Chocolade en Cavia's

• Pluuster's Cavia's

Chocolade is idd zeer giftig voor honden, en hoe goed een hond er tegen kan is per hond echt verschillend. Dus ook kleinere hoeveelheden kunnen voor sommige honden echt al dodelijk zijn.

De giftige stoffen slaan zich nml op in de lichaamsvetten van de hond en komen pas vrij bij akute opwinding of stress, en kunnen dan zelfs een hartstilstand veroorzaken. Dus een hond kan ook pas een poos later dan dat hij de chocolade genuttigd heeft hieraan toch nog overlijden.

Maar ik heb ook eens gesproken met een tekkellievhebber die 2 tekkels had.

Toen hij thuis kwam van even weg te zijn geweest bleken zijn 2 tekkels een pak met vlokken uit het keukenkastje leeg te hebben gegeten.

Nou ja hoeveel zit er nu in een doos vlokken.

Hij wil savonds met zijn honden ff het bos in, en trekt de hiervoor bestemde schoenen aan (bos doet ie af en toe dus voor de dieren een extra leuk uitje, hun normale uitje was door het park).

Beide tekkels hebben de deur helaas niet gehaald, en waren dus binnen enkele minuten dood..

Er zijn ook honden daarentegen die hun hele leven al kleine hoeveelheden chocolade mee eten en geen problemen hebben.

Maar je weet het dus nooit.

• MoniqueW

Ik heb ook gelezen dat het ook met het gewicht van de hond te maken heeft.

Wat erg voor die persoon zeg. Een tekkel weegt ook niet veel, dus is de kans dat het nog schadelijker is.

• Sann

Wendy schrijft: Het is wel slecht voor honden, maar een hond gaat er niet direct dood aan. Van een paar stukjes valt een tekkeltje of een kleine hond nog echt niet neer… De hond moet daar toch echt grotere hoeveelheden voor binnen krijgen van hele pure chocola.

Ik bedoel als je spinazie opwarmt komt er ook een slechte stof in vrij ,maar daar gaat een mens ook niet meteen dood aan…

(Sorry, ik ben vooral een meelezer sinds een jaar en dit is geloof ik pas mijn derde post of zo… maar ik wil hier toch graag op reageren).

Mijn vorige Mechelse Herder heeft ooit zo'n 50 gram Milka chocolade (met zo'n koekje er tussen) gegeten en die was er flink ziek van, ondanks dat het melk chocolade was en maar 50 gram inclusief koekje.

Ze had alle verschijnselen die duidden op chocoladevergiftiging: braken, diarree, versnelde hartslag. Misschien heeft het met individuele gevoeligheid te maken, dat weet ik niet… maar ik moet er niet aan denken dat ik meer Milka op de tafel had laten liggen. Na dit voorval is bij mij elke gram choco voor de hond *no no*….

Voor jullie en de beestjes: allemaal een fijne en veilige jaarwisseling :-) en tot volgend jaar ;-)

• Wendy

Oke, nou ik was er heilig van overtuigd dat beestjes een grote hoeveelheid moeten binnen krijgen… ,maar dat heb ik dus mis… Excuse me..

• jacquelinesbeestenspul

hoki monique

ow dus ik had mijn oude bull veel meer moeten geven en een uur met haar moeten wandelen in het bos hihihihihihi *even een geintje tussendoor ik plaag altijd wanneer de oude eeens een keer dood in de mand ligt* deze oude bull verbaads iedere dierenarts met haar sorus en leeftijd dus wij geinen altijd over onse fietje :D:D:D ze hobbelt nog rond

normaal als de dood voor vuurwerk maar dit jaar gelukkig niet omdat ze bijna helemaal doof is :):) eindelij keen rustig jaar voor haar

groetjes jacqueline

• Gerda_H

Mijn dochter mocht vroeger ook graag alles delen met de honden,omdat zij het zielig vond dat hij geen lekkers mocht. Zelfs paprika chips. Ik heb haar en de hond meegenomen naar de da en gevraagd of de hond al die lekkers mocht hebben. Hij heeft haar duidelijk gemaakt dat een hond kan doodgaan van het eten van chocola,paprikachips,drop en zelfs kaas.

De caafjes krijgen alleen heel af en toe een knaagstokje voor knaagdieren,maar dat is ook echt maar zelden. verder krijgen ze alleen groenvoer,hun bix,hooi en om te knagen een takje van de fruitboom. Alleen caafjes die een extra duwtje nodig hebben krijgen wat havermout.

Groetjes Gerda

• Paulala

Een hond gaat niet dood van het eten van een stukje kaas.

Kaas is zelfs gezond, maar zoals bij alles, TE VEEL is nooit goed!

Chocola is giftig voor honden, kaas niet.

Dierenartsen komen soms echt met de meest vreemde verhalen aan.

En mijn honden krijgen gewoon zo nu en dan een plakje kaas hoor.

En van chips gaat een hond ook niet dood, alleen bevat het veel te veel zouten, en dat zout kan nierproblemen gaan veroorzaken.

Dus als een hond daar teveel van binnenkrijgt, ja, dan zou hij dood kunnen gaan aan nierfalen.

Maar dat geldt ook voor Frolic!

Dat bevat minstens zoveel zout, en is ook heel erg slecht voor je hond.

• Paulala

En zo ken ik dus een Bullmastiff die na het eten van één Mars die op straat lag dood is gegaan……

Ze vonden haar op de bank met een enorme hoeveelheid bloed.

Haar darmen waren kapot gegaan en ze heeft het niet gered.

• Sann

Geeft toch niet Wendy, daarom schreef ik al dat het ene dier misschien gevoeliger is dan de ander… no hard feelings hoor ;-)

Omdat mijn vorige hond zo heftig reageerde leek het me wel goed dit te vermelden en het was zeker niet als aanval op jou bedoeld, mocht het zo zijn overgekomen.

• Wendy

Ohhh ik begrijp het wel hoor! Maar vind het vervelend als ik iets zeg en dat is niet waar… Ik bedoel ik kan me voorstellen dat je er van schrikt (nog zacht uitgedrukt) als je hond zo ziek wordt. Ik ben blij dat ik het weet! Niet dat ik een hond uberhaubt chocola zou voeren!