Leeftijd cavia

  • Witches at work

    Hoi Esther

    Jammer dat jij je dit persoonlijk zo aantrekt, daar was mijn verhaal niet voor bedoelt hoor!

    Als het jou lukt Rexen zo te fokken dat ze idd met gemak 5 a 6 worden is dat in elk geval iets om trots op te zijn, zeker als deze dieren dan ook nog ECHT buiten vertoeven zoals hier.

    Want binnen heeft een dier het makkelijker namelijk, wel saaier doorgaans maar wel meer beschermd tegen vanalles eerlijk=eerlijk!

    Dus dat hoeft ook niet te worden verdedigd.

    Dan wil ik mededelen dat de Rexen die ik hier tot op heden heb gehad uit erg bekende lijnen kwamen, niet uit die van jou maar toch van fokkers die weten waar ze mee bezig zijn en of waren mag ik hopen.

    Tot op heden heb ik nu nog slechts die Rexenlijnen hier waar wij hier het meest blij van werden op allerlei fronten!

    En of dat het ECHT is moet nog blijken ik fok daar namelijk nog niet lang genoeg voor om te weten hoe oud deze dieren hier gaan worden maar ben wel erg benieuwd.

    Het kaf heb ik dus bij mijn weten van het koren gescheiden en nu maar hopen dat ik het goed heb gedaan.

    Ik heb goede hoop maar gezien ik met een geheel ander doel fok als jij hoeven wij dan ook zeker elkaars concurent/vijand toch niet te zijn hoop ik?

    Daarbij moet ik nog vermelden dat ik ook de Cuy hier heb en die worden zo wie zo maar gemiddeld een jaar of 2 a 3.

    Sommige Cuy's gaan ook door mijn Rexen lijnen heen en das een bewuste keuze van mij. dit wordt ook vaker gedaan door ervaren Rexen fokkers weet ik alleen ik vermeld dat exact in welke lijnen dat zit in in welke juist niet.

    Prettige dag verder,

    gr D#S

  • mitzy

    Wat jammer nou Ine ,dat je het vermelden van een hoge leeftijd met stoerdoenerij of pronken associeert.

    ,waarom weer andermans schrijven over leeftijd in twijfel trekken.

    Ik weer dat je mij niet zo serieus neemt over mn kennis over caven,dat geeft niet en misschien terecht

    Maar tellen kan ik goed.

  • Witches at work

    i Mitzy

    Nou dan schat je me toch verkeerd in hoor , waarom zou ik jou niet serieus nemen zeg?

    Dat er her en der wat gebluft wordt weet ik toevallig en ach het mag ook best zo'n misdaad is

    het toch niet per slot.

    Dieren die papieren hebben waarop hun geboorte datum staat daar kun je gewoon zekerder van zijn dat de leeftijd klopt.

    De tijd is een raar iets, gaat vaak te snel en soms ook weer niet snel genoeg voor sommige.

    En aan natte vingerwerk hebben we niet zoveel per slot ha ha!

    gr D#S

  • Marissa

    Mijn oudste cavia is 2 weken terug overleden en was 8.5jaar. Het was een sheltie en gekocht in de dierenwinkel. Ze was toen verkouden en is gelijk behandeld. Ze was dus een zeug. Mijn oudste beer was een borstel en werd 6.5 jaar ook uit de dierenwinkel en nooit ziek geweest.

    Groetjes Marissa

  • Elda

    Hallo,

    Heb op mn 18 mn eerste cavia gekregen voor mn verjaardag van mn broer. Het was een Rex en hij is ongeveer 3,5 geworden. Helaas had hij tumoren en hier is hij ook voor geopereerd. Heb m niet in laten slapen, hij is uit zichzelf overleden. Mn tweede cavia was een gladhaar en had allerlei tandproblemen. Zo erg dat de dierenarts op een gegeven moment aangaf dat behandelen onmogelijk werd. Zij is 1,5 geworden en heb ik helaas moeten laten inslapen. Heb momenteel een teddie vrouwtje van bijna 4. Ze is even levensmoe geweest toen haar vriendje (het konijn van mn zusje verhuisde), nu heeft ze gezelschap van 2 andere konijnen (niet bij haar in de kooi hoor!). Vanaf volgende week komt een andere teddiecavia mannetje van pas 3 maanden. Die haar op den duur gezelschap gaat geven.

