voor voldoende, en op dit terrein adequate kennis, maar ik denk dat ik al konijnen had voor jij geboren werd. En me er al een tijdje in heb verdiept, niet louter en alleen op het sportvlak. :+