Leeftijd cavia

  • Marumoto

    Er is nog iets raars met de cuy. Ziet er uit als een cavia maar genetisch is toch bijna een rat.

    Cavia's hebben prima weerstand, dankzij bepaalde bloedcellen die het dier tegen virussen en (de agressieve vormen van) kanker beschermen. Cuyes niet. Zou kunnen dat ze daardoor zo snel omvallen, net als tamme ratten.

    Staat in Schalm (Veterinary Hematology), kan evt precies opzoeken. Heb het boek besteld.

  • Witches at work

    Hoi hoi Marmotje

    Tja dat zou het een en ander kunne verklaren over de kortere levensduur van een gemiddelde Cuy.

    maar………………in de praktijk doet een Cuy het hier beter dan een Us Teddy die vielen hier als het ware om ha ha toen ze buiten moesten leven, sommige gingen snotteren, andere voelen erg af en mijn regulier groepje keek hun aan van;'

    “ hebben jullie ergens last van, wij in elk geval niet”~!~

    Ik haal mijn wijsheid vooral uit het zelf ervaren en uitproberen ipv wat er allemaal over geschreven wordt het geen niet wil zeggen ik mijn ogen daar voor sluit want vaak ook kloppen zaken uit boekjes juist weer wel.

    Bij mijn weten is hier bij al mijn dieren die ik hier uberhaupt ooit heb gehad dus ook hond en kat meegerekend niemand aan kanker overleden ooit.

    Rare tumoren en gezellen hier nooit gehad wel een keer een Ch Teddy gehad een “afdankertje” van 2 echte erg bekende Ch Teddy fokkers die heeft hier een tijdje onder de naam The Sandwitch geleefd (was ander half jaar oud of zo toen ik haar kreeg) die altijd op de achterhand een gezwel had.

    Dat heb ik mnd lang elke dag lopen uit drukken, ontsmetten enz en toen het eindelijk bijna weg was ging ze ineens dood.

    Ik had een erg goede band met dit dier en ook al kon ik er qua fok niks mee voor mij was ze erg leuk net een fretje.

    Helaas is dit dier amper 2 jaar of zo geworden en weer eens een bewijs dat een lief dier vaak ook vrij zwak is in de praktijk en de pittige donders vaak het sterkste en gezondste zijn.

    gr D#S

  • Marumoto

    x

  • Rema

    De cavia die 10 jaar oud is geworden was inderdaad een gladhaar cavia, die altijd binnen heeft gestaan, en in de zomer overdag regelmatig op het gras.

    Ze was nooit ziek, en at heel erg gezond en veel.

    Waar deze cavia ook gek op was, en de langharigen ook, was elke dag een plakje knackebrot.

    Ik weet niet of het goed was hen dat te geven, maar ze vonden het heerlijk.

    En verder veel biologische groenten, dat hebben de twee langharige broertjes niet gehad, die kregen gewone groenten, want het werd toch een beetje te kostbaar.

  • gepke

    :( mijn cavia is op valentijnsdag 14 februari 2010 overleden op een leeftijd van ….10 jaar oud.

    hij was een ruw harig mannetje en had last van zijn ontlasting dus ik gaf heb venkel thee met koud water gemixst.

    dat helpt als de ontlasting niet er goed uit komt.

    Ik moest het altijd met de hand er uit knijpen (een vies gedoe) maar ik had het er voor over.

    hij heeft zijn vader , moeder, en 4 zussen en twee broers overleeft.

    hoop dat jullie er iets aan hebben als jullie cavia last heeft van harde ontlasting …..venkelthee gemixst met koud water.

    Groetjes Gepke.

  • Witchesatwork.nl

    Hoi hoi

    10 jaar is erg oud voor een cavia, maar ik vind wel dat asl een cavia zo moeilijk poept er iets goed mis is en dan zal idd die venkel wel helpem maar ik heb het hier nog nooit gehad bij mijn caafs.

