Leeftijd cavia

  • Jan CS Berepret

    Hallo allemaal, naar al die treurige berichten hadden wij toch een vraag aan jullie. In de meeste boekjes wordt een gemiddelde leeftijd voor een cavia gegeven.

    Waar wij nieuwsgierig naar zijn is hoe oud de oudste cavia bij jullie is of is geworden, was dit een beer of een zeug en van welke soort was hij/zij. Dus gladhaar, langhaar, teddy en noemmaar op. We krijgen vaak die vraag, met name van kinderen en ouders die een cavia voor de knuf komen uitzoeken. Uiteraard is leeftijd niet te voorspellen en hangt het af van vele factoren, maar toch ben ik benieuwd naar de praktijk verhalen. Laat maar eens horen. Groetjes Paula en Jan CS Berepret.

  • de Wolfjes

    Hoi Jan en Paula,

    Wat je eigenlijk zelf al aangeeft. Je kan geen voorspelling doen. Het gemiddelde ligt op 5 jaar.Je hebt uitschieters en helaas die te jong sterven. De zeugjes bij ons in de stal worden zwaarder belast vanwege de dracht en het opvoeden van de jongen. Dit geeft dan weer een scheef beeld met een caafje die voor de knuffel gaat en deze belasting niet mee draagt. Wat ook bepalend is hoe ze met het dier om gaan, schoon hok en hoeveel aandacht hij krijgt, juiste voeding van het baasje en voldoende voeding van moeder bij de geboorte,….. Een dier met weinig aandacht heeft de kans op minder oud te worden door eenzaamheid.

    Wat je al aangeeft: veel factoren die een rol spelen.

    Verder heb ik geen antwoord op je vraag. Voor dat ik aan dit ras begon te fokken, fokte ik een ander ras.

    Ik fok nu iets van 4 jaar dit ras. Het zeugje waar ik met de lijn ben begonnen leeft nog, maar haar broer is helaas bij een andere stal overleden. Ik zou hem terug gaan halen omdat we het idee hadden dat hij heimwee had en dat weekend dat ik zou komen had hij helaas niet gehaald. Gelukkig heb ik nog mooie kindjes en kleinkinderen van hem….hij leeft toch nog bij me in de stal voort….

    Groetjes Monique

  • Bellamy

    Ik houd altijd 4-6 jaar en ouder is meegenomen (mits in goede gezondheid).

    Mijn oudste tot nu toe is een zelfgefokt Rex-zeugje die 7,5 jaar is geworden. En dat na een keizersnede op 3-jarige leeftijd (incl. baarmoeder/eierstokverwijdering).

    De oudste dieren die ik nu heb zijn 2 zusjes van 5 jaar en 2 maanden oud.

  • chalet de cobaye

    het is moeilijk te zeggen en net wat de rest al aangeeft,er spelen een hoop factoren mee…

    mijn oudste is vorig jaar overleden,dat was een zeug waar ook mee gefokt is een 3 kleur gladhaar zij is 10 1/2 jaar oud geworden

    Nu heb ik hier nog een beer zitten die is 8 jaar een beige satijn dr coronet,en ook hij heeft voor na geslacht gezorgt nu inmiddels lang en breed in de fut.

    Dan heb ik nog een zwarte peruuf beer die is nu ruim 6 jaar oud ,en die gek denkt dat die nog 18 is whahaha mensen jaren 2 jaar in cavia leeftijd hihihi

    Ook heb ik nog bejaarde dames lopen die allemaal zo rond de 6 a 7 jaar zijn noem ze ook mijn bejaarde gebakjes…

    Tja vraag me niet hoe het kan ,maar de meeste worden hier dus echt superrr oud en doe toch niks bijzonders

    krijgen kaspers te eten in de maanden als het er is krijgen ze vol op paprika en in de winter winterpeen…ja en hooi natuurlijk…

    gr Es

  • mitzy

    Hoi Jan,vorige week gladhaar beer van een vriendin overleden.

    maar liefst 8jaar geworden.

