De 1e Skinny dragerdroppings zijn NU een feit~!~

• Witches at work

Hoi Truus

sluit ik me geheel bij aan~!

Vind zo wie zo dat de Skinny fokkers de gevolgen van hun fok nu nog niet eens kunnen overzien.

Ook al houden het alles netjes bij ect.

En als je dan zo'n reaktie hoort een caaf=een caaf, en er komt bij mij ook wel eens een Alpaca uit, heeft Yvonne klaarblijkelijk totaal niet door dat een Alpaca

wel een NORMALE en GEZONDE cavia is!~~~

Jammer jammer die kort door de bocht kijk van sommige……………………..

gr D#S

• Manu

Wie bepaalt wat een normalecavia is? En wie zegt dat de skinny geen gezonde cavia is?

• Manu

Ik zie hier verschillende keren voorbij komen dat de cavia een pelsdier is. Dat is beslist niet zo. De cavia is een zoogdier en een knaagdier, maar GEEN pelsdier. Het hebben van een vacht is dus ook helemaal geen voorwaarde om een cavia te zijn.

• Witches at work

Hoi Manu

Sorry, ik had je iets slimmer ingeschat. Eerlijk gezegd VEEL slimmer!!!

Laten we het hebben van een PELS als absolute voorwaarde ff veregten, stel ik heb daar ongelijk in en Truus ook.

Stel het is zo, dan NOG ben ik absoluut tegen de Skinny ook al ogen ze nog zo gezond.

2 redenen houd ik minimaal over let op;

1. Waarom gaat een Skinny dood als ie aan te koude temepraturen wordt blootgesteld, en kom er niet meer dat je een behaarde caaf ook niet in de vriezer zet. Dat spreekt voor mij vanzelf dat ook de behaarde caaf zijn grens heeft ergens!

2. Waarom vind je deze cavia even gezond terwijl hij/zij de geheel; dag zich als een hysterisch dier zit vol te proppen met eten???

Een gewone caaf eet ook de hele dag maar wel op een normale manier niet dat gebunker zeg maar!

Hij kan zich bijna niet warm stoken!!!

Asl de markt waarde zakt straks wil waarschijnlijk geen hond nog een Skinny!

Op een enkeling na.

Is er gewoon een verziekt cavia ras bij waar de opvang zich ook al weer om mag bekommeren!

Heel veel succes alvast~!~

gr D#S

• Manu

Beide redenen die je noemt, hebben niets met gezondheid te maken. Wel met aanpassingen die je moet doen om het welzijn van dit ras te garanderen.

Maar welzijn is iets anders dan gezondheid. Heel veel gedomesticeerde rassen zijn voor hun welzijn afhankelijk van menselijke zorg.

Dat een skinny meer eet dan een behaarde cavia komt omdat 'ie een verhoogd metabolisme heeft, juist om zich beter warm te kunnen houden. Het lichaam heeft zich dus aangepast aan een aangepast voorkomen.

Ik weet niet of een skinny niet buiten gehouden kan worden. Cavia's krijgen uberhaupt geen wintervacht en zijn voor hun warmte afhankelijk van het spijsverteringssysteem. Behaarde cavia's kun je 's winters buiten houden mits de temperatuursovergang geleidelijk gaat en ze goed gevoerd worden. Misschien geldt dat ook wel voor de skinny, dat weet ik niet.

• Natanya

M:Ik weet niet of een skinny niet buiten gehouden kan worden. Cavia's krijgen uberhaupt geen wintervacht en zijn voor hun warmte afhankelijk van het spijsverteringssysteem. Behaarde cavia's kun je 's winters buiten houden mits de temperatuursovergang geleidelijk gaat en ze goed gevoerd worden. Misschien geldt dat ook wel voor de skinny, dat weet ik niet

N:ben blij met je bijdrage over de skinny cavia (keuring etc.),…nee in de winter kunnen ze niet buiten gehouden worden. een ideale temperatuur is rond de 20 graden celsius. In de zomer kunnen ze wel gewoon buiten zitten…maar niet in de volle zon…omdat hun huid (net als een mensenhuid) verbrandingen kan op lopen (evt. in de schaduw is geen probleem of de huid beschermen met een sunblock)

Bij een behaarde cavia scheelt de ideale temperatuur niet zoveel 18-22 graden…maar deze heeft een vacht die hun beschermd tegen invloeden van kou en direct zonlicht. Ik heb ook ergens gelezen dat je bij behaarde cavia de overgang naar de kou geleidelijk moet laten verlopen en dat temperaturen onder de 10 graden veel van het diertje kunnen vergen…(ik geloof op de site van red label)

Daarom ben ik het wel met je eens ieder dier (variant) behoeft zijn eigen aanpassingen. De Skinny zie ook als een exotische variant op de cavia…en daar pas je dus zijn leefomstandigheden op aan. Net zo als een een visliefhebber dat bij zijn aquarium-vissen doet….die laat hij ook niet overwinteren in de vijver.

Groet Natanya

• jacquelinesbeestenspul

hoi dames

ik zit nu alles nog eens door te lezen en ik wil graag nog even iets toevoegen

een normaal gehaarde cavia kan ook niet in de zon en zelfs niet tegen ze felle zon die moet je ook in de schaduw houdeni nde zomer anders gaan ze ook dood net als een skinny :) een normale cavia met haar kan je ook niet op de tocht zetten dan word het ook ziek toch ?? het enige verschil met een normale cavia is het niet hebben van haar en dan hebben ze het nu buiten koud ja maar dat heeft niks te maken met niet gezond zijn want als ik nu bv yoghi volop buiten zou zetten zou hij ook dood gaan omdat hij binnen gewend is

dus eigelijk op het haar na is er weinig verschil

ik vind de skinny aardig gezond verder heb nog geen schurft of rare dingen gehad met mijn dames en ze groeien net zo snel als een normale caaf qua gewicht

betsie van juni 2007 weegt nu 910gr net zoveel als mijn zelfgefokte rexdame die in de schuur woont dus ze zijn net zo oud en net zo gezond beide

groetjes jacqueline

• Witches at work

Natanya schreef:

>

> M:Ik weet niet of een skinny niet buiten gehouden kan worden.

