Wie fokt er borstel's

  • yacente

    Hoe weet je zeker dat het door jou gekochte dier geen ongelukkige toevalstreffer is?

    Onlangs is mij ook iets overkomen. Ik heb een zeug (geen lijnteelt trouwens) verkocht. Ze was 2 jaar en was een van mijn ex-showzeugen. Schitterend dier. En in die 2 jaar dat ze bij mij heeft gezeten (ze is bij mij geboren) is ze altijd hartstikke gezond geweest. Nooit ook maar een traanoogje of verkoudheidje gehad. Niets, altijd op en top gezond. Nu was er iemand die haar dolgraag wilde overkopen, dus na lang twijfelen heb ik dat gedaan. De eerste paar dagen kreeg ik elke dag een mail over hoe geweldig de zeug was en hoe goed het met haar ging. Ze at en dronk goed en was nog altijd even gezond als bij mij in de stal. Maar op de 7e dag kreeg ik plotseling een mail dat de zeug de dag ervoor ziek was geworden en net voor het versturen van de mail was ingeslapen door de dierenarts. Ze zou me nog de details sturen, maar dat heeft ze nooit gedaan.

    De fokker heeft nu een negatieve ervaring met een van mijn dieren. Maar ben ik daardoor dan direcht een slechte fokker die altijd zieke dieren heeft?

    En hoe weet jij dat het dier dat jij hebt gekocht, geen negatieve toevalstreffer is? Het is zo makkelijk om de schuld bij anderen in de schoenen te leggen, maar misschien is dat het geval helemaal niet.Een dier kan helaas altijd verborgen gebreken hebben, we kunnen er nu eenmaal niet in kijken.

    Zelf denk ik dat er heel wat meer op gezondheid wordt gelet dan de meeste van jullie denken. Een goede shower moet nu eenmaal gezond zijn om die harde conditie te krijgen. Die harde conditie kan alleen maar met een goede gezondheid. Want een dier dat steeds zit te kwakkelen krijg je nooit hard, dan kun je voeren wat je wilt, maar dat werkt gewoon niet.

  • M.

    De selecties waar ik het over heb berusten op de s-locus. Die genetisch (bewezen!) erg wispelturig reageren. Die openheid verschaffen wij. En dus voor ‘verkeerde’ kleurverdelingen zorgt. Dan ben je niet de dupe, want voor een particulier als knuffelcavia is dat mijns inziens van inferieur belang. Misschien zijn in hun ogen die miskleurtjes soms nog wel eens leuker. En dat mag/kan. Over de voor- en/of nadelen van lijnteelt gaan we het hier niet weer hebben. De zoekfunctie verschaft eenieder daarin voldoende duidelijkheidm dunkt mij.

    De kleurverdeling mag dan op russiche roulette lijken, de gezondheid van onze dieren persé niet. F conditie op een keurkaart krijg je niet zomaar. Niet als de dieren geen spijkerharde vleesconditie bezitten.

    M.

  • Cavia Opvang Betuwe

    Jij haalt nu een dier aan dat al een redelijke leeftijd heeft. Een leeftijd waar je eventuele verborgen gebreken allang tevoorschijn waren gekomen.Soms is er sprake van overmacht.Maar ik ken jou al lang genoeg om te weten dat er met jou goed over te praten valt als er dingen niet goed gaan en ik kon dat toen niet met de fokker.Het zijn altijd wel heftige emoties in zulke situaties.

    Ik heb het hier over een zeer jonge cavia waar fokker schijnbaar zelf erg weinig over wist of daar erg weinig over kwijt wilde.En dan heb ik het niet eens over de huisvesting.( ja, misschien had ik me toen meteen om moeten draaien, klopt) .Ik ben teveel afgegaan op reputatie alleen.En de communicatie verliep ronduit slecht toen het verkeerd ging met de cavia.Ik moest eerst een grove boodschap in het gastenboek achterlaten eer ik reactie kreeg want op mail kreeg ik geen reactie.En de reactie was dat het dier gezond was punt uit.

