Rexspeciaalclub online!

• Caviastal Syre

Beste (rex)cavialiefhebbers,

Al een ruim jaar liep ik (Debbie) met het idee in mijn hoofd een rexspeciaalclub op te richten. Echter sinds mijn afstuderen had ik iets meer tijd over op zo’n club op poten te zetten.

Met hulp van Carla Swaap van Caviastal Cavifauna hebben we samen de rexspeciaalclub vorm gegeven. Als club willen we de belangen van het ras, de rexcavia, verbeteren. Binnen de speciaalclub wordt gestreefd naar het uitbreiden van kleurslagen en deze ter erkenning te kunnen aanbieden. Tevens heeft de speciaalclub het doel om via een informatieve website informatie over de rexcavia en de ontwikkelingen binnen het ras met fokkers en geinteresseerden onder elkaar te delen.

Er wordt gestreefd naar minimaal 1, maximaal 2 shows per jaar te organiseren waarbij de rexcavia in het middelpunt staat.

Door deze club hopen we als rexfokkers zijnde onze kennis onderling te kunnen delen, met als doelstelling het ras rex in belangstelling te brengen bij de beginnende fokker en de “ oude rotten in dit ras” .

Op deze manier kunnen we gezamelijk het ras behouden en verbeteren.

Sinds vandaag is de website van de rexspeciaalclub online. De website is te vinden onder de volgende link:

www.rexspeciaalclub.nl

Natuurlijk mogen jullie een kijkje komen nemen, en een leuk berichtje achter laten in het gastenboek :).

Voor het aanmelden bij deze club zijn de meeste rexfokkers aangeschreven per email of briefpost. Indien jij nog iemand weet die ook graag lid wilt worden van de speciaalclub kunnen jullie dit bij ons melden.

Op onze website, onder het kopje “ aanmelden” is te zien hoe u zich aan kan melden voor de club.

Groeten en hopelijk tot horens,

De organisatie van de rexspeciaalclub,

Debbie Bosman, Caviastal Syre en

Carla Swaap, Caviastal Cavifauna.

• Monique

Hoi Debbie,

Ziet er super uit zeg, echt helemaal top! Ik ben geen fokker, maar ik vind het een heel goed initiatief!

Succes met de club!

Groeten,

Monique

• Peter

Ik begrijp de beweegredenen niet om een speciaalclub op te richten. Het zou toch jammer zijn als alle haarvariëteiten vertegenwoordigd zouden gaan worden door verschillende verenigingen. Of speelt hier een sluimerende geldingsdrang. Dan is het wachten op de speciaalclub voor zwartbonte rexen, en ga zo maar door.

Ik heb de site bekeken. Wat me opvalt is dat tegenwoordig alle rexen een hollandertekening hebben. Ik heb zelf zwarte rexen ( niet meer zoveel, probeer het nieuw leven in te blazen) . Er is dus meer dan rood- en zwartbont, rood, zilveragouti en cremebont.

Peter

• Rex

Het klopt zeker niet dat ‘tegenwoordig’ alle Rexen een Hollandertekening hebben. Dat hadden ze namelijk 15 jaar geleden ook al….Zo zijn ze ook uit Engeland gekomen, ik heb zelf een Rex gehad die uit Engels bloed kwam.

De eerste Rexen die ik na hem kocht, hadden beide een Hollandertekening. Zij kwamen van diegene die ze erkend heeft in Nederland.

Er komen zeker meer kleuren voor in Nederland, maar het ging er vooral om welke kleurslagen het meest gefokt worden. Jij bent zo ongeveer de enige met zwarte Rexen in Nederland, ik ken verder geen fokkers hiervan (in Nederland).

Wij Rexenfokkers wilden gewoon een eigen clubje, waar wel naar je geluisterd wordt en waar toevallig ook nog je dieren gekeurd kunnen worden.

Bij de konijnen is het niet meer dan normaal om je eigen clubje te hebben, om bv. lid te zijn van de Hangoorfokkersclub of de Ned.Hangoordwergenclub. Bij de cavia's gaan wij nu ook deze kant op, jammer dat de NCC/NKB daar verder niets mee wil doen.

