Lang leve het eiwit arme voer~!~

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi hoi

    Naar aanleiding van mijn stukjes over Bruut beertje (zie wat topics terug evt)

    wil ik mijn laatste bevindingen hier ff kwijt!

    Gisteren is een zilveragouti gladhaar zeug overleden die al enkele dgn aan het verzwakken was hier.

    Ze leek eerst at op te knappen maar is uiteindelijk toch terug gezakt.

    Mijn dierenarts hiet gevraagd of ze ff wilde onderzoeken op lever vervetting gezien dat ook Bruutjes doods oorzaak was.

    En vandaag te horen gekregen dat ze idd hieraan is overleden, bloedinkjes waren er dit keer niet bij aanwezig.

    Het heeft mij in elk geval helderheid verschaft en weet nu dat EIWIT met met name een TEVEEL aan meer kapot maakt dan je lief is!

    Mijn dieren voer ik nu met Kasper biks een keer dag een redelijke bak.

    Verder steeds goed hooi aanwezig.

    En dagelijks wat aanvulling van bv; droog brood-wortels-schillen van groente en of fruit en af toe was droog gras.

    Echter dit alles niet ineens maar ik verspreid het nu en ben veel zuiniger erin geworden.

    Volgens mijn dierenarts kan ook hooi de boosdoener zijn van het teveel aan eiwit, maar dit moet een caaf gewoon hebben toch dagelijks???

    Dus hier ga ik ook gewoon mee door, heb een betrouwbare leverancier in zover ik kan na gaan.

    gr. D#S

  • Annechien

    Wat voor hooi voer je??? Mijn dieren krijgen hooi wat ook aan shetlanders gevoerd wordt. De shetlander bij wie ik het vandaan haal is zeer gevoelig voor hoefbevangenheid (te veel aan eiwit) en deze krijgt altijd dit hooi. Alleen in het vroege voorjaar is ze hoefbevangen door het nieuwe gras. Ik zou denk ik juist wel overstappen op ander hooi…..

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi hoi

    Ik zou niet weten wat voor hooi, ik heb nu goed hooi, Jacobs kruid vrij en mooi groen van kleur.

    En soms ingeseald hooi uit de winkel ook wel als het andere op is om te over bruggen.

    Bijna geen enkele fokker koopt volgens mij “speciaal hooi” maar gewoon van die balen van de boer.

    gr. D#S

  • Caviastal Fantasy

    Klopt, maar volgens mij kan je beter geen 1e snee hooi kopen ivm teveel eiwitten, dat zou je na kunnen vragen? Sterkte met het verlies van je diertjes.

  • jacquelinesbeestenspul

    hoi ine

    ik heb hooi wat voor paarden en schapen word gebruikt en ik heb nu de laatste maanden geen dode meer.

    mijn hooi is niet grof maar fijn

    ik heb ook eeder ander hooi gehad en daar heb ik achteraf gezien ook meerdere problemen mee gehad.ik ben blij dat jij die onderzoeken hebt gedaan.

    je ziet weleens heel grof hooi wat heel erg lang is geworden op het land en dat hooi voer ik niet omdat daar ook vaak distels inzitten en die bruine stelen kan ff niet op de naam komen de caafjes lusten dat hooi ook niet.

    mijn hooi zie er saai uit zonder bloemetjes enz maar de dieren doen het er prima op.ik geef dit hooi nu ongeveer een klein jaar.ik weet van de boer dat paardemensen zijn hooi ook komen halen en die zijn heel kieskeurig zegt hij dan pardemnsen zueren hahahaah die willen inderdaad geen eerste snede vanwege de eiwitten en hoefbevangenheid.hij haalt het eerste gras eraf voor kuilvoer en de 2de snede worden hooibalen van gemaakt.het enige wat ik welleens heb is gansekeutels in het hooi maar goed die vallen in de bak of hok en de dieren kijken er niet eens naar (ik haal ze gelijk weg)

    prima hooi dus en het ruikt ook lekker niet muf of stoffig maar goed vers hooi met in andermans ogen miss geen bloemetjes of diverse kruiden maar mijn dieren eten het graag :)

    ik heb ook weleens hooi gehad die heel kort gesneden was en dat ruikt echt naar gras en is ook veel zachter en dat hooi is volgens mij 1ste snede hooi

    ik ben blij dat je onderzoeken hebt gedaan enne als er bij mij een dode valt zal ik die ook laten onderzoeken door mij DA zo kunnen we allemaal een steentje bijdragen toch ?

    mijn dieren krijgen dagelijks :

    kasper 2 keer een bakje (wonen met zij n2en in de bakjes zijn niet zo groot)

    ik meng muesli door de kasper (eiwit arme met eterische olie)

    2 keer per dag hooi een flinke pluk in een ruifje

    iedere dag groente of fruit

    zoals gisteren andijvie vandaag wortel morgen paprika zo wissel ik af

    ook krijgen ze regelmatig kruiden zoals weegbree,madeliefjes,goudsbloem allemaal gedroogd en ik geef aan de moeders met jongen en de jongen die oppgroeien afentoe een handje erwten of mais chips extra

    ik geef nu geen gras meer en geef eigelijk ook nooit brood

    heel afentoe krijgen ze een appeltje mar dat vinden ze niet lekker hier hahaha

    je kan miss via google kijken wat bv veel eiwitten bevat volgens mij bevat brood ook eiwitten of zie ik dat verkeerd ?

    groetjes jacqueline

  • Gerda_H

    Volgens mij ook, Jacqueline en broodgist,en ik heb ergens gelezen dat dat niet goed is voor de cavia.

    Groetjes Gerda

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Gerda en Jacq

    O maar brood mag toch wel een stukje dacht ik?

    Er zitten in elk geval wel veel koolhydraten in dat weet ik echt heel zeker daarom mag jet het of niet of nauwelijks bij het stomme Atkins dieet ha ha!!!

    Veel geef ik ze dat gelukkig niet wel de Luzerne waren ook zeer verdacht van teveel eiwit dus voorlopig schrap ik ook die uit hun menu.

    En van de winter met mate voer ik die wel omdat ze hier echt buiten zitten kunnen ze wel wat energie gebruiken denk ik.

    Van dat hooi zal ik nog eens extra op letten, in elk geval het mijne zal ik meenemen Jacq ik kom binnen kort toch naar je toe dan mag je het keuren.

    gr. D#S

  • Monique

    Ja, in brood zit een beetje eiwitten. Ze mogen er niet te veel van, maar je kan best een stukje droog brood geven…geen probleem.

  • Manu

    Waarom wordt er telkens alleen over eiwit gerept? Leververvetting ontstaat toch als er teveel voeding (koolhydraten, zetmeel, suikers en eiwitten) naar de lever gaat.en het overmatige daar wordt opgeslagen. Overmatige voeding is dan toch de oorzaak, en niet alleen overmatige eiwitten?

  • joyce

    En volgens de laatste visie is het niet het eiwit dat de paarden hoefbevangen maakt, maar het fructaan gehalte.

    Bovendien kán eerste snede gras juist wel erg goed zijn. In de Alpen komt er maar zelden een 2e snede. Doordat het gras begint te bloeien nemen de voedingswaarden wat af en het structuur neemt toe. In Nederland wordt het gras echter al gemaaid voordat het gaat bloeien.