Bij twijfel graag even persoonlijk contact opnemen aub

• renate

Hallo Annechien,

Volgens mij zijn de regels wat erkenning betreft veranderd. Zoals jij beschrijft

2 man, 2 vrouw, waarvan 2 oud, en 2 jong is volgens mij veranderd naar 6 dieren

Hoe die verhoudingen precies liggen weet ik niet helemaal. Maar kijk even bij de topic van Dana “Roodbonte coronet is er door” en het word al iets duidelijker.

Groetjes renate

• ook een rex liefhebber

dana is gelijk voor definitieve erkenning gegaan

dit kan omdat de coronet al erkend is in zwartbont en de kleurslag al erkend is in verschillende rassen

bij voorlopige erkening

is het 4 dieren

2 oud ( man en vrouw ) en 2 jong ( man en vrouw )

• M.

De richtlijn voor erkenningen van 23 juni 2006 is als volgt:

artikel 4. Voor het behalen van een voorlopige erkenning van een ras, haarsoort, kleur, tekening of uitmonstering moeten tenminste worden ingeschreven en ingezonden: een dier oud ongeacht het geslacht, en de rest (minimaal 3) jonge dieren van beide geslachten (evenredig verdeeld). een oud mannelijk dier, een oud vrouwelijk dier, een jong mannelijk dier, een jong vrouwelijk dier. De dieren zijn van eenzelfde type, bouw, kleur en beharingstructuur en voorzien van Nederlandse merken. Alle dieren moeten in aanmerking kunnen komen voor tenminste het predikaat V. Een voorlopige erkenning geldt een termijn van 2 jaar. Deze termijn kan ten hoogste eenmaal met 2 jaar worden verlengd. Als na afloop van deze tweede termijn nog geen definitieve erkenning wordt verleend dan moet een nieuwe aanvraag voor erkenning worden gedaan.

artikel 6. Voor het behalen van een erkenning van een ras zonder voorafgaande voorlopige erkenning moeten tenminste 6 dieren, verdeeld over geslacht, jong en oud en voorzien van Nederlandse merken worden ingeschreven. Het te behalen resultaat moet minimaal 2 keer ZG zijn en mag maximaal 1 keer Onvoldoende zijn.

artikel 7. Voor het behalen van een erkenning van een kleur, haarsoort, tekening of uitmonstering zonder voorafgaande voorlopige erkenning gelden de volgende voorwaarden:

7.1 wel opgenomen in de Nederlandse standaard bij een ander ras van dezelfde diergroep: 4 dieren met Nederlandse merken

7.2 niet opgenomen in de Nederlandse standaard maar wel in de Europese standaard bij hetzelfde ras en dezelfde diergroep: 6 dieren met Nederlandse merken.

Het te behalen resultaat moet minimaal 2 keer ZG zijn en mag maximaal 1 keer Onvoldoende zijn

• natanya

Hallo Renate en Annechien,

Deze informatie heb ik toevallig laatst opgestuurd gekregen van Hoofdbestuur NKB, portefeuillehouder cavia's en kleine knagers.

Voor Jan ik zou het zelf geweldig vinden als de Skinny cavia t.z.t. erkend zou worden. En als we een poos verder zijn hoop ik dat een paar liefhebbers en skinnyfokkers ook samen willen pakken op dit gebied. Aleen heb ik de vraag gesteld over of er een mogelijkheid bestaat on de skinny te erkennen daarover is mij op dit moment het volgende medegedeeld:

“De naakt cavia is in Nederland (nog) niet erkend. De vraag is of dit zal gebeuren daar de NKB een bond is voor pelsdieren (konijnen, cavia's en kleine knagers zoals muizen, ratten, hamsters en woestijnratten), en de naaktcavia heeft geen pels.”

Ik wil hierop nog gaan reageren, ik heb het idee dat de skinny en de baldwin als een ras worden gezien…terwijl het twee verschillende typen zijn. Ik vraag me ook af of de statuten hierin niet gewijzigd kunnen worden….bijvoorbeeld i.p.v. pels…ook de mogelijkheden pelskenmerken bij een ras. De Skinny heeft wel haar op neusje poten en geslachtsdeel…..ik snap best dat men in eerste instantie aan een leuk behaard beestje denkt bij een cavia…maar omdat iedere cavia een variant is op de oercaaf…en bijvoorbeeld cavia's met extreem lang haar wel erkend zijn ….hoop ik dat in de verre toekomst hier (skinny erkenning) wel een mogelijkheid voor komt.

