ojee

  • Truus

    Wanneer is het bij de cavia zover?

    We hebben al naakte, wanneer komen de doorzichtigen.

    Wanneer komt er een naakte doorzichtige zending uit Japan aan???

    Ik heb niet de gehele topic over de nieuwe site doorgelezen. Maar misschien is het beter in plaats van veel tijd in een site te steken, reizen naar schiphol en terug en noem nog maar wat meer activiteiten de cavia's te verzorgen en te stoppen met fokken van deze genetisch gemanipuleerde dieren….Ik noem dit geen exlusief ras.

    Nee hoor, we rijden wel even naar een TT en maken daar de kofferbak open en pleuren de nakomelingen van de eerste zending uit Amerika gratis op de marrkt. Met haren maar ook met de rest.

    Laten we even eerlijk zijn. Wie heeft er dieren meegenomen en hoeveel zijn er daar zwanger van. Zo nauw komt het allemaal niet. Kan wel eens een beertje wat langer rond lopen in de groep.

    Bedenk wel als er jonkies komen uit die kofferbak dat je niet meteen na 3 weken moet gaan behandelen tegen mijt of schurft. Kan nl een skinny zijn die dan zijn haren begint te verliezen.

    Wordt het niet tijd dat de dierenwinkels en de dierenartsen gewaarschuwd worden voor het probleem van de naaktcavia's. De onbekendheid veroorzaakt bij de verkoop van deze dieren grote problemen. Menig een die niet weet wat dit voor een dieren zijn behandelen ze als zieke cavia's. Hoge kosten worden er dan gemaakt voordat de dieren uiteindelijk overlijden aan een overdosis van medicatie.

    Helaas zijn er nog altijd dierenwinkels die de geslachten niet scheiden. Zwangere dieren… de kans op een groep skinnydragers bij de opkopers en de dierenwinkels is helaas geen echte nachtmerrie meer maar de waarheid. Waar komt dit genetisch defect allemaal terecht.

    Nee we fokker er wel een Cuy doorheen. Dan worden ze wat grote. Rex is ook wel geschikt. Krijg je tenminste een mooie kop en hangende oren.

    Gelukkig kun je aan de huidige dieren nog zien dat er nog heel wat verbeterd zou moeten worden aan type en bouw. 5oo gr in de fok is gelukkig een manier dat dit niet snel zal gebeuren. Ook vin buitenverblijven, onverwarmde stallen en grote groepen bevorderd dit gelukkig niet. Dan is er nog hoop dat de verse groep de winter niet overleefd. Dan kan het zich ook niet uitbreiden.

    Misschien iets te cru, iets te grof…

    In ieder geval beter dan dat deze fok de rest van alle rassen kan bedreigen en we straks nergens meer dieren kunnen krijgen zonder de angst te moeten hebben dat er een genetisch defect uit geboren wordt.

    Het wordt overal doorheen gemengd. Er wordt een overschot gecreerd die deze zg fokkers zelf niet willen houden. Ze worden ze aan de straatstenen niet kwijt en dan worden ze maar gratis afgegeven. Opvangen ga maar op zoek naar verwarmde kooien met kruiken en vloerverwarming. De Hype is er, de gevolgen krijgen jullie.

    Ik kan me er zoooooo boos over maken. Nee hou de prijs maar exclusief.

    Laten we hopen dat we een heel strenge winter krijgen….

    gr Truus

  • edith

    Truus je hebt groot gelijk. Hier ben ik dus ook bang voor, dat ik straks skinny dragers heb zonder dat ik het weet en ik wil ze absoluut niet!

    Groetjes Edith

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Truus

    Ook ZOOOOOOOOOOOOOO eens met je~!~!~!~

    Vanuit al mijn standpunten. Vanuit mijn natuurlijke kijk op dingen ect ect.

    Totaal onverantwoorde fok!