    Dieren aanschaffen blijft een risico, alleen vind ik dat het de laatste jaren meer normaal is dat je je een flinke miskoop heb op gezondheids gebied.Je kunt het wéér een toevaltreffer noemen ,maar dan mag de fokker naar mijn mening zijn kop ook niet in het zand steken.

    Ik ben het voor 100% met je eens dat men meer de accenten moet gaan leggen op het interne gedeelte en niet op een mooi kleurtje of vacht.Zoals ik al eens eerder heb gezegd na de dood van 1 van mijn shelties , wat heb ik aan een mooie cavia als die 1 meter onder de grond ligt?

    Kan niemand zich nog het verhaal van Annika herinneren met haar rode gladhaar cavia's die van een alom bekende showfokker kwamen ,die allemaal binnen 1 jaar het loodje legden? Ook dit ging de doofpot in.

    Als Tinkerbell (nieuwe aanwinst sheltie) ,nu ook weer binnen de korste keren aan de kwakkel gaat , dan is mijn hobby om af en toe een rascavia te hebben voorgoed verleden tijd , want dan wordt het meer narigheid dan ik verdragen kan.

    groet,

    Irene

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi M

    Lekker fel zijn ze hier weer he?

    Toch heb ik net als Irene ook zo mn twijfels, dat ik goed moet leren voeren staat hier ergens boven???

    Vertel me dan aub waarom Dessert storm spijker hard is Borstel beer Hell fire ook volgens mij zoals ik het zie ben geen keurmeester/showfokster per slot maar een redelijke kijk heb ik er denk ik wel op.

    En waarom gaan er bepaalde zo door en door van inteelt voorziene caafs zo makkelijk dood in tegen stelling tot de mixjes???

    Niet altijd gaat die vlieger op hoor en tuurlijk is het moeilijk hard te maken maar wel weet ik dat wat The Adorebles op hun site verkondigen dat diversiteit aan genetisch materiaal een caaf echt sterk maken kan!!!

    Wel kun je niet zomaar veronderstellen dat er aan Irene met opzet een zieke caaf is verkocht!

    Want daarin in dat verhaal geef ik Yacente gelijk, geen enkele fokker staat erop te kijken dat de dieren die ze verkopen snel dood gaan bij een ander.

    Maar juist in een andere/nieuwe omgeveing loopt een caaf die het bij jou goed doet de meeste risico ziek te worden verschillende stal condities noemen ze dat!

    Goh van wie weet ik dat toch he???

    Maar door die wissling leggen sommige caafs ineens het loodje ook al waren ze toppie gezond!

    ge D#S

  • Cavia Opvang Betuwe

    De cavia waar ik het over heb had volgens mij de kruinen precies op de goede plek .Geen andere kleurtjes ,maar als dat per ongeluk wél zo was geweest dan was dat voor mij als hobbyist absoluut geen probleem geweest .Maar naar mijn mening was ze wél erg klein voor de leeftijd ( die fokker niet eens wist! ) . Er is mijn niets gezegd over waarom ze er uitgeselecteerd was .Eerst was er geen cavia voor mij en een paar dagen later ineens wel. Een cavia die al ruimschoots het nest mocht verlaten maar toch geen geboortedatum bekend.Slordig…

    Maar ik zei ook niet dat hij mij met opzet een kneus verkocht. Maar wel dat dat omdat ze waarschijnlijk niet goed groeide toch is verkocht.

    Ik blijf erbij dat ik het bizar vind dat elk rasdier dat ik aanschaf een kneus is.In dit geval allemaal van de o zo gerespecteerde showfokkers. Het lijkt mij sterk dat ik de enigste ben die er toevallig telkens de verkeerde uit pik.En in tegenstelling tot wat mensen denken , ik heb géén hekel aan fokkers.Ik wil een gezond dier uit goede lijnen ,gezonde lijnen en géén hippe kleurtjes.Daarom greep ik ook terug naar een ouder ras.Maar naar mijn mening was zij toch een gevolg van foute inteelt .

    Je refereert naar wij? Spreek je voor het fenomeen showfokker an sich?

    groet,

    Irene

  • Manu

    “Wij hebben hier borstels zitten, die ‘spijkerhard’ zijn. En nooit wat mankeren. Ook dat is kwestie van selecteren. En goed leren voeren.”