Ik dacht plaats onderstaande…dan kan iedereen hier zijn voordeel mee doen..

met een vriendelijk bedankje aan de NKB.

Groetjes Natanya

14 – Richtlijn voor de erkenning van rassen, haarsoorten, tekening en uitmonstering

Deel 2

Cavia’ s en Kleine Knaagdieren

Algemeen

ARTIKEL 1

Elke fokker, aangesloten bij de NKB, heeft het recht een ras, haarsoort, kleur, tekening of uitmonstering voor te dragen voor erkenning. Daarvoor moet de fokker zijn dieren inschrijven en inzenden op de NKB bondstentoonstelling. De inschrijving van de dieren wordt uiterlijk vier weken voor de aanvang van de NKB bondstentoonstelling opgegeven aan de secretaris van de standaardcommissie voor Cavia’s en Kleine Knaagdieren.

De secretaris van deze standaardcommissie toetst de inschrijving aan deze richtlijn en bevestigt aan de inschrijver of de inschrijving al dan niet correct is. Als er geen bondstentoonstelling wordt gehouden moet de NKB, op aanvraag van de fokker bij de secretaris van de NKB, een tentoonstelling aanwijzen.

De algemene vergadering van de NKB stelt op voorstel van het hoofdbestuur een richtlijn vast die regelt hoe in Nederland niet erkende rassen, haarsoorten, kleuren, tekeningen en uitmonsteringen een erkenning kunnen verkrijgen

Er wordt gewerkt met een stelsel van voorlopige en definitieve erkenningen.

4 Het hoofdbestuur van de NKB draagt de uitvoering van deze regeling op aan de standaardcommissie voor Cavia’s en Kleine Knaagdieren overeenkomstig artikel 1 van het reglement. De standaardcommissie regelt de werkwijze en gang van zaken en draagt zorg voor een correcte uitvoering.

De standaardcommissie voor Cavia’s en Kleine Knaagdieren adviseert het hoofdbestuur van de NKB over de erkenningen. Mocht het hoofdbestuur voornemens zijn van dit advies af te wijken in de geest van artikel 4 lid 2 dan treedt zij eerst in overleg met de standaardcommissie voordat een definitief besluit wordt genomen.

De standaardcommissie houdt bij haar beoordeling en besluiten rekening met de aspecten van dierenwelzijn.

Voordat een aanvraag voor erkenning wordt behandeld, peilt de standaardcommissie de mening van de speciaalclub waartoe een voorgedragen ras, haarsoort, kleur, tekening of uitmonstering, na erkenning, gaat behoren. Dit schriftelijke advies van de betreffende speciaalclub, betrekt de standaardcommissie bij haar oordeelsvorming en bij haar advies aan het hoofdbestuur van de NKB. Een afschrift van het advies wordt door de speciaalclub ook gestuurd aan de secretaris van de NKB.

Begripsomschrijvingen

ARTIKEL 2

Buitenlandse dieren zijn dieren die erkend en opgenomen zijn in een standaard anders dan de Nederlandse. Als deze dieren niet zijn opgenomen in de Nederlandse standaard dan worden ze beschouwd als niet erkend in Nederland.

Een nieuw ras is volgens deze richtlijn een dier dat zich onderscheidt van een in de Nederlandse standaard genoemd ras. Dit is te zien aan type, bouw, grootte en/of gewicht en beharing.

Er is sprake van een nieuwe kleur, haarsoort, tekening en/of uitmonstering wanneer een dier:

1.1 niet is opgenomen in de Nederlandse standaard;

1.2 wel is opgenomen in de Nederlandse standaard onder een ander ras van de betreffende diergroep.

4 Een definitieve erkenning van nieuwe rassen wordt in beginsel voorafgegaan door een

voorlopige erkenning.

5 Een definitieve erkenning van nieuwe rassen zonder voorafgaande voorlopige erkenning geldt

voor rassen die zijn opgenomen in de Europese standaard.

6 Een definitieve erkenning van een nieuwe kleur, haarsoort, tekening, uitmonstering wordt

beginsel voorafgegaan door een voorlopige erkenning

7 Een definitieve erkenning van kleur, haarsoort, tekening, uitmonstering zonder voorafgaande

voorlopige erkenning geldt in de volgende situaties:

7.1 wel opgenomen in de Nederlandse standaard bij een ander ras van dezelfde diergroep;

7.2 niet opgenomen in de Nederlandse standaard maar wel in de Europese standaard bij

hetzelfde ras en dezelfde diergroep;

8 Onder een ras wordt verstaan haarsoorten/variëteiten zoals aanwezig en opgenomen zijn in de

Nederlandse standaard en voor iedere diergroep afzonderlijk.