    Slaat als een …….op een drumstel, ik dacht vandaag nog nadat ik besloten had de handdoek in de ring te gooien richting Dagmar omdat “het” gewoon kei hard doorgaat en niet meer gestopt wil worden, ook niet door de andere kale cavi fokkers die zich nu bewust er buiten houden om vooral maar de discussie niet aan te hoeven gaan hier, en de weerstand die ze mogelijk voor hun tere kiezen krijgen.

    Weet je Truus ik dacht; Goh wat ik NU hier heb zitten aan caafjes DIE zijn Skinny vrij 100% en dat wil ik erg graag zo houden dat is mijn basis.

    Wat hier zit nu is best goed ze hebben mn voerfoutje overleeft en lachen elke dag de ruimte en vrijheid tegemoet!

    Ik wil op mijn eigen eilandje blijven nu god water over gods akker laten lopen.

    Mijlen ver van de meest ridicule fok plannen ooit eerder bedacht.

    Het plan een kale kwetsbare cavie te fokken, een cavia is van zich zelf toch al kwetsbaar genoeg als zijnde oorspronkelijk een prooi dier toch???

    Ach ik trek ook mn handen hiervan af ik laat het maar gebeuren,

    we zien het wel.

    gr D#S

  • Natanya

    Hallo Truus, Ine en ook Edith,

    Truus wrote:

    We hebben al naakte, wanneer komen de doorzichtigen.

    Wanneer komt er een naakte doorzichtige zending uit Japan aan???

    • Ik zou het niet weten wanneer de doorzichten zich aanmelden of andere soorten cavia’s, ik weet te weinig van de Baldwin dus ik beperk me tot de Skinny. De Skinny cavia is het type cavia waar ik me voor inzet…of je het nu leuk vind of niet.

    deze genetisch gemanipuleerde dieren….

    • De Skinny is NIET genetisch gemanipuleerd, ze zijn ontstaan als gevolg van een NATUURLIJKE MUTATIE!! Ze missen de haarfollikels. Voor de rest zijn ze zo gezond als een behaarde cavia. Het zijn gewoon andere type’s. In 1978 zijn ze ontdekt en vervolgens in 1982 geintroduceerd. In de oorsprong waren de geboortegewichten en de levensverwachting lager. Dit is de reden geweest voor een aantal fokkers om dit ras te versterken m.b.v. de zogenaamde Skinny-dragers. Inmiddels is hun levensverwachting verglijkbaar met een behaarde cavia. http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1230&i=119244&t=119026

    Nee hoor, we rijden wel even naar een TT en maken daar de kofferbak open en pleuren de nakomelingen van de eerste zending uit Amerika gratis op de marrkt. Met haren maar ook met de rest.

    Laten we even eerlijk zijn. Wie heeft er dieren meegenomen en hoeveel zijn er daar zwanger van. Zo nauw komt het allemaal niet. Kan wel eens een beertje wat langer rond lopen in de groep.

    • Dit zal je mij niet zien doen!! dit soort zaken komen dus WEL erg nauw en iedere zichzelf respecterende Skinny (drager) (hobby)fokker, zou dit dus niet mogen laten gebeuren. Ik zelf registreer al mijn worpen, aankopen, verkoop en ook als er zich in de toekomst overlijden of ziektes bij mijn cavia’s voordoen, bij een Skinny vereniging. Dit is ook een verplichting names de vereniging.Met mij doen dit ook een aantal andere Skinny (drager) fokkers/liefhebbers. Ook houd ik alles wat ik weet over mijn cavia’s bij. Groeicurves, verparingen met de beer evt. ziekten etc. Dit is hoe ik, met anderen, mijn bijdrage lever aan de Skinny (hobby) fok.

    Bedenk wel als er jonkies komen uit die kofferbak dat je niet meteen na 3 weken moet gaan behandelen tegen mijt of schurft. Kan nl een skinny zijn die dan zijn haren begint te verliezen.

    • Hihihi 

    Wordt het niet tijd dat de dierenwinkels en de dierenartsen gewaarschuwd worden voor het probleem van de naaktcavia's. De onbekendheid veroorzaakt bij de verkoop van deze dieren grote problemen. Menig een die niet weet wat dit voor een dieren zijn behandelen ze als zieke cavia's. Hoge kosten worden er dan gemaakt voordat de dieren uiteindelijk overlijden aan een overdosis van medicatie.

