citaat: “… helemaal goed begrijpen doe ik het niet. ik weet van de richtlijnen,maar de ch teddy wordt toch ook al een paar jaar gefokt? Dat er dan niemand is geweest om ze ter erkenning in te sturen. Dat begrijp ik nog niet. Nu weet je niet precies waarj e je aan moet houden,en zijn bij de ch teddy's alle kleuren eigenlijk mogelijk. Groetjes Gerda…”
Precies, je slaat de spijker op de kop. Om een haarvariëteit goed te brengen en voor erkenning te gaan is een jarenlange voorbereiding van toepassing. In die tijd is het raadzaam om de kans op welslagen te vergroten en dus voorlopige erkenning te kunnen verkijgen je op één kleurslag te concentreren. Daarmee kun je het respect van de Standaardcommissie afdwingen. Nu is er sprake van veel te veel en ook nog eens niet erkende kleurslagen. Een en ander lijkt op een dergelijke manier al gedoemd te mislukken. Dus de beste manier is om met een aantal fokkers je te concentreren op één (in andere haarvariëteiten) erkende kleurslag en deze gedurende een paar seizoenen op meerdere shows als NE te brengen. Zo kun je ze promoten en de weg naar voorlopige erkenning effenen. Het verleden heeft uitgewezen dat zomaar even naar de BTT brengen ze meteen worden afgebrand. Onze liefhebberij is er nu eenmaal een met een conservatieve inslag. Je moet ze uit ten treure laten zien, en ook keurmeesters en fokkers er bekend mee laten worden om zo langzaam maar zeker acceptatie af te dwingen. Fokken en tentoonstellen van NE is geen kinderspel. Normaal gesproken geldt al ‘tentoonstellen is teleurstellen’ maar dat geldt zeker voor de niet erkenden. Daarentegen is na de lange weg de uforie des te mooier.:+
M.