Aanvraag en criteria voor een erkenning

ARTIKEL 3

De schriftelijke aanvraag voor erkenning wordt gedaan door de fokker. De dieren worden ingeschreven en ingezonden op de bondstentoonstelling c.q. aangewezen tentoonstelling onder vermelding van “Voor erkenning”. Gelijktijdig wordt aan het tentoonstellingssecretariaat het concept van de standaardbeschrijving gezonden. Deze omschrijving moet voor de sluitingsdatum van de inschrijving op het tentoonstellingsecretariaat zijn ontvangen.

De schriftelijke aanvraag voor erkenning van een in de Europese standaard erkend(e) en opgenomen ras, kleur, tekening c.q. uitmonstering dient vergezeld te gaan van een Nederlandse vertaling van de beschrijving in de Europese standaard.

3 Gelijktijdig en binnen een zelfde termijn als genoemd in lid 1 van dit artikel wordt een afschrift van de inschrijving en van het concept c.q. de vertaalde standaardomschrijving door de fokker gezonden aan de secretaris van de standaardcommissie. Ook kan een advies van de betreffende speciaalclub worden bijgevoegd.

4. Voor het verkrijgen van een voorlopige erkenning van een ras, haarsoort, kleur, tekening en/of uitmonstering moeten worden ingeschreven en ingezonden Nederlandse dieren en ten minste bestaan uit;

een mannelijk dier oud;

een vrouwelijk dier oud:

een mannelijk dier jong;

een vrouwelijk dier jong.

De dieren zijn van een zelfde type, bouw, haarsoort, kleur, tekening en/of uitmonstering. Alle dieren moeten in aanmerking kunnen komen voor ten minste het predikaat V. Een voorlopige erkenning geldt bij; Cavia’s, Tamme Ratten en Mongoolse Gerbils voor een termijn van 2 jaar en voor de overige kleine knagers voor een termijn van 1 jaar. Deze termijnen kunnen voor ten hoogste eenmaal met 2 jaar respectievelijk 1 jaar worden verlengd. Als na afloop van deze tweede termijn nog geen definitieve erkenning wordt verleend dan moet een nieuwe aanvraag voor erkenning worden gedaan.

5 Voor het behalen van een definitieve erkenning na afloop van een voorlopige erkenning zal gedurende de termijn van voorlopige erkenning en aan het einde ervan, ieder jaar op de bondstentoonstelling c.q. aangewezen tentoonstelling dieren moeten worden ingeschreven.

Het voorgaande in dit lid is van toepassing bij een voorlopige erkenning met een termijn van 2 jaar. Is deze termijn 1 jaar, dan zal gedurende het tentoonstellingsseizoen volgend op de voorlopige erkenning, en voorafgaande aan de bedoelde bondstentoonstelling de voor te dragen dieren op een nog andere tentoonstelling een beoordeling moeten hebben verkregen. De verkregen beoordelingskaarten zullen bij de bescheiden, als bedoeld in dit artikel onder lid 3, worden gevoegd en gezonden aan de secretaris van de standaardcommissie.

Ingeschreven en ingezonden per tentoonstelling zullen ten minste 6 Nederlandse dieren en verdeeld over oud en jong, man en vrouw moeten zijn.

Het resultaat per tentoonstelling moet minimaal 2 maal het predikaat ZG zijn en ten hoogste 1 maal het predikaat O.

Voor het behalen van een definitieve erkenning van een ras, kleur, tekening c.q. uitmonstering zonder voorafgaande voorlopige erkenning moeten Nederlandse dieren worden ingeschreven en ingezonden op de bondstentoonstelling c.q aangewezen tentoonstelling

Tenminste 6 dieren verdeeld over oud en jong, man en vrouw moeten worden ingeschreven en ingezonden.

Het resultaat per tentoonstelling moet minimaal 2 maal het predikaat ZG zijn en ten hoogste 1 maal het predikaat O.

Communicatie

ARTIKEL 4

De standaardcommissie deelt haar beslissing, binnen twee weken na haar besluit en binnen

zes weken na de bondstentoonstelling c.q aangewezen tentoonstelling schriftelijk en gemotiveerd

mee aan het hoofdbestuur.