    Groeten,

    Elda

  • fransje*

    Mijn oudste caaf (zeugje) is 7 jaar geworden. Gefokt uit twee mooie gladharen en zelf nooit moeder geworden. Ze bezweek uiteindelijk toch aan een tumor in de buik.

    Een beertje is drie geworden, hij had last van zijn kiezen, was doorgefokt volgens mij, van begin af aan klein en ziekelijk geweest. Bij Intratuin gehaald, nooit meer doen, zoiets!!!

    Een zeugje is gestorven met twee jaar door een maagtorsie (wist niet dat het ook kon bij caafjes). Een ander zeugje is gestorven aan een baarmoederontsteking, ze was vier jaar. Verder nog een zeugje aan cystes verloren, zij was ruim vijf jaar, bijna zes. En nog een beertje, die met vier jaar is gestorven aan een longontsteking, complicatie bij suikerziekte.

    Geen een heeft er bij mij vredig door ouderdom in haar of zijn slaap de geest gegeven helaas. Heb ze - op eentje na - allemaal moeten laten inslapen, bijna allemaal liggen ze achter in de tuin begraven.

  • Rema

    Onze oudste cavia is ongeveer 10 jaar geworden.

    Het was een gladhaar zeugje.

    Ze stond gewoon in de kamer, en was wel veel lawaai gewent in een gezin met drie opgroeiende jongens.

    Ze kreeg veel biologisch groenten(afval) te eten, omdat we elke week een biologisch groentepakket kochten, en daar at ze flink van mee.

    Ze was nooit ziek, en in haar beste jaren altijd heel nadrukkelijk aanwezig.

    Later werd ze wel een echt oud vrouwtje, liep heel moeilijk en zag op het laatst niets meer.

    We zijn met haar bij de dierenarts geweest, en die gaf toch een beetje aan dat ze beter een spuitje kon krijgen als het leven voor haar te moeilijk werd, maar daar had ik veel moeite mee.

    De laatste paar weken kon ze ook niet meer lopen, en kon ook niet meer op schone plekjes in het hok gaan zitten, en ik moest haar elke keer met haar koppie in de voerbak zetten, of tussen de groente, dus toen besloten we het toch maar aan de dierenarts over te laten.

    Toen we er naar toe gingen was ze ook heel erg koud en trillerig en hebben we haar in een handdoek gewikkeld, de dierenarts heeft haar een spuitje gegeven, maar zei wel dat als we thuis waren gebleven ze ook binnen een half uurtje dood zou zijn gegaan.

    Daarna hebben we twee caviabroertjes gekocht, die hebben altijd bij elkaar gezeten, zomers buiten, en s'winters binnen.

    De ene cavia is een maand of twee geleden doodgegaan, hij was ongeveer vijf jaar, dus ik had het nog niet verwacht, en de andere vandaag, vandaar dat ik net eens even opzocht wat de gemiddelde leeftijd was van cavia's, en ik dit forum zag.

    Dit waren langharige cavia's, ik was al gewaarschuwd dat als de ene doodging de andere waarschijnlijk niet veel ouder werd.

    Wat ze gehad hebben weet ik niet, de cavia die het eerst doodging leek van het ene op het andere moment een soort stuiptrekkingen te hebben, dat duurde even, en daarna leefde hij nog twee weken zonder dat er iets aan de hand leek, hij at gewoon en was vrolijk, maar lag opeens dood in het hok.

    De andere was erg stil de afgelopen week, maar at wel gewoon, en vanmiddag zag ik opeens dat hij erg lang in dezelfde houding sliep, ik dacht van de warmte. Hij sliep wel, want hij deed zijn oogjes open als ik langs liep, maar het voelde toch niet helemaal gewoon. En op het eind van de middag was hij er opeens niet meer, ik was er al bang voor.

  • Witches at work

    Hoi hoi

    Sterkte met je verlies in elk geval!

    En als een dier 4 a 5 jaar oud wordt is dat al heel oke hoor~! Niks schokkends en ook niet echt boeiend om te laten onderzoeken een hele normale leeftijd om er van tussen te gaan voor een huis cavia.