    • Helemaal met je eens!!

    Helaas zijn er nog altijd dierenwinkels die de geslachten niet scheiden. Zwangere dieren… de kans op een groep skinnydragers bij de opkopers en de dierenwinkels is helaas geen echte nachtmerrie meer maar de waarheid. Waar komt dit genetisch defect allemaal terecht.

    • Ook dierenwinkels hebben hun eigen verantwoordelijkheid hierin!!

    Maar voor wat betreft diegene die ze daar dan (VIND IK ZELF OOK ONVERANTWOORD BIJ ONVOLDOENDE KENNIS OVER DE Skinny drager)DUMPT, maar zowiezo voor iedereen die Skinny’s fokt zou ik het zelf graag zien dat er extra eisen gesteld worden, een verplichte registratie (maar dat vind ik eigenlijk bij iedere ras/type cavia-fok), aansluiting bij een vereniging die hier erg fel in is en desnoods een commissie die toetst of men een verantwoorde hobbyfok doet. Dus ja Edith dit is een terechte angst!

    Nee we fokker er wel een Cuy doorheen. Dan worden ze wat grote. Rex is ook wel geschikt. Krijg je tenminste een mooie kop en hangende oren.

    • De Cuy? Ben wel benieuwd waar dat gebeurt 

    Gelukkig kun je aan de huidige dieren nog zien dat er nog heel wat verbeterd zou moeten worden aan type en bouw. 5oo gr in de fok is gelukkig een manier dat dit niet snel zal gebeuren. Ook vin buitenverblijven, onverwarmde stallen en grote groepen bevorderd dit gelukkig niet. Dan is er nog hoop dat de verse groep de winter niet overleefd. Dan kan het zich ook niet uitbreiden.

    • Jammer dat je deze hoop hebt. Nog erger als de Skinny bij dit “soort”Skinny-fokkers terecht komt die hebben zich duidelijk niet verdiept in het ras. Een tropische vis stop je toch ook niet in de vijver!!

    Misschien iets te cru, iets te grof…

    In ieder geval beter dan dat deze fok de rest van alle rassen kan bedreigen en we straks nergens meer dieren kunnen krijgen zonder de angst te moeten hebben dat er een genetisch defect uit geboren wordt.

    • I.p.v. genetisch defect zou ik liever willen zeggen dat erop een een Skinny in je stalletje staat. Daarom vind ik het niet alleen een verantwoordelijkheid voor een skinny (drager)fokker, maar ook voor de gewone fokker die dus duidelijk zicht moet hebben op de stamboom (SkD wordt vermeld als ras)Sterker nog hierin mag de overheid voor heel de kleindierensport de teugels wel wat strakker trekken, als je dit goed wil doen …dus voor iedere caviaras een verplichte stamboom.

    Het wordt overal doorheen gemengd. Er wordt een overschot gecreerd die deze zg fokkers zelf niet willen houden. Ze worden ze aan de straatstenen niet kwijt en dan worden ze maar gratis afgegeven. Opvangen ga maar op zoek naar verwarmde kooien met kruiken en vloerverwarming. De Hype is er, de gevolgen krijgen jullie.

    • Als de gemengde versie (Skinny-drager) op deze manier gedumpt zou worden, dan hoeft een dierenopvang geen aanpassingen te maken, ze hebben precies de zelfde omstandigheden nodig als een regulier caviaras. Laten we hopen dat dit niet de toekomst is.

    Ine wrote:

    Slaat als een …….op een drumstel, ik dacht vandaag nog nadat ik besloten had de handdoek in de ring te gooien richting Dagmar omdat “het” gewoon kei hard doorgaat en niet meer gestopt wil worden, ook niet door de andere kale cavi fokkers die zich nu bewust er buiten houden om vooral maar de discussie niet aan te hoeven gaan hier, en de weerstand die ze mogelijk voor hun tere kiezen krijgen.

