caviaberen in een groep

• jacquelinesbeestenspul

hoi allemaal

ik heb net ine aan de telefoon gehad en zij wilt graag dat ik deze foto even plaatst

dit is haar berengroep in totlaal 11 beren, fokberen,semivolwassenberen,en beren waarvan de vorige eigenaar vermelde dat ze niet samen konden met andere beren

deze dieren hebben al nestjes verwekt

als ine nog wat te melden heeft over haar foto dan lees je dat vanzelf :)

groetjes jacqueline

• joyce

Mijn ervaring is dat grote groepen beren niet echt goed gaan. Ik hou hier meestal rond de 4 beren bij elkaar, vaak 2 volwassen fokberen en 2 wat jongere beren. Dit gaat vaak erg goed. Grotere groepen volwassen beren is hier nog niet gelukt, ook niet op grotere oppervlaktes of meer schuilmogelijkheden.

Maar natuurlijk is het ene dier het andere niet. Ik denk dat het best wel eens goed zal gaan, vooral als je een heel constante groep hebt (helaas heb ik dat niet omdat ik de ene keer met de ene beer wil fokken en de andere keer met de andere beer). Maar ik denk wel dat hoe constanter de groep, hoe beter het zal gaan.

• Susan

“het plaatje kan niet geladen worden” helaas…

Misschien later vandaag wel.

• M.

Helemaal eens, Manu. Vooral bij konijnen pleit ik altijd voor separate huisvesting. Een konijn is een redelijk solitair dier. Cavia's zijn dan wat socialer. Vanzelf gaat het echter vaak niet.

M.

• Cavia farm Witches at work

Hoi M

Ook mee eens~!~

Je kunt beren niet “zomaar” ff bij elkaar mikken in een groep je moet er echt voor willen gaan en ook je beren erop willen afstemmen.

Sommige beren zeker die vooral die niet zo zeer op karakter maar op andere specifieke kenmerken zijn geselecteerd en gefokt kun je veel gedoe mee verwachten weet ook ik uit ervaring die ik er inmiddels al weer ruim 2 1/2 jaar ermee heb.

Dat het kan is erg goed te zien op mijn site van Witches at work msn groups onder heksen holen. En in het echt gewoon bij mij thuis zie je dat het echt zo is en kan.

Beren zijn veel leuker dan zeugen en ook veel sterker blijkt hier steeds weer het is gewoon de sterkste en leukste caaf!!!

En echt super jammer als je van buitenhuisvesting houdt en graag kijkt naar dieren om te moeten missen, dan is dit echt geweldig om te zien echt waar!

Voor de rest moet een ieder doen wat hem/haar goeddunkt, wil je met je beer perce naar een show raad ik het je ook af ivm mogelijke scheurtjes in oortje die ze kunnen oplopen. Echter met een vouwoor caaf mag je ook gewoon naar een show (wel min punten) dus met een scheur oor kan wel maar dan moet je niet voor de prijzen willen gaan.

gr. D#S

• Caviafarm Lilo

bij ons zitten de beren altijd bijelkaar in 1 ren.het zijn er zo'n 15 en gaat altijd goed.alleen als je er een nieuweling tussen zet is het een uur onrustig.mijn tip haal alles uit je ren(voederbakken pvc buizen en huisjes) zet de gene erbij en spuit em in met honde lotion en zet hem of meerdere er in en zet dan alle voederbakken pvc buizen etc etc wat er dan ook in ligt of staat terug op een andere plaats.en je zult zien

dat ze dan niet achter de niewelingen aan gaan want ze hebben het dan te druk met alles te onderzoeken waarom alles verplaatst is en als je altijd een en het zelfde luchtje gebruikt valt het niet op dat er een paar bij gezet zijn.ik moet wel zeggen we hebben een redelijk grote ren zowel binnen als buiten dus ze kunnen van elkaar weg

als ze ruzie hebben.maar na onze mening gaat het altijd goed.maar we hebben ook een oude beer er tussen zitten en die noemen we de ‘'sherrif’' die houdt alles in het gereel als er iets gebeurt in de ren zet hij mdat even recht en het is opgelost.en anders kom je hier maar een keer kijken en je zult het zien dat het goed werkt.