2 Het hoofdbestuur toetst het advies van de standaardcommissie enkel op (procedure regels) zoals vastgelegd in de richtlijn. Na het besluit van het hoofdbestuur, uiterlijk binnen vier weken nadat het advies van de standaardcommissie is ontvangen, vindt publicatie plaats. De genomen beslissing wordt tevens schriftelijk bericht aan:

- de fokker;

- de betreffende speciaalclub;

- de KKV;

- de examencommissie;

- de ROC’s.

- keurmeestersadministratie FK

- de standaardcommissies

Slotbepalingen

ARTIKEL 5

1 Tot wijziging van de “Richtlijn betreffende erkenning van nieuwe rassen en kleuren” kan worden overgegaan door een besluit van een vergadering van het hoofdbestuur van de N.K.B. Dit gebeurt met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen, ongeacht het getal van de aanwezigen in die vergadering. Indien in de statuten, het huishoudelijke reglement, overige reglementen of richtlijnen het recht van besluitvorming is toegekend aan de algemene vergadering van de N.K.B., dan kan alleen worden besloten in de algemene vergadering van de N.K.B. , met een gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen, ongeacht het getal van de aanwezigen in die vergadering. Een wijziging van deze richtlijn treedt in werking met onmiddellijke ingang. Binnen zes weken na het in werking stellen volgt publicatie.

2 In gevallen waarin deze richtlijn niet voorziet, beslist het hoofdbestuur van de N.K.B. Wijzigingen en/of aanvullingen op deze richtlijn op de eerst volgende algemene vergadering van de N.K.B. moeten worden bekrachtigd op de eerst volgende algemene vergadering van de N.K.B.

Deze richtlijn betreffende erkenningen is vastgesteld in de algemene vergadering van de N.K.B. d.d.25 juni 2005

De voorzitter;

De secretaris;

• natanya

wat grappig…zelfde gedachte…:) over het plaatsen van de richtlijnen…

• M.

Beste Natanya,

Ik ben bang dat je toch over wat gedateerde onformatie beschikt aangaande het erkenningenbeleid van onze NKB. Als je dit recent van de NKB hebt gekregen dan zijn ze een tikkie onzorgvuldig geweest ben ik bang. De nieuwere versie is namelijk van de algemene vergadering van de NKB van een jaartje later. Ergens anders hier heb ik de nieuwere passages ervan hier weergegeven.

In cavia's kent de NKB geen RASSEN maar HAARSTRUCTUREN. En daar ontbreekt het de door jouw genoemde …variëteiten aan. Tussen de regels door kun je lezen dat het wat de NKB betreft nooit tot een erkenning zal komen. Temeer daar een dergelijke tendens bij de Tamme Ratten destijds ook is tegengehouden. De NKB neemt deel in een overlegorgaan met LNV waarbij het dierenwelzijn een hot issue is. Desalniettemin is conform artikel 1 elke fokker gerechtigd ter erkenning in te sturen.

M.

• natanya

Hallo M.

Ik heb deze gegevens ongeveer een week geleden gehad, daarin had hij het ook over het dieren welzijn en hij verwees naar de activiteiten die de partij van de dieren behartigd. Ik heb me ook ingelezen in de activiteieten van deze Partij…die zijn heel strikt over alle dieren en hebben opvattingen over de dier en hoe een dier gehouden moet worden. Als je hun partijbeleid doorleest zie je dat ze bijvoorbeeld al tegen het gebruik van dieren zijn om de mens te vermaken…(bijvoorbeeld circus etc.) je zou jezelf meteen de vraag kunnen stellen over hun mening over cavia shows…en de belang van de cavia hierin…dit is voor mij een nieuwe discussie opzich…

over de welzijn van de cavia waar ik voor ben gevallen kan ik alleen maar zeggen dat deze niet veel afwijkt van de reguliere cavialiefhebber of fokker…de temperatuur is de enige aanpassing…en ze eten meer…hun welzijn is echt erg belangrijk voor mij…en daarin verschil ik niet van de meeste reguliere cavialiefhebbers…daarom vind ik het ook zelf erg jammer dat de weerstand zo hoog is bij een groep mensen. Maar aan de andere kant begrijp ik het erg goed als het niet hun ding is.