    • Hallo Ine,

    Ik meng me niet in een discussie over de Baldwincavia, simpel omdat ik me in dat ras (die toch echt anders is dan een Skinnycavia) niet verdiept heb. Ik reageer dan ook alleen op de dingen waar ik of iets over weet of als iemand met nuttige tips komt zoals M. in de topic over de nieuwe site van B&S. Als ik al kijk is het meeste al geventileerd door andere lezers. Waar ik ook geen zin in heb, is me bemoeien met zaken uit het verleden waarbij twee fokkers zich (jammer genoeg)lettelijk in de haren typen 

    Ach ik trek ook mn handen hiervan af ik laat het maar gebeuren,

    we zien het wel.

    • Het is jouw ding niet, dat neemt niet weg dat je toch je bijdrage toch gewoon kan leveren. Verdiep je eens in de stukken van het Charles Rivers lab ( te vinden via: http://sphynxncavies.com/SkinnyOrigin.html)of spreek eens met andere skinny fokkers die inmiddels al een geruime tijd ervaring hebben opgebouwd met hun skinnyfok in het buitenland(zoals Skinnyhouse en Izzy) Het is ook helemaal niet erg als de Skinny niet jouw ding is…jij houd van de oer caaf (lees een stevige buitenvis bij wijze van spreken!!) Ik houd van de Skinny (een typische binnenvis bij wijze van spreken) Zien er allebei anders uit…maar zijn in wezen gewoon soortgenoten. Ik lees vaak met je mee als je iets plaatst dit zijn voor mij net zo bruikbare tips over de cavia (in het algemeen) als voor iedere andere hobbyfokker.

    Groeten Natanya

  • Monique

    Hoi Inka,

    Ik wil toch even een reactie geven….Ik lees alleen maar de naam Dagmar en dat vind ik niet helemaal terecht. Zij heeft dan wel de Baldwin naar ons land gehaald, maar van de Skinny is zij niet de enige die de Skinny naar Nederland heeft gehaald. Ook zijn de mensen die op de wachtlijsten staan hier verantwoordelijk voor. Zolang ze als broodjes over de toonbank gaan, zal de fok hier niet me stoppen. Er zijn er meer verantwoordelijk als er echt problemen gaan ontstaan. Ik weet dat er een beginner is, maar ze zijn er allemaal verantwoordelijk voor, niet alleen de beginner…Geen interesses, geen fok.

    Groetjes Monique

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Natanya

    Erg positief stukje van je, dit meent de heks steek die maar vast in je binnenzak~!

    Verder de “doorzichtige caaf”??? als een Skinny drachtig is kun je de jongen door de buikwand heen zien is mij verteld althans?

    Dat is wel een positief punt als dat zo is kun je kijken zonder aparatuur of alles “oke” is met de jonkies.

    Verder is er idd al veel besproken over deze 2 nieuwe rassen.

    En mijn voorkeur gaat niet alleen maar uit naar de zog oercaaf, ik bestrijk een redelijk ruim gebied zeg maar omdat mijn smaak ook gewoon redelijk ruim is en niet slechts een stijl bv de gothic.

    Zo vind ik de langharige maar de kortharige caaf erg mooi.

    De droppingen maak ik me wel zorgen over in de toekomst en niet zo'n klein beetje ook, ik ben blij dat ik satijn en skinny vrij fok probeer te fokken.

    Ja 'PROBEER" want ook de satijn loopt door krankzinnig veel bloedlijnen heen hier in Nederland.

    gr D#S

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Monique

    Nee ik heb duidelijk vermeld daarom ook juist dat andere Skinny fokkers zich nu expres stil houden ha ha~!~

    Want inderdaad, Pluusters, Allegonda en ook Platina zijn al wat jaren bezig dit ras hier te promoten dus bij deze maar ff de namen die ik zo uit mn mouw schud dan!

    gr D#S

  • Monique

    Oke, want ik vind het erg lullig voor Dagmar dat ik steeds alleen haar naam lees en zij alles over haar heen krijgt, terwijl er anderen zijn die “stilletjes” mee lezen het maar laten gebeuren.