  • Michelle

    Hoi Jan,

    Ook bij mij varieert de leeftijd erg. De oudste is bij mij 8 jaar en 2 maanden geworden. Dit was zeugje, langhaar.

    De jongste was een beertje (rex) die slechts 3 jaar en 6 maanden is geworden. Hij had een tandwortelontsteking en heb hem uiteindelijk na allerlei complicaties laten inslapen.

    Ik heb verder eigenlijk altijd beertjes (rexen en tessels) en mijn ervaring is dat ze ongeveer tussen de 5 en ruim 6 jaar worden. Ze leven bij mij in paartjes (dus 2 beertjes) en hebben een ruim verblijf.

    Over de leeftijd valt, zoals sommigen al eerder zeiden, inderdaad weinig te zeggen. Mijn ervaring is dat als een cavia eenmaal ziek wordt (tand of kiesproblemen, longontsteking, tumor etc…) zij vrijwel altijd overlijden. Dit gebeurde bij mij meestal voor het 4de levensjaar. Bij mij is het over het algemeen zo dat als ze eenmaal de 4/4,5 gehaald hebben zij ook oud worden (tussen de 5 en 7 jaar).

    Michelle

  • vroeger

    Hoi cavia lovers,

    Ik kwam bij toeval op jullie site en ben uit nieuwsgierigheid blijven hangen.

    Ik surf nu even door jullie artikelen heen en kan een glimlach soms niet onderdrukken!

    Wat een feest van herkenning zowel van caviaatjes alsook mensen!

    Er zijn hier heel veel leuke open mensen en een klein aantal geniepers, de laatste gewoon doodzwijgen en zeker niet de lol geven van aandacht of terug schelden.

    Waarom ik nu reageer; ik heb zelf vroeger heel veel cavia's gehad, allemaal beertjes omdat mijn moeder geen risico nam bij een vierjarige!

    Ik heb gladharige (in vele kleuren) langharige, net lopende stoffers, met kruinen enz. gehad.

    Tot mijn veertiende, toen had ik het wel gehad met de cavia.

    Omdat mijn vader kippen had en er mee naar tentoonstellingen ging ben ik in aanraking met de cavia's gekomen.

    Mijn cavia's waren dus afgekeurde tentoonstellings dieren.

    Zij kregen een goede soort kippen voer; met hele mais, granen, geperste groenkorrel.

    Dit werd niet ververst totdat ze zo'n beetje alles hadden opgegeten, ze kregen dus niet de kans om alleen het lekkerste er uit te pikken.

    Verder hadden ze droog hooi in een hoekje waar ze niet plasten (ze leefden op grove houtkrul), iedere dag werd er van mij verwacht dat ik minimaal vers gras, paardenbloembladeren (niet de bloem, waarom weet ik nu nog niet) en zo het uit kwam wat klaver incl. bloemen voor ze plukte.

    Daarnaast kregen ze afhankelijk wat wij aten aan groenten de afvalbladeren of stronkjes

    Aten wij sla of spinazie (?) dan kregen ze een stukje appel.

    Ik moet hierbij vermelden dat wij een eigen zeer grote moestuin hadden en dat deze nooit werd bespoten en dus eigenlijk biologisch was.

    Ze hadden altijd gedroogde knabbelstokken van wilg (self made) en hadden ook roze mineraal blokjes, merk onbekend en uiteraard elke dag schoon fris water!

    Al onze beertjes zijn zeer oud geworden zonder uitzondering, wat ik mij ervan herinner zijn ze allen zo'n beetje tussen de 6 en 7 jaar geworden.

    Zomers liepen ze rond in rennen gedeeltelijk in de zon en schaduw, 'savonds gingen ze weer naar binnen. Al heel klein leerde ik eerst het gras te controleren of het niet nat was, alleen op droog gras mochten ze naar buiten!

    Uiteraard leefden ze 'swinters binnen, ik heb maar 1 keer een cavia gehad die met zijn soortgenoten vocht, Dit was een zeer grote beer met lange haren.