M. als jij de completere nieuwe versie aanwezig hebt zou jij mij die misschien willen of kunnen mailen?

…ik weet dat het moeilijk zal zijn om dit ras tot erkenning te krijgen, maar als er 0,00001 procent kans is wil die kans over een paar jaar toch aangrijpen…mocht uiteindelijk blijken dat het allemaal voor niets is geweest…dan zal ik verder gaan met onderzoeken naar mogelijkheden …bijvoorbeeld zelf keuringen organiseren en desnoods keurmeesters uit het buitenland benaderen (waar het ras al wel bekend is) als hier in nederland geen keurmeester te vinden zijn die ze mogen of willen keuren. Maar het allerleukste zou ik het toch vinden als binnen de bestaande evenementen aanpassingen gedaan zouden kunnen worden (lokaal van 20 graden) om de skinny's te keuren op een (buitelandse) standaardbeschrijving…als ze niet erkend gekeurd worden, vind ik dat nog niet eens het grootste bezwaar…maar ik kan wel goede adviezen krijgen over de kenmerken waar ik op moet letten bij het uitselecteren van mijn eigen skinny's…maar het zou voor mij toch wel een kleine droom zijn als ze gewoon erkend zouden worden…al is dat over 8 jaar pas.

Groeten Natanya

• Jan

Natanya, ik vind je betoog duidelijk en eerlijk. De naakt cavia staat nog in de kinderschoenen en er zal nog veel moeten gebeuren, maar de acht jaar die jij noemt is alleszins redelijk. Wanneer men er een open mind voor heeft moet dat lukken. Wat betreft de partij voor de dieren, ben ik erg blij dat ze er zijn, maar je moet ook als advokaat voor de dieren ervoor waken dat je niet doorslaat. Hobby dieren liefhebbers zijn vaak net zo bezig met de natuur en willen alleen het beste. Uiteraard heb je overal mensen die het niet zo nauw nemen met de regelgeving en die moeten worden aangepakt, daar heeft niemand problemen mee, dan alleen de betrokkene zelf. Wij zijn er ook een hele tijd uit geweest en als je nu terug komt merk je dat er veel dingen zijn waar je even aan moet wennen, maar waar een wil is is een weg. Ik denk dat hetzelfde geldt voor iedere fokker van iets nieuws. Ik weet nog goed hoe de discussie er was rond postuurkanaries, daar is nu ook iedereen aan gewend. Het zal op de lange duur te maken hebben met een aantal goede mensen die op een open en eerlijke wijze, met inachtneming van elkaars argumenten tot een oplossing moeten komen. Daarvoor is een lange adem nodig, veel praten met bestuursleden, bij elkaar op de koffie gaan, etc etc etc. Er zijn in de laatste 30 jaar genoeg bewijzen dat het zeker mogelijk is. En de door jou genoemde acht jaar is zeker rieel, denk ik.

• natanya

Hallo Jan,

Ik kom zelf net kijken in cavialand…en heb nog een hoop te leren…dingen/vragen waar ik tegen aanloop zijn dan ook meestal vragen van:

hoe kan het dat de skinny in andere landen wel al erkend is…en hier in nederland niet.

Het is echt een vrij nieuw ras hier in nederland…maar in andere landen zijn ze al bijna 30 jaar bezig met dit ras…

Ik zou me ook voor kunnen stellen dat misschien wat onrust weggenomen kan worden als er in politiek den haag een registratieplicht komt voor ieder beestje dat de skinnygen met zich meedraagd (behaarde variant-skinny drager) en dat deze enkel verder verstrekt mag worden met deze informatie voor hande…misschien een beetje extreem maar…als iedere fokker aan bepaalde richtlijnen moet voldoen en strafbaar gesteld kan worden bij het doorverkopen zonder eerlijke informatie die bij dit ras hoort….zou het misschien wel kansen bieden om de onrust bij behaarde varieteiten weg te nemen….zal wel onhaalbaar zijn…

De uitdaging is ook om de liefhebber van ieder soort cavia nader tot elkaar te brengen…zonder dat men elkaar als bedreiging ziet…voor de kwaliteiten van een eigen ras.

Groetjes Natanya

• Gerda_H

Ik zal later dit stukje nog eens overlezen. helemaal goed begrijpen doe ik het niet. ik weet van de richtlijnen,maar de ch teddy wordt toch ook al een paar jaar gefokt? Dat er dan niemand is geweest om ze ter erkenning in te sturen. Dat begrijp ik nog niet. Nu weet je niet precies waarj e je aan moet houden,en zijn bij de ch teddy's alle kleuren eigenlijk mogelijk.

Groetjes Gerda