    Ik begrijp niet waarom je nu overgaat op selectie op de s-locus. Net suggereerde je dat het feit dat dieren nooit wat mankeren ook een kwestie is van selecteren. Selectie op de s-locus heeft helemaal niets te maken met het spijkerhard zijn en nooit wat mankeren. Of begrijp ik je nu verkeerd?

  • Manu

    "Maar juist in een andere/nieuwe omgeveing loopt een caaf die het bij jou goed doet de meeste risico ziek te worden verschillende stal condities noemen ze dat!

    Goh van wie weet ik dat toch he???

    Maar door die wissling leggen sommige caafs ineens het loodje ook al waren ze toppie gezond!"

    Misschien moet je dan juist wel concluderen dat ze minder gezond waren dan ze leken. Juist onder dit soort omstandigheden wordt de weerstand van een dier getest. Een dier met een goede weerstand weet zich onder verschillende omstandigheden staande te houden. En juist die weerstand is gebaat bij genetische verscheidenheid.

  • M.

    Inderdaad begrijp je het verkeerd, Manu. Dieren met een verkeerde kleurverdeling als gevolg van de s-locus worden uitgeselecteerd. Dat wil niet zeggen dat ze niet gezond zijn. En niet spijkerhard. Dat is een eerste vereiste. Het een heeft dus inderdaad niets met het ander te maken.

    Vervelend is wel dat je je op dit forum als serieus en begenadigd sportfokker altijd moet verdedigen voor de manier waarop je de liefhebberij naar eer en geweten (en dat van de dieren) beleefd. Bijna altijd hangt er een sfeertje omheen, alsof de ware sportfokkers dit uit winstbejag doen. Of maar zonder omkijken in de rondte fokken.

    Blijkbaar kan me de scheidslijn tussen zogenaamde broodfok en sportfok niet trekken.

    Inderdaad zijn cavia's gevoeliger voor hun omgeving dan bijvoorbeeld konijnen. Bewezen is dat een cavia een verhoofde zuurstofopname kent, zodra deze verhuisd wordt. Stressgevoeliger dus op dat punt. Wij (wij beleven onze sport in gezinsverband) spelen daar op in, door onze cavia's zo nu en dan intern te verhuizen. Zodat ze met het fenomeen verhuizen bekend zijn, zodra ze eens voor een dag of wat tijdelijk naar een show verhuizen. Onze dieren worden pertinent niet over de kop geshowd, en gaan in een seizoen volgens een vooropgezette planning per dier hooguit 4x per showseizoen erop uit. En krijgen meer dan voldoende rust. Er worden hier slecht 2 soms 3 nestjes per jaar geboren. Omdat wij ons (vwb de cavia's) slechts op een haarvariëteit en één kleurslag beperken, is dat voldoende. Wij wensen dan ook niet debet te zijn aan eventuele overschotten. Voor zover wij kunnen inschatten komen de bij ons uitgeselecteerde dieren altijd goed terecht.

    Eigenlijk te triest voor woorden, dat ik me hier toch weer aan het verontschuldigen ben voor een hobby die ons elke dag weer veel vreugde schenkt. Elke dag onze eigen showtje in onze achtertuin en schuur. Waarmee ik maar weer afsluit voor deze topic.

    M.

  • Manu

    Dag M. je hoeft je wat mij betreft helemaal niet te verdedigen hoor. Ik kan best waardering opbrengen voor mensen die serieus en weloverwogen met de fokkerij bezig zijn. Ik reageer alleen wel op het moment dat er, in mijn ogen, onjuistheden of tegenstrijdigheden worden verkondigd en dat was net in mijn ogen het geval.

  • Manu

    “F conditie op een keurkaart krijg je niet zomaar. Niet als de dieren geen spijkerharde vleesconditie bezitten.”

    Dat klopt, Maar het is natuurlijk een momentopname; het zegt iets over de gesteldheid van het dier op dat moment en niets over eventuele erfelijke belasting.