Cavia's zijn nog steeds een ondergeschoven kindje van de NKB. Ik zie het nu weer: waarom staan wel alle kleurslagen van de konijnen vermeld op de site van de KleindierenExpo en niet de cavia's? Waarom staan de aantal ingeschreven dieren van vorig jaar niet bij de cavia's vermeld? Gewoon omdat de cavia maar een bijprodukt is in de ogen van vele konijnen-, duiven en kippenfokkers.

Het is iets voor erbij. Ik ben lid geworden (natuurlijk!) van de RexSpeciaalclub, maar ook nog steeds lid van de NCC (niet dat ik daar iets mee opschiet, zeker niet als er dan ook nog een Europese show komt waar mijn dieren gediscrimeerd worden) en ik heb gewoon een Fokkerskaart. En ben toevallig zelf ook nog konijnenfokker.

• Peter

Dag Rex,

Helemaal mee eens hoor dat de cavia een ondergeschoven kindje is. Hopelijk dan dat meerdere caviaverenigingen meer gewicht in de schaal kunnen leggen.

Wat de tekening betreft. 15 Jaar geleden had Letty Tammens uit Groningen rood bonte rexen. Een dier van haar dat later naar Simply Red is gegaan had een prachtige slingerachtige rode tekening over het lichaam en werd op de Martinishow afgescheept met “voldoende tekening”. Later zijn haar dieren naar Irene Drenthen gegaan, die ook de zwartbonte rexen heeft opgezet. Zij heeft ook nog twee zwartbonte rexen van mij ingekruist die geboren werden uit mijn zwarte beer Bertus, die door Letty was ontdekt in een nest bij een handelaar in Friesland.

Irene heeft ook nog gebruik gemaakt van een bonte amerikaans gekruinde.

Wil niet lullig doen maar ik heb meegekeken met de ontwikkeling van rood- en zwartbonte rexen in Nederland, en toen was er niet ALLEEN maar hollandertekening.

Peter

• Peter

De mooiste zwartbonten heeft Irene ( ik dacht in1998) aan de familie Leblanc verkocht die er daarna erkenning op aangevraagd en gekregen heeft

• Rex

Dat schreef ik ook niet…..Maar jij schreef zelf dat ze tegenwoordig allemaal een Hollandertekening hebben en dat is zeker niet zo. Ik heb er zelf al een aantal zitten die dat niet hebben……( van de 25 sowieso een stuk of 10 niet).

Het klopt wel dat het veel voorkomt, maar mijn ervaring is dat het slecht eruit fokken is (zeker als je kleinschalig wilt blijven fokken). Maar ik weet dus ook dat meer dan15 jaar geleden (ik ben ook al zo lang bezig met Rexen….) er ongeveer net zoveel ‘Hollanders’ waren onder de Rexen (die er toen nog veel minder waren dan nu).

Ik heb het trouwens vooral over de roodbonte Rexen, bij zwartbont komt het inderdaad veel minder voor.

Ik wil dus ook niet lullig doen, maar ik weet dus ook heel wat over Rexen te vertellen…..

Maar daarbij; wat is er fout aan? Ik weet dat er keurmeesters zijn die het liever niet zien, maar het is wel bont. Voor mij is bont namelijk een 50/50 verhouding en dat kan je met een soort van Hollander zeker hebben. Ja, je hebt een bandtekening. So what, het is nog altijd een structuurdier. Ik zie soms heel leuk getekend Rexen, maar voor de rest zijn dat baggerdieren (slechte bouw en een nog slechtere haarstructuur). Dan heb ik liever een geweldig mooi dier die toevallig een Hollander-tekening heeft. En nogmaals; ik verpaar vaak genoeg dieren die deze tekening nagenoeg niet hebben en wat krijg er eruit? Inderdaad.

• Rex

Ik had het over roodbonte Rexen, omdat je die nu eenmaal nog steeds veel meer ziet dan zwartbont en zeker 15 jaar geleden.