    Of hij ook oud is geworden weet ik niet, omdat ik na een paar maal introduceren in de groep en dit dus mislukte, hem retour vorige eigenaar heb gegeven.

    Ik moet er wel bij zeggen dat alle nieuwe beertjes, allen zeer jong waren en dus als kind in de groep werden geintroduceerd!

    Grappig dat na het lezen van jullie verhalen, zoveel lieve herinneringen naar boven zijn gekomen.

    Zo zie je maar, het internet zit vol met verrassingen!

    Groet,

    Vroeger

  • Nancy

    Ik heb al een paar hele oude caafjes gehad.

    Vorig jaar had ik een zeug(coronet)van 9jaar oud toen ze overleed.

    En heb nu een zeug(sheltie)van 6 jaar oud,de rest wat ik heb is rond het jaar!

    Ik heb helaas ook jonge cavia`s gehad die voor het jaar overleden,soms heb je gewoon pech.

    Maar over het algemeen doen mijn caafjes het erg goed,en halen ze minimaal de 3 a 4 jaar!!

    Het enige wat je kan doen is een gezond advies meegeven met voedsel en leefomgeving,meer kan je niet doen denk ik…

  • Witches at work

    Hoi Jan

    In al die jaren dat wij hier cavia's hebben en das nu en jaartje of 13 zijn er 2 het oudste geworden;

    PIEP de goudagouti 3 kleur Gladhaar zeug uit de dierenwinkel is 5 en half, nooit gejongt en altijd in gezelschap van een paar andere caafs en konijnen geleefd en op konijnvoer gezeten aangevuld met dagelijks een stoot groente en fruit resten en stro vooral.

    En nu Shadow de 3 kleur Sheltiebeer voorzien van stamboom geb. 14 maart 2004 uit pure onverdunde Shelties gefokt.

    Dus hij is nu 5 jaar oud, wel het laatste jaar een stuk magerder geworden maar verdfer nog in top conditie hij jaagt bv achter de zeugen aan alsof hij een jonge god is ha ha!

    Hij aksepteerd geen andere beren wel kleine beertjes tot ze een gram of 750 of zo gaan wegen en dan niet meer.

    hij ziet er heel schattig uit is heel tam maar stiekkum een erg felle donder dus.

    Ik heb hem overgekocht van Shadow Place (heet nu Enternal flame te Sleewijk) in voorjaar 2005 toen ik mijn farm hier opstarte en hij net een jaar oud was.

    Weinig mee gefokt, alleen de laatste jaren omdat hij kwalitatief gewoon echt goed is (ook nog gekeurd op WCC 8 okt 2006 kwam hij ook heel goed uit)

    Zijn karakter mag wat socialer maar gezien hij hier alle ups en downs heeft doorstaan weet ik dat hij echt goed is!

    De zoon van Shadow zoon uit 2008 die lijkt veel op hem alleen is die zwart/bont met weinig rood zal hopelijk in zijn voersporen mogen treden onder de naam TRANQUILIZER.

    Shadow zal denk ik geen 7 jaar worden was al bang dat hij de winter niet zou doorkomen, hij heeft het toch gered, en buiten echt buiten opgehokt dan.

    Gisteren heeft hij een prive ren gekregen hier waarin hij met wat zwangere zeugen mag vertoeven of kleine beertjes, hij zit wel eens alleen maar meestal verzin ik wel iets of iemand die bij hem in trekt.

    Wat ik verder nog kwijt wil is dat hier gebleken is dat dieren die TE raszuiver zijn gefokt meestal rond de 2 a 3 jaar echt op zijn en ook dood gaan.

    De Us Teddy hier als minste uit de bus kwam gevolgd dooor de Ch Teddy en de Lukarya.

    Verder is de Gladhaar vaak ook beter als de Rex die veelal ook TE raszuiver wordt gefokt en hierdoor veel power verliest in jaren, alleen op shows erg stevig overkomen maar het uiteiendlijk toch niet gaan redden.