> Cavia's krijgen uberhaupt geen wintervacht en zijn voor hun

> warmte afhankelijk van het spijsverteringssysteem.

>>>D#S Klopt, en die moet goed zijn en de caaf moet genoeg confort plekken hebben en genoeg andere caafs om zich aan op te warmen.

Caafs de jonkies groeien rond deze tijd ook wat trager soms omdat het wat kouder is. Daarom heb ik ook de meeste nesten in de warmere tijden.

Daar in tegen zie ik bij veel fokkers dieren in een no time vervetten puur ivm gebrek aan beweging/verbranding.

Behaarde

> cavia's kun je 's winters buiten houden mits de

> temperatuursovergang geleidelijk gaat en ze goed gevoerd

> worden. Misschien geldt dat ook wel voor de skinny, dat weet

> ik niet

>

> N:ben blij met je bijdrage over de skinny cavia (keuring

> etc.),…nee in de winter kunnen ze niet buiten gehouden

> worden. een ideale temperatuur is rond de 20 graden celsius.

> In de zomer kunnen ze wel gewoon buiten zitten…maar niet in

> de volle zon…omdat hun huid (net als een mensenhuid)

> verbrandingen kan op lopen (evt. in de schaduw is geen

> probleem of de huid beschermen met een sunblock)

> Bij een behaarde cavia scheelt de ideale temperatuur niet

> zoveel 18-22 graden…maar deze heeft een vacht die hun

> beschermd tegen invloeden van kou en direct zonlicht. Ik heb

> ook ergens gelezen dat je bij behaarde cavia de overgang naar

> de kou geleidelijk moet laten verlopen en dat temperaturen

> onder de 10 graden veel van het diertje kunnen vergen…(ik

> geloof op de site van red label)

>>>D#S Temperaturen onder de 15 graden al als de cavia maar zwak genoeg is eerlijk gezegd!

De goeie kunnen gewoon buiten blijven ook als het vriest, hoor en zelfs als het sneeuwt en flink vriest.

En ik focus me vooral op de cavia die sterk is. En helaas garanderen kan ik het ook niet (dat mijn caafs de sterkste zullen zijn), meerder factoren splen een rol hierin.

Wel belangrijk zijn een ECHT goeie huisvesting, op tijd goed uigemeste hokken.

En voldoende stro omdat dat zo goed isoleert.

Als ik soms dieren zie die buiten moeten bivakeren op slechts wat vlasvezel voorzien van nogal wat mest tja dan vraag je om schurft en onderkoelingsverschijnselen~!~

Bovendien als een cavia binnen in een schuur of huis zit en de kooi moet gemest worden doet dit pijn in je neus dus ook in die van de caaf, buiten heb je altijd lekker frisse lucht geen gerook van evt tabac niks.

gr. D#S

> Daarom ben ik het wel met je eens ieder dier (variant)

> behoeft zijn eigen aanpassingen. De Skinny zie ook als een

> exotische variant op de cavia…en daar pas je dus zijn

> leefomstandigheden op aan. Net zo als een een visliefhebber

> dat bij zijn aquarium-vissen doet….die laat hij ook niet

> overwinteren in de vijver.

> Groet Natanya

• Witches at work

jacquelinesbeestenspul schreef:

>

> hoi dames

>

> ik zit nu alles nog eens door te lezen en ik wil graag nog

> even iets toevoegen

>

> een normaal gehaarde cavia kan ook niet in de zon en zelfs

> niet tegen ze felle zon die moet je ook in de schaduw houdeni

> nde zomer anders gaan ze ook dood net als een skinny :) een

> normale cavia met haar kan je ook niet op de tocht zetten dan

> word het ook ziek toch ?? het enige verschil met een normale

> cavia is het niet hebben van haar en dan hebben ze het nu

> buiten koud ja maar dat heeft niks te maken met niet gezond

> zijn want als ik nu bv yoghi volop buiten zou zetten zou hij

> ook dood gaan omdat hij binnen gewend is

>

> dus eigelijk op het haar na is er weinig verschil

>

> ik vind de skinny aardig gezond verder heb nog geen schurft

> of rare dingen gehad met mijn dames en ze groeien net zo snel

> als een normale caaf qua gewicht

>>>D#S De Skinny hoeven ook zeker geen scharminkelige, schurtige dieren te zijn!

En ik denk indien ze schurft hebben kun je het zelfs beter behandelen op die blote huid.

Bij mij zit overal vacht omheen ook niet altijd even handig.

Laten we dit dan maar als pluspunt zien.

>

> betsie van juni 2007 weegt nu 910gr net zoveel als mijn

> zelfgefokte rexdame die in de schuur woont dus ze zijn net zo

> oud en net zo gezond beide

>>>D#S Hier haak ik op in, noch jij noch de andere 1e generatie Skinny fokkers weten hoe oud de Nederlanse bloterikken uiteindelijk zullen gaan worden.

Ik zou zeggen; verras ons maar eens!

Echter ik verwacht dat binnen nu en een paar jaar de Skinny's out of order zullen zijn.

Dan komt er weer iets BIZARS (populair woordje he)op caven gebied.

En stort men zich weer op die fok.

gr D#S

>

> groetjes jacqueline