groetjes eric en evelien

• Annemieke

Konijnen separaat huisvesten? Waarom dat dan? Ik heb altijd konijnen samen gehouden, zonder enig probleem? Wel in een ruime ren, maar dan nog lagen ze elke dag tegen elkaar te slapen en wasten ze elkaar. Cavia's heb ik ook nog nooit alleen gehouden. Inderdaad gaat het zowel bij cavia's als bij konijnen niet zomaar vanzelf goed. Maar is het resultaat toch niet het proberen waard? Ik sta toch best verbaasd te kijken van een paar van de reacties, zo heb ik het nooit bekeken.

Maar ik neem het mee in mijn overweging. Ik zal proberen wat kritischer te kijken naar of het nu iets is wat ik wil, of wat ook fijn is voor de dieren zelf. Vandaag gaat het nog altijd heel goed met de twee viertallen en het drietal. Geen geklappertand, geen spanning. Ik kwam binnen vanochtend en ze lagen heerlijk te slapen. Op dit moment denk ik niet dat we ze in een grote groep gaan houden. Ze hebben nu toch al lekker de ruimte, en we willen niet riskeren dat het mis gaat. Maar op dit moment hebben we zeker geen spijt dat we de tussenschotten verwijderd hebben.

Ik heb je website met grote interesse gelezen Ine, en ook de andere reacties met grotere groepen beren. In de toekomst zullen we er nog eens over nadenken, voor nu zijn het genoeg veranderingen voor de beren. Wat ik trouwens nog wel wil zeggen, is dat wij nooit zomaar twee beren bij elkaar zetten en erop vertrouwen dat dit wel goedkomt. We proberen altijd goed te kijken naar de karakters en als het niet klikt houdt het op. Voor een van de beren zijn we bij drie opvangs geweest voor we een maatje vinden waarmee het goed ging, deze twee zijn ook behoorlijk hecht geworden. Maar dat zou zeker niet met om het even elke beer zo geweest zijn. Niet dat prikkers nu ineens meer beren bij elkaar gaan zetten, we zijn er al lange tijd over aan het denken en hebben de koppels al lange tijd zo zitten waardoor we konden zeggen welke wel met z'n vieren zouden kunnen klikken. Niet zomaar even doen dus, dat is niet aan te raden.

Groetjes Annemieke

• Manu

Inderdaad is niets aan de omstandigheden waarin wij tamme cavia's houden nog echt natuurlijk. We moeten alleen niet vergeten dat domesticatie altijd gebeurt in het belang van de mens en niet in het belang van het dier. Door jarenlange selectie zijn de dieren aangepast aan hun nieuwe omstandigheden, maar oerinstincten kun je niet uitfokken. Die liggen ten grondslag aan het bestaan van een ras en daar zul je altijd rekening mee moeten blijven houden. Van oorsprong leeft de cavia in kleinere of grotere groepen zeugjes onder leiding van één, hooguit twee beren. Daarom kunnen zeugen wel vreedzaam samenleven en ligt het voor beren lastiger.

• Annemieke

Hoi,

Blijft het met de vier beren ook goed gaat als de twee jongere beren volwassen worden? Of is het uiteindelijk toch nodig om ze te scheiden?

Groetjes Annemieke

• Annemieke

Hm, ja dat is waar natuurlijk. Maar wat ik me afvraag: hoe leven beren in het wild die geen eigen ‘harem’ hebben? Leven ze dan in groepen, of solitair? Ik neem aan dat oudere beren, minder dominante beren en jonge beren niet allemaal eigen zeugjes hebben?

Eigenlijk zou ik ze het liefst zeugjes als gezelschap geven, maar dan moeten we ze laten castreren. En dat doe ik toch liever alleen als het perse noodzakelijk is, anders kies ik toch liever een beer als gezelschap. Alleen weet ik niet of dit op zichzelf al stress zou geven, als ze nooit kunnen dekken bedoel ik. Dat vraag ik me weleens af, aangezien voortplanten toch een natuurlijk instinct is.

Ik vind de informatie die je geeft wel interessant, dank je wel1

Groetjes Annemieke