  • Monique

    Ja 'PROBEER" want ook de satijn loopt door krankzinnig veel bloedlijnen heen hier in Nederland.

    In mijn lijnen voor zover ik kan zien zit er ook geen satijn, maar het zou mij niks verbazen als ik een keer een satijn tussen mijn jonkies zie wandelen. Ook bij de CH-Teddy's zitten ze veel in verdere lijnen wat je met je stamboom niet kan achterhalen.

  • Natanya

    Hallo Ine/Inka/Heks,

    Ina wrote:

    Hoi Natanya

    Erg positief stukje van je, dit meent de heks steek die maar vast in je binnenzak~!

    -Dank je wel bloos!

    Verder de “doorzichtige caaf”??? als een Skinny drachtig is kun je de jongen door de buikwand heen zien is mij verteld althans?

    Dat is wel een positief punt als dat zo is kun je kijken zonder aparatuur of alles “oke” is met de jonkies.

    - Hahaha, nee hoor dan zouden ze inderdaad met een doorzichtige caaf uit japan moeten komen (hihihi)

    De eerste 3 Skinny cavia's ter wereld ('78) waren caafjes die veel albino eigenschappen hadden, de huid is dus dan lichter. Als ze drachtig zijn van een goudadouti beer (zwartkleurige Skinny) kan het zijn dat je in de “draagzakken”een donkere gloed ziet. Bij de andere varieteiten (donkerkleurig) zie je de kleuren niet.

    Wat natuurlijk wel heel duidelijk te zien is, is dat ze zwanger is. Ik heb een peruufje Dotje die is nu zwanger, maar door haar vele haar zie je de baby's niet bewegen met het blote oog. En Abigail (skinnyzeugje) is drachtig, daar zie je ze gewoon bewegen….soms is het net een disco :)

    Verder is er idd al veel besproken over deze 2 nieuwe rassen.

    En mijn voorkeur gaat niet alleen maar uit naar de zog oercaaf, ik bestrijk een redelijk ruim gebied zeg maar omdat mijn smaak ook gewoon redelijk ruim is en niet slechts een stijl bv de gothic.

    Zo vind ik de langharige maar de kortharige caaf erg mooi.

    - Ik ben zelf ook erg dol op de langhaartjes!!

    De droppingen maak ik me wel zorgen over in de toekomst en niet zo'n klein beetje ook, ik ben blij dat ik satijn en skinny vrij fok probeer te fokken.

    Ja 'PROBEER" want ook de satijn loopt door krankzinnig veel bloedlijnen heen hier in Nederland.

    - Ik deel je mening helemaal over…de droppings, ik zou het ook helemaal niet erg vinden als de Nkb moeite zou doe om deze rassen te erkennen, de overheid duidelijke regelgeving en beleid opbouwd voor iedere caviafokker. Zodat de Nkb bijvoorbeeld genoeg ervaringsopbouw heeft en het fokken van bepaalde caviarassen op een verantwoorde manier kan laten plaatsvinden. Ik ga zelfs zover dat iemand een fok verbod zou moeten kunnen krijgen bij het niet naleven of slecht invullen van zijn verantwoordelijkheden.

    Daarnaast fok je toch met een doel, prachtig en gezond ras te behouden en goede eigenschappen te versterken!! Ik sta zelf niet achter een ongezonde fok, als ik zou weten dat de kans op OD groot is…zie ik dit als een gezondheidsprobleem en dit zou ik mijn caaf niet aan willen doen….ookal zou ik weg zijn van de satijn…maar dit zijn niet de caafjes waarvoor ik gevallen ben.

    P.S. Als je dochter een keer een Skinny wilt knuffelen …kom je hier maar eens een bakje doen!! Hoef jij ze niet in je stal en je dochter heeft weer een pleziertje :)

    gr D#S

    Jij ook groetjes terug.