    Wat ik wel eens hoor bij huis cavia's die gewoon veel te veel brok en amper hooi krijgen helaas, die hebben vaak zulke klachten.

    Gisteren loop ik nog langs een dieren zaak en zag op grote afstand dat ze op schoon zaagsel en veel voer zaten zonder hooi!

    Gras en hooi dat bevorderd bij min weten de spijsvertering het beste, dan kun je de thee vergeten.

    Misschien kreeg jou dier wel veel hooi, maar ik vind zo wie zo als je op zo'n ook nog eens oud beest moet gaan knijpen om de ontlasting eruit te halen laat hem dan lekker inslapen zeg, het is geen mens per slot om er zo mee te gaan klooien!

    groetjes D#S (Ine)

  • Moniquee

    Hoi Gepke,

    Wat vervelend voor je dat je cavia is overleden. 10 Jaar is wel een leeftijd hoor voor je cavia, maar het blijft voor jou verdrietig, want je hebt veel liefde aan je dier gegeven.

    Je gaf in je verhaal dat je zijn harde ontlasting er uit moest knijpen. Een hele taak hoor, want een caafje laat aardig wat keuteltjes achter op een dag.

    Ik hoop alleen dat dit niet te veel stress heeft gegeven voor je lieve beer.

    Zijn er een paar groentes die je juist kan geven tegen harde keutels?…..Een beetje zonnebloem-oli is toch ook een oplossing voor harde keuteltjes?

    Venkelthee met zonnebloem-oli is dat niet een goede combinatie met dit probleem???

    Ik heb er zeker wat aan gehad, want ik wist niet van venkelthee bij de cavia.

    Heel veel sterkte!

    Groetjes Monique

  • Suzannev

    Dat van die venkelthee wist ik niet maar ga ik onthouden, al hoop ik het nooit nodig te hebben.

    Mijn oudste cavia is ook ruim 10 jaar geworden. Ook die heb ik een hele tijd moeten ‘uitknijpen’ (nou ja knijpen is wel een groot woord)

    omdat de ontlasting niet meer zelf kwam.

    Eentje van ruim 7 en nu hebben we er 2 van een half jaar oud. Ik hoop dat ze ook zo'n mooie leeftijd bereiken. We doen er ons best voor.

  • amber

    Ik heb een aantal zeugjes gehad die zeer respectabele leeftijden hebben gehaald. Een zeugje dat 7 jaar is geworden en het record staat op een zeugje van ongeveer 9 jaar! Beide caafs waren gladharen afkomstig uit de dierenwinkel (waardoor je het niet exact weet maar gekocht als jonkie). Ik hou ze altijd met een soortgenoot (ander zeugje) en fok er niet mee. Mijn oudste zeugje (die van rond de 9) is op haar 7e heel mager geweest en at niets meer. Ik dacht dat het afgelopen zou zijn maar heb haar op advies van de dierenarts een half jaar bijgevoerd met babyvoeding in een spuitje. Ze knapte enorm op en begon spontaan weer zelf te eten! daarna heeft ze dus nog een ruime tijd geleefd.

    Op dit moment heb ik een zeugje van bijna 8. Ook weer een gladhaar uit de dierenwinkel. Haar vriendje is al overleden dus heb ik er een jonger zeugje bijgezet.

    De dieren staan binnen in de woonkamer maar mogen met goed weer naar buiten (zowel los lopen als in de ren). Ze krijgen caviavoer en ik gebruik een ondergrond van kranten en daarop zaagsel. Verder heb ik hooi en stro in de bak liggen (gebruik oa een hooibal zodat het niet vies kan worden). Ik leg geen hooi in het nachthokje omdat ze daar meer plassen en poepen.

  • Femke

    Gister is mijn cavia overleden.

    Zij is 5 jaar en 8 maanden geworden.

    Zij is een gladhaar. Haar broertje is een borstel, op dezelfde dag geboren en die leeft nog.

    Hun dochtertje, ook een borstel, is nu 5 jaar en 5 maanden.

    Gelukkig hebben wij hun nog!