Chocolade en Cavia's

• Miriam

Ja rare vraag, er zijn zoveel dingen op de markt. Cavia's drops met honing in en yoghert. Noem het maar op. Mijn cavia is zoon snoep kont wil je niet weten.

Als ik iets van chocolade in me handen heb gehad, dan gaat het neusje al op en neer. Af en toe geef ik haar een stukje *1 keer per week* maar dan laat ik haar s avond wel door de huiskamer lopen, zodat ze geen opstoppingen krijgt.

Verder drinkt ze graag van de Thee waar honing in zit, via een lepeltje.

De vraag is mogen cavia's op zijn tijd genieten van een klein stukje chocolade 2mm moet je denken. En mag ik haar laten lebberen aan een lepeltje thee met honing.

Hebben jullie nog rare dingen waarvan jullie cavia'tjes helemaal knetter van worden ?

• MoniqueW

Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen, maar dit is nog nooit in me op gekomen. Lijkt me niet echt gezond voor de cavia.

• Jipke frl

Als Tina bij me op de bank zit en ik heb die drop van steekpenningen, moet je haar eens te keer zien gaan, ze vreet gelijke veel van de drop als ik zelf als ik er niet om denk, laat haar een klein hoekje drop afknagen en dan is het uit…………

• MoniqueW

Hallo Miriam,

Sorry!, maar ik vond je vraag zo giga raar!!! Ik heb even op het internet gekeken en schrok wat ik hier las.

Het basisingrediënt van chocola is cacao. Cacaobonen worden gevormd door de cacaoboom. De bonen worden geroosterd en gepeld en vervolgens vermalen tot een cacaomassa.

In deze cacaomassa zitten bepaalde stoffen: alkaloïden. Twee van deze alkaloïden zijn theobromide en cafeïne, en juist die zijn giftig voor de hond.

Alle chocolade bevat, afhankelijk van het merk en de soort chocola, een bepaalde hoeveelheid cacaomassa met daarin de alkaloïden. Pure chocola bevat het meest van deze stoffen, witte chocola het minst.

Mensen kunnen deze stoffen zonder problemen snel verwerken. Honden helaas niet; die hebben een lange tijd nodig om deze alkalo•den uit het lichaam te verwijderen..

• Waarom worden honden er ziek van en mensen niet?

Mensen kunnen deze stoffen zonder problemen snel verwerken. Honden helaas niet; die hebben een lange tijd nodig om deze alkalo•den uit het lichaam te verwijderen. Zo worden deze giftige

stoffen in het lichaam opgestapeld. Of de hond er ook ziek van wordt is afhankelijk van zijn eigen gewicht en van de soort en de hoeveelheid chocola die hij opgegeten heeft.

• En katten?

Katten kunnen ook absoluut niet tegen deze stoffen. Ze zullen misschien uit zichzelf niet zo gauw chocola eten, maar u mag het ze beslist niet geven. Vooral kittens zijn er erg gevoelig voor.

Ik ga er maar vanuit dat dit bij cavia's ook zo werkt.

• jacquelinesbeestenspul

hoi monique

ik wist al dat chocolade voor honden erg giftig is al jaren maar weet je soms gebeurd er welleens een onverwacht ongelukje hahahaha

mijn oude bulldog van bijna 11 jaar is de laatste weken erg op eetrooftocht en haalt alles van tafel wat we laten liggen (wat ze in ruim 10 jaar nog nooit heeft gedaan)

mijn man werkt in ploegendiensten en is erg onregelmatig thuis,zo had hij nachtdienst en was eerder naar huis gekomen zo rond 4 uur snachts en had honger hihihihihihi (gebeurd vaker) en haald euit de kast een chocoladeletter heeft 1 hapje genomen en de rest laten liggen op de kleine tafel en ja je raad het al smorgens was de chocoladeletter weg :(

ik wist van niks en zag alleen op de grond zilver papier liggen en raapte het op en gooide het weg totdat ik ook op de tafel de lege doos zag liggen met de letter m erop shit was mijn eerste reactie en heb mijn vriendin gebeld (de DA) alles uitgelegd en zij vertelde dat ik moest gaan wandelen en kijken hoe de hond reageerde buiten hahahahahaaha nou die oude bull was erg actief en deed dingen die ze al jaren niet meer deed zoals een stokje pakken en ermee op haar manier dan he rennen hahahahaa gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden en ik maakte nog het geintje dat het dier na al die jaren bijna dood was gegaan aan zo'n stomme chocoletter .mijn DA belde vervolgens met het verhaal dat er een teckel was overleden na het eten van een chocoladeletter dus ik heb echt heel veel mazzel gehad met mijn oudje :)

ze is echt oud en versleten ( bijna geheel blind,doof, en ze heeft verschillende tepeltumors die ik niet laat weghalen omdat de oude de narcose niet overleeft ws )

maar van een chocolade letter gaat zij echt nog niet dood hahahahaahaha gelukkig maar we zijn nu erg voorzichtig met iets op tafel leggen dat is zeker :)

groetjes jacqueline

• Saskia

Ik heb het nagezocht, cacao is giftig voor honden en katten maar niet voor cavia's, bij cavia's werkt het anders. Hier zijn de cavia's ook hé-lé-maal wild van chocola (er wordt hier regelmatig chocola gesnoept als er een caaf op schoot zit). Ze krijgen zelden hun zin hoor, maar het is gewoon zo grappig om te zien hoe wild ze kunnen zijn van iets dat totaal niet voor cavia's gemaakt is!

• Saskia

Toevoeging: dat het niet giftig is wil natuurlijk niet zeggen dat ze het onbeperkt mogen eten, niet giftig staat niet gelijk aan ‘goed voor cavia’s' ;)

• MoniqueW

Hoi Sas,

Ik heb het nergens zien staan.

Blij om te horen dat het niet giftig is voor de cavia is!

Mijn excuus naar Miriam, maar ik blijf het een rare vraag vinden omdat ik het totaal niet bij een cavia kan combineren. Bij mij zullen ze dit ook nooit krijgen.

Hoi Jauqe,

Ik wist het niet voor honden. Trouwens helemaal niet zelfs. Ik schrok enorm toen ik het las. Als er chocola op tafel staat is dat hier altijd van korte duur haha. Ik heb ook een rover in huis en moet altijd opletten dat ik alles van tafel haal als er niemand in de woonkamer is. Van de week had ik chocolaatjes in verpakking op tafel laten liggen en dacht ach, er zit een papietje om heen dat laat hij wel ligen….echt niet. Met papier en al opgegeten. Gelukkig waren het er niet zoveel meer, maar hij was wel erg stil die dag en er heeft er één overgegeven, dus dat zal hij wel zijn. (ik heb er 3) Gelukkig is het een zware bouvier, maar wel één met een hartprobleem. Ik ben blij dat mijn maatje er nog is.

• Wendy

Het is wel slecht voor honden, maar een hond gaat er niet direct dood aan. Van een paar stukjes valt een tekkeltje of een kleine hond nog echt niet neer… De hond moet daar toch echt grotere hoeveelheden voor binnen krijgen van hele pure chocola.

Ik bedoel als je spinazie opwarmt komt er ook een slechte stof in vrij ,maar daar gaat een mens ook niet meteen dood aan…

• Cavia Opvang 't Kuufke

Volgens mij ben je echt verkeerd bezig hoor…sorry maar ik vindt dit dus echt niet normaal. Wil je je cavia een plezier doen? Geef hem dan eens een groenteschotel of zo.