    Dat vind ik super jammer en probeer een Rex hier te ontwikkelen die wel wat langer mee kan.

    Verder is de huisvesting ook erg van belang, Shadow is een aantla jaren gelden ooit doorverkocht geweest aan een jonge meid op kamers alwaar hij op zaagsel in een binnenkooi werd gezet en kreeg het daar spaansbenauwd cq allergisch.

    Hier buiten op het stro is hij nooit ziek, nooit schurft niks! Ik heb hem ook meteen terug genomen op verzoek van de nieuwe eigenaar.

    Hem castreren ook ooit een poging tot gedaan die is mislukt toen hij trok steeds zijn zaakje op als de DA met de scalpel eraan kwam, hij was plaatselijk verdooft dus toen maar besloten dat het zo moest zijn en hij zijn edele delen maar mocht houden voor de rest van zijn leven.

    Dieren die binnen in de huiskamer zitten of in een schuur worden meer beschermd waardoor het vaak LIJKT dat ze beren sterk zijn, echter dmv buiten huisvesting in alle jaargetijden komt de echte kwaliteit boven drijven.

    Gebleken is dus dat je echt binnen en buiten cavia's hebt de Skinny is bv een echte binnen cavia en zo ook de minder sterke rassen.

    Waarbij ik niet genoeg kan vermelden dat dieren die buiten op hun eigen mest steeds moeten zitten en geen of te weinig stro als isolater krijgen maar hooi als iso terwijl dat vooral het VOER moet zijn dus in de ruif moet hangen ipv op de bodem moet liggen NIET OKE is voor buiten!!!

    Die kreperen daar letterlijk in hun shitzooi en dan kun je beter binnen zitten als caaf als met TE zuinig is met bodembedekkers!!!

    Dan als laatste wil ik vermelden dat er vaak erg hoge leeftijden worden genoemd die een caaf ergens zou hebben behaald maar die niet gestaafd is dus onzeker is en men het dan fors naar boven afrond.

    Klinkt stoer zo ook de vermelding dat dieren die erg oud worden het super moeten hebben gehad bij diens baas.

    Met goeie genen kom je een heel eind dat zie je bij de mens ook terug die zichzelf behoorlijk verwaarloost met voeding, veel roken ed en toch met gemak de 80 halen, terwijl hun met 50 jaar al weinig tot geen conditie hadden omdat ze vrij lui zijn van nature.

    En zich maar mondjes maat wilde bewegen als het ff kon.!

    Zo heb je ook mensen/dieren die alles perfect doen en toch snel kansloos zijn om ook maar een beetje een respectabele leeftijd te mogen behalen, kortom heel oneerlijk maar wel erg waar helaas!!!

    gr D#S

  • Bellamy

    Misschien is er dan iets niet goed met jouw Rexen…..Ik heb er nu 2 van ruim 5 jaar zitten en 3 van 4,5 jaar. Allemaal eigen fok en deels inteelt.

    Verder is mijn oudste Rex, ook eigen fok, 7,5 jaar geworden en verder nog een aantal dieren rond de 6 jaar.

    En nee, daarmee klop ik mij niet op de borst. Het is alleen onzin om te stellen dat veel fokzuiver gefokte dieren niet zo oud zouden worden, omdat dat bij jou toevallig aan het handje is…….Ik ken nog wel meer fokkers die ook behoorlijk oude dieren hebben zitten of gehad hebben.

    En ja, ook dieren die maar 2 of 3 jaar werden (dat haalt het gemiddelde naar beneden, maar soms mag je zo niet gaan rekenen). Vaak had dit een duidelijke oorzaak, zoals een zwangerschapsvergifgiting. Zonder die zwangerschap had zo'n zeugje dus gerust ouder kunnen worden (je zal het nooit te weten komen, maar de doodsoorzaak is dan wel zeer specifiek).

    Een enkele keer ook een onbekende doodsoorzaak, maar ja: ook mensen worden niet allemaal 80 jaar.