    Als een cavia niet op tijd hooi ed tot zich krijgt haalt ie die 5 jaar niet dus idd ze moeten het bij jullie qua voedikn gin elk geval goed hebben gehad.

    Ik denk dar de ruimte waarin ze geleefd hebben ook redelijk is geweest qua ruimte, das geen voorwaarde om oud te worden maar een beertje lichamelijke beweging is ook zeer belangrijk voor een caaf op zijn tijd, zelfs voor een oudere caaf mits die nog goed ter been is.

    Langharige caafs leven veelal wat korter dan de gladharen dus ik denk dat die caaf van jou die 10 is geworden een gladhaar was klopt dit?

    gr de heks

  • M.

    Ik heb hier zowel in goudagouti gladhaar en 3-kleur borstel regelmatig dieren gehad die ruim 5 jaar werden. En toch ook (met beleid) werden ingezet voor fok en show. Want ook dat hoeft m.i. geen beletsel te zijn voor het behalen van een respectabele leeftijd. Sommige dieren vinden een show best leuk gezien hun reacties en geen gewichtsverlies na een weekendje weg. Ik heb er een gehad die in zijn ‘carriere’ wel 13 keer een ‘lang-weekend-op-vakantie’ is geweest, en dan 11 keer met prijzen naar huis kwam. Met meestal ZG of F, Een keer een G-tje en een keer een (discutable) O. En tot het allerlaatst heel kwiek was.

    Met het inkruisen van Cuy zou ik wat omzichtiger omgaan. Het heterosis (bastaard-) effect is hier nihil, en zou het sterke bloed van andere lijnen wel eens teniet kunnen doen. Want niet alleen met inteelt maar ook met outcross kun je behalve goede eigenschappen ook slechte eigenschappen in ‘huis halen’. Cuy zijn over het algemeen nerveuze dieren. Sommige fokkers denken door het inkruisen van cuy grotere ‘normale’ dieren te kunnen fokken. Cuy zijn gevoeliger voor vervetting en erg stressgevoelig.

    M.

  • Witches at work

    Hoi hoi

    Tja ik snap je bezordheid omtrent de fok en weet inmiddels heel goed dat je ook met outcross niet altijd het GOEDE in huis haalt zo ook dat je met Cuy bloed in je lijnen altijd grovere dieren zal fokken het bewijs heb ik hier al zitten zoals ik ook als geen ander mede durf te delen.

    Wel is het ook al heel lang bekend dat juist door INTEELT het GOEDE en gewenste maar ook vooral het SLECHTE bv nierkwalen ed vast gaat leggen want die ziet men aan de buitenkant niet.

    Mooi en stevig van buiten is het lang niet altijd van binnen helaas.

    Dieren met Cuybloed (al bijna vanaf mijn begin fok) en sinds een jaar ook de ECHTE Cuy heb ik hier ook al ruim een jaar, lang genoeg om te weten hoe wild ze zijn ed.

    Ik heb niet Cuy dieren die ook nogal wild zijn die niet onder doen bijna voor een Cuy ha ha!

    Vervetten doet hiet wonderwel bijna geen enkelke cavia meer sinds ik ze voed zoals ik ze nu voed.

    Voorheen viel het ook erg mee hoor.

    De Cuy heeft BEWEGING nodig en helaas zitten ze bij veel fokkers als heuse vleescavia klein op gehokt, hier rennen de de hele dag in ijn buitenren en hun gewichten zijn echt mooi afgetraint haha!

    Ook TE raszuiver gefokte dieren hebben hier regelmatig hun nadeel laten zien meer dan de bastaarden.

    Ik maak bewuste kruisingen en verparingen, en hoef geen showpunten binnen te halen heb hier mijn eigen show van gemiddeld erg gelukkige dieren een lust om te zien.

    Natuurlijk kun je een caaf leren een show te verdragen ed maar ECHT LEUK??? Nee ik geloof er geen drol van.

    Maar ik vind sommige erg doorschieten hierin mishandeling vind ik het ook weer niet van het dier tenzij………………..je weet wel.

    gr D#S