Onbeperkt gras & hooi???

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi hoi

    Naar aanleiding van de topic; wat een caaf nu eten moet wil ik hier even een verse topic starten!

    Hooi mag dat ECHT onbeperkt??? Ik lees ineens op wat cavia sites dat ze daar lever vervetting van kunnen krijgen evenals van een overdosis aan vers geplukt gras!

    Juist bij mij bestaat hiet het basis menu uit gras en hooi vaal dauw gras zelfs omdat ik ooit een fokker hoorde zeggen die al erg veel ervaring had dat dat juist zo goed voor caafs was!

    Verder in de avond geef ik ze een bak Kasper biks en zo nu dan dan wat wortels of andere groentes!

    Ik ben mijn beste/mooiste/liefste Rex cavia beer Bruut afgelopen week verloren in enkele dgn ineens te zijn afgevallen.

    Is bij de dierenarts in de wacht kamer overleden op mn schoort in zn mandje.

    Heb hem vanaf enkele mnd oud al hier en was nu net 2 1/2 jaar aps geworden.

    Heb hem laten onderzoeken in Deventer en heb te horen gekregen;

    Vervette lever en diverse inwendige bloeddinkjes!

    Ik loop tegen allerlei zaken aan nu op cavia gebied echter wil het nu sec bij de voeding houden.

    Bedankt alvast

    gr de heks

  • Saskia

    Hooi is onmisbaar voor een goede spijsvertering en behoort gewoon altijd aanwezig te zijn. Dat ze van hooi zouden vervetten is echt onzin - vervetting komt voornamelijk voor uit aanleg (en dan kun je het al moeilijk tegengaan), het verkeerde hardvoer en veel (dierenwinkel)snoep, zoals yoghurtdrops etc.

  • Gerda_H

    Ach, Ine. gecondoleerd meid met het verlies van Bruut. je was zo trots op hem. Ik denk eerder dat vervetting van het verse gras zou kunnen ontstaan dan van het hooi,maar je weet, ik klets gewoon vanuit mijn eigen denkwijze. Misschien ligt het ook aan aanleg. Ik geef mijn caafs ook voornamelijk vers hooi en vers gras,en paardebloembladeren. Dit was één van de wijze lessen die ik van jou heb geleerd.Ik zorg wel dat er altijd brokken voor ze staan. Ze eten hier nu echter zelf al minder van.Ik hoop niet dat die levervetting hiervan komt,want dan moet ik mijn voedingspatroon ook weer wijzigen. Ik weet wel dat jij ze ook af en toe maïspellets geeft,en ik kan me voorstellen dat dit wel leververvetting zou kunnen veroorzaken.

    Groetjes Gerda

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Gerda

    De dag ervoor had ik al tegen Djoek gezegd als Bruut dood gaat laat ik hem onderzoeken, ik moet gewoon weten waarom zo'n beer ineens dood kan gaan!

    Djoeke heeft nog ff afscheid kunnen nemen van Bruutje toen ie al dood was helaas de school wilde dr eerst niet vrij geven voor een cavia.

    Na zn dood heb ik het daar afgedwongen dr toch ff mee te krijgen.

    De dierenarts, school en ons huis ligt allemaal nog geen 5 min uit elkaar met de fiets gelukkig!

    Djoek wil er niets meer mee die heeft zoiets van laat maar, echter ik wil het uitzoeken, ook omdat er meerdere dieren ziek waren en sommige ook dood zijn gegaan dacht ik eerst aan een virus/bacrterie echter dat is nu gelukkig geheel uitgesloten!

    Het merendeel loopt hier gewoon vrolijk rond, heel raar en weet dat meerdere fokkers hiermee zitten echter het liever niet openbaar willen maken.

    Morgen neem ik nog ff contact op met Deventer heb toch nog wat vragen.

    Die worden wederom niet blij van me, onderzoeken prima, maar aub niet teveel vragen.!

    En juist omdat ik nogal wat vragen had wilde ik dat onderzoek he he.

    gr D#S

  • isabel

    Bij paarden zijn er nu nieuwe theoriën over gras en het fructaangehalte.

    Er zijn nl paarden/ponies die snel hoefbevangen raken van het eten van gras, en men dacht in eertse instantie dat dat kwam door het eiwitgehalte van gras. In het voorjaar is dat vrij hoog.

    Nu schijnt het er meer op te lijken dat het te maken heeft met het fructaangehalte. En dat schijnt het hoogst te zijn in “gestresst” gras… ja ja.

    Met gestresst gras bedoelen ze gras dat onder “zwaardere” omstandigheden groeit zeg maar. Bijv gras dat door begrazing altijd heel kort is, en gras dat in de winter bij kou groeit. Precies weet ik het niet, maar je kan er veel over vinden op www.paardnatuurlijk.nl .

    Ik meen me te herinneren dat ook ochtend gras gezien wordt als gestresst gras.

    Ik weet niet of dit ook voor cavia's opgaat, maar het zou misschien kunnen?

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Saskia

    Gisteren nog 4 kei mooie balen hooi hier laten bezorgen voor de komende mnd.

    Inclusief 40 kilo wortels, Kasper fauna food en wat bodembedekking spullen.

    De komende dgn wil ik er echt uit zien te komen hoe het nu precies zit, of ik iets heb fout gedaan, of het dieren zijn met foute achtergronden ik weet het ff niet meer dus.

    Geef ze nu maar ff geen gras meer, weet ook dat het zeker geen Jacobskruid vergiftinging was gelukkig dek me daar ook zoveel mogelijk voor in.

    gr D#S

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Isabel

    Je link ff doorgenomen ik kan er niet zoveel mee helaas.

    Mischien dat het idd het ochtend gras (nat gras ook vaak al door de regen dus ook overdag) het is geweest.

    De info die ik nu van deskundige krijg is me te sumier helaas.

    gr D#S

  • Caviafarm Lilo

    Hoi Ine,

    Ik heb de afgelopen weken 2 zeugen gehad die binnen een paar dagen hevig afvielen en dus dood zijn. Mijn cavia's krijgen nagenoeg geen gras en beperkt groenvoer (ivm biks met 4000gr. Vitamine C). Wel veel hooi natuurlijk.

    Nu zat ik te denken gezien de uitslag van het onderzoek. Vervetting. Mijn cavia's voer ik hetzij ook beperkt paardenmuesli met etherische olieen en voelt vrij kleffig aan. Volgens mij voer jij dit ook bij. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

    Evelien

  • Saskia

    Jacobskruid kan ook in hooi zitten hoor, eerder dan in gras.

  • Gerda_H

    Ine, hou je ons aub op de hoogte van de onderzoeken?

    Groetjes Gerda