Hoe weet je zeker dat het door jou gekochte dier geen ongelukkige toevalstreffer is?
Onlangs is mij ook iets overkomen. Ik heb een zeug (geen lijnteelt trouwens) verkocht. Ze was 2 jaar en was een van mijn ex-showzeugen. Schitterend dier. En in die 2 jaar dat ze bij mij heeft gezeten (ze is bij mij geboren) is ze altijd hartstikke gezond geweest. Nooit ook maar een traanoogje of verkoudheidje gehad. Niets, altijd op en top gezond. Nu was er iemand die haar dolgraag wilde overkopen, dus na lang twijfelen heb ik dat gedaan. De eerste paar dagen kreeg ik elke dag een mail over hoe geweldig de zeug was en hoe goed het met haar ging. Ze at en dronk goed en was nog altijd even gezond als bij mij in de stal. Maar op de 7e dag kreeg ik plotseling een mail dat de zeug de dag ervoor ziek was geworden en net voor het versturen van de mail was ingeslapen door de dierenarts. Ze zou me nog de details sturen, maar dat heeft ze nooit gedaan.
De fokker heeft nu een negatieve ervaring met een van mijn dieren. Maar ben ik daardoor dan direcht een slechte fokker die altijd zieke dieren heeft?
En hoe weet jij dat het dier dat jij hebt gekocht, geen negatieve toevalstreffer is? Het is zo makkelijk om de schuld bij anderen in de schoenen te leggen, maar misschien is dat het geval helemaal niet.Een dier kan helaas altijd verborgen gebreken hebben, we kunnen er nu eenmaal niet in kijken.
Zelf denk ik dat er heel wat meer op gezondheid wordt gelet dan de meeste van jullie denken. Een goede shower moet nu eenmaal gezond zijn om die harde conditie te krijgen. Die harde conditie kan alleen maar met een goede gezondheid. Want een dier dat steeds zit te kwakkelen krijg je nooit hard, dan kun je voeren wat je wilt, maar dat werkt gewoon niet.