• Peter

Ik weet het.

Hollander is erg dominant. Ook bij de gladhaar driekleur. Maar het lijkt me zo'n uitdaging om naast de perfecte rexvacht ook eens iets anders dan hollander tekening te laten zien. Uiteindelijk is het ook een tekening-dier en ik krijg de indruk dat het met die tekening eigenlijk altijd wel goed zit. Laat ze dan als rex hollander erkennen dan valt er nog wat aan te sleutelen.

Met de voorbeeldplaatjes op de site is niet te zien dat er nog wat anders is dan hollander. Ook in het Kleindiermagazine allemaal hollander rexen. Het kan toch niet zo zijn: goede rexvacht/hollander, slechte rexvacht/niet hollander. Jullie vinden het volgens mij wel best met die tekening.

Ik heb in ieder geval nooit een dalmatiner ingestuurd zonder bles, of een schildpad

met een rode band over de schoft.

Wens jullie toch alle goeds met wat jullie als doel hebben.

Peter

• Witches at work

Hoi Peter, Hoi Debbie

Tja ik vind het initiatief erg leuk gewoon om zo'n Rexenclub te beginnen, tis per slot toch het meest imponerende ras van Nederland ha ha~!~

Lelijke Rexen bestaan in mijn beleving er bijna niet, dus ik moet me ook altijd erg inhouden dat ik niet teveel wil aanhouden hier. En ook de gladhaar vind ik super mooi nog steeds, jammer dat de meeste mensen dat zo anders zien valt me vaak op.

Ook weet ik dat de rood/bonte rex het beste is veelal, echter mijn voorkeur gaat toch naar de 3 kleur, zwart en zwart bont, de zilver, sollid en goudagouties, en ook de Dalmatiner rexen vind ik echt super!!!

Wel of geen bles/Hollander tekening maakt voor mij niet uit, daar ik niet veel aan shows zal doen.

Ik vind mijn cavia's waarvan mijn Rexen hier mijn hoofddoel zijn toch het mooiste als ik ze lekker door mijn rennen zie banjeren~!~

Van mijn laatste nesten van okt en nov 2007 houd ik het meeste aan omdat ze zo geweldig zijn! Die zijn bijna allemaal van Dalmatiner Rexbeer Taschatunga en een van Bux Buck de 3 kleur Rexbeer XL.

Morticia's nest met kruintjes ha ha, kei fout volgens de Ned. rasstandaard zijn zoooo leuk!!! 5 pups; twee keer 3 kleur, 1 x geheel wit een keer geheel wit met zwart ooglapje en een keer zwart/bont.

En ook Uzi's nest vind ik zo super! Slechts 3 pups, eentje eruit verkocht evenals eentje uit Morticia's nest.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ik een beetje weet hoe de bouw ed moet zijn van een goeie Rex alsmede de vacht.

En ik vind dat er te weinig Rexen zijn in Nederland, en dus van mij mag er best aan de weg getimmert worden op dat gebied.

Een Rex=een Rex en geen US Teddy, veel mensen zelfs ook fokkers gooien ze op een hoop en das echt jammer.

De US Teddy is ook best leuk vooral de tekeningen van hun kan ik vaak erg waarderen. Echter het stugge van de Rexvacht en ook de vaak erg grove bouw vind ik zo mooi!!!

En wat andere fokkers doen de langhaar fokkers bv maakt niet uit toch?

Er is al een satiijn fokkers club en een Skinny club is er ook al of anders komt die er vast.

Van mij mag elke cavia zijn eigen club hebben!!! Als daarmee fokkend Nederland zich verenigd en beter samen werkt met elkaar.

Van mij hoeft het niet om enkel volgen het boekje te fokken, echter is het wel handig als je de handleiding een beetje snapt zeker voor de beginners zeg maar.

Dat zo nu en dan een DRAGER bij de Rex het ras niet verziekt en afbreekt maar juist verbetert!!! Erg veel fokkers snappen zoiets niet, en leggen teveel nadruk op enkel Rex X Rex enz enz.

gr. D#S