VERS DRINK WATER?

• Caviafarm LiLo

Hoi Ine,

1 keer per dag gooi ik het water uit de flessen waar nog iets in zit en ververs dit met kraanwater. Ik maak ook de flessen (in de flat) schoon met chloor. Werkt goed en maakt niets uit als je ze goed uitspoelt.

Voor de rennen heb ik houders gekocht bij de Boerenbond waar je 2 literflessen (colaflessen) in kunt zetten. Als die vuil zijn lever ik ze in bij de supermarkt en hang er weer nieuwe in.

Evelien

• Ona

Hallo Heks,

Hier wordt ook leidingwater gebruikt, we hebben wel een ontkalker die aangesloten is op de waterleiding. De flesjes worden dagelijks ververst en omgespoeld met heet water met een scheutje Froggy ‘reiniger op basis van azijn’, flink schudden en natuurlijk nog eens naspoelen, werkt perfect. De flesjes krijgen op deze manier niet de kans om echt vies te worden, maar als het toch het geval is, zou ik er ook een beetje rijst bijdoen. Als je geen rijst wil ‘verspillen’, werkt rijnzand ook (zegt mijn man, en ik geloof hem natuurlijk, ahja!).

Vriendelijke groet,

Ona

• Cavia farm Witches at work

Saskia schreef:

>

> Chloor in je flesjes???? Dat vind ik veel slechter als het

> zelden vervangen van je drinkwater!

>>>D#S Nee hoor~!~ Tuurlijk niet, ze worden heel goed nagespoeld.

En het chloor erin is in een zeer kleine hoeveelheid op advies van een zeer ervaren fokster daar mijn zand in de flesjes en het rijst wat Lia beschrijft niet echt goed schoonnmaakte, en dus toch veel alg gewoon bleef zeg maar.

>

> Hier drinken ze meestal in 1 a 2 dagen hun drinkflesjes leeg

> dus dan wordt het gewoon iedere keer volledig verschoond. Als

> ze vies worden maak ik het schoon of met rijst, of met een

> borsteltje, zodat er niks anders dan water aan te pas komt.

>

> De fokker waar ik Ruby gehaald heeft geeft trouwens helemaal

> geen water, die geeft iedere dag zeiknatte groente zodat ze

> daar hun vocht uit halen. Niet mijn methode, maar hij doet

> het al jaren en zijn dieren zijn nog steeds in goede conditie

> dus klaarblijkelijk werkt het.

>>>D#S Doet Albert Breugeling ook vertelde die mij ooit op een caviabeurs. Gewoon dauwgras verstrekken, dat ie speciaal ervoor verbouwde zelf.

Hier echter zijn er dieren door omgekomen leververvetting heb ik laten onderzoeken te Deventer. Dus nee zeiknatte groente en of gras ik durf het niet meer!!!!

gr D#S

Marijke schreef:

>

> Ik geef elke 2 dagen schoon leidingwater, het zit in een

> drinkflesje aan de kooi en doe ook de truuk met de rijst en

> het hete water. Gaat prima. Chloor zou ik niet gebruiken in

> mijn flesjes, ik maak mijn bekers/glazen waar ik water uit

> drink toch ook niet schoon met chloor!.

>>>D#S het zit in het buitenland vaak gewoon IN het drinkwater en nog wel andere srtoffen ook.

Hier bij mij niet, ik spoel ze goed schoon en durf er zelf bij wijze van spreken ook gewoon uit te drinken geen probleem!

gr D#S

Hoi Ona

Ach wat kost zo'n grote zak Surinaamse rijst nou?

En idd als je de flesjes mischien vaker schoonmaakt heplt het om minder groen te worden.

Echter het gaat echt wel snel hier, moet ik zeggen omdat het allemaal buiten hangt. En daglicht zorgt voor de algvorming.

De bruine literse drinkbakken die op op caviabeurzen heb gekocht hoef ik niet met chloor te cleanen omdat ik daar met jif en schuurspons inkan met mn handjes.

Echter die flessen reinigers maken ze niet echt goed schoon, ik heb dat eerst ook altijd zo gedaan namelijk.

gr. D#S-

Hoi Gerda

In de regenton staat het water stil, en stilstaand water kan een bron van infectie/bacterien zijn. Bovendien echt lekker lijkt me het ook niet.

Zet er maar eens een bakkie koffie/ bakkie pleur zo vanuit het regentonnetje van ha ha~!~

Wel erg geschikt om planten water in op te vangen, zo draag je mooi bij aan minder water verspilling!!!

Doch nooit voor mijn dieren ook al drinkt mijn hond ook wel eens gauw wat water uit de sloot bij ons achter in het park. Of uit een plasje achter buiten.

Kijk naar de 3e wereld waar dagelijks kids overlijden mede omdat het drinkwater daar bagger is oa.

Dat riscico hoeven wij hier niet te nemen in Nederland gelukkig~!~

gr. D#S

• Marijke

O, ja ik snap het, maar ik zou de drinkflesjes persoonlijk gewoon niet met chloor schoonmaken.

• jacquelinesbeestenspul

hoi ine en de rest

ik gebruik al jaren chloor in mijn flesjes en heb nergens geen last van :)

ik geef mijn dieren dagelijks schoon drinkwater en 1 keer in de week maak ik de flesjes schoon tijdens de hokkenschonmaak en haal dan alle flesjes van de hokken zet die buiten spoel ze eerst om en dan gooi ik ze vol en doe er een scheutje chloor in en nadat ik alle hokken heb schoongemaakt schud ik alle chloorflesjes leeg (staan ruim een uur in de chloor) dan speol en speol en spoel ik ale flesjes schoon is even werk maar ze zijn echt schoon zonder alg of chloor ik heb het zelf geproeft en durf het zo aan mijn kinderen te geven hoor :D

1 geef 2 keer daags hooi e nvoer en 1 keer water verversing werkt prima

ik maak 1 keer in de 2 weken mijn hokken schoon met dettol alles ook de hooiruifjes en voerbakjes lekker fris :)

groetjes jacqueline

• Gerda_H

Ine, ik geef het regenwater ook niet in droge tijden. Zoals nu,heeft het een paar dagen niet geregend,dan krijgen ze leidingwater,alleen na een flinke bui,dan is het weer goed in beweging geweest,dan geef ik het wel.

Groetjes Gerda

• shirleyk

Ik verschoon de fles om de drie dagen gewoon met kokend heet water en zo'n flessenragger, werkt prima. Mijn caafjes krijgen gewoon leiding water.