kan een mannetje samen met een ander mannetje met vrouwtjes???

• Witchesatwork.nl

Hoi Monique

Toevallig weten bepaalde fokkers wel hoe ik hier met mijn beren om ga en wat ik er wel of juist niet in wil fokken.

Een niet OKE karakter zeker niet, maar WAT is niet oke???

Om dit te snappen moet je een bepaald level hebben van inleving, ervaring enz enz. en helaas stop ik er niet meer die energie in die ik er ooit in heb gestopt het uit te leggen aan mensen waarvan ik van te voren al weet dat ze uit zijn op hele andere zaken dan het ECHT willen weten ed.

Op het stuk van Jacq heb ik dan ook niks toe te voegen, maar dat ik voor jou vast hogere wiskunde vrees ik ha ha!

Succes verder groetjes,

D#S

• Moniquee

Hoi Jaqueline,

Fijn dat het goed gaat!!! De ram is gewoon goed hoor en anders weet je me te vinden…..Ik wil mensen blij maken met mijn dieren en de dieren moeten ook blij zijn.

Even iets persoonlijks, maar dit kan wel vind ik…..Je hebt een leuke lieve dochter (tu)

Bij mij zitten zoals je weet ook beertjes gewoon samen en heb ik totaal geen problemen. In het verleden heb ik ook wel eens beren gehad die niet samen konden, maar in dit topic is de vraag 2 beren samen in een groepje zeugjes en daar verwacht ik problemen uit die ik niet wil afwachten. 2 Beren die elkaar flink in de haren hebben gezeten hebben een hele nare ervaring gehad. Dit doet wat bij een dier wat je wel had kunnen voorkomen als je 2 beren in een groepje zeugjes zet. (tuurlijk ook samen en toch vind ik dat anders). Het zijn wel 2 beren dicht in de buurt van zeugjes. Ik denk zelf dat er verschil tussen 2 beren zit die vechten om wie de sterkste is of 2 beren die vechten wie de sterkste is voor een zeugje.

Ik fok zelf heel streng op karakter, maar door nare ervaringen veranderen karakters en als je hier niet goed mee om gaat fok je dit er wel in en dan ben ik het met je eens dat de fokker bepaald.

Vechten kan je niet uit selecteren. Een man is nu eenmaal het haantje :D en dat moet ook zeker zo blijven. Je kan wel op karakter selecteren.

Een hond wordt niet vals geboren (tenzij, maar daar gaan we nu even niet van uit) maar wordt vals gemaakt door zijn baasje die de hondentaal niet spreekt.

Groetjes Mo

• Moniquee

Volgens mij stelde ik vragen aan jou omdat ik het niet weet. Ik gaf al aan dat ik er geen ervaring mee heb.

Ik gebruik mijn eigen hoofd tijdens het fokken. Dit wil niet altijd zeggen dat ik het goed denk. Bij twijvel mail of bel ik iemand voor een ervaring/mening.

Wat fokkers over jou manier met je beren omgaan vinden is iets anders dan hoe ze over jou dieren denken zoals ze vinden dat ze zijn……

Fokken met aanvoelen is iets wat je voor jezelf moet doen en houden. Dit kan je mensen die niet die ervaring hebben zoals jij zomaar als advies geven.

Mijn kroon op mijn “werk” is dat ik mailtjes of telefoontjes krijg van mensen die zo blij met mijn dieren zijn. Dat ze ze lief vinden. Dat ze er goed uit zien. Dat ze lekker met ze op schoot kunnen zitten. Dat ze ze goed kunnen oppakken uit de hokjes……Voor mij is dit OKË!!! En dat ze ze mooi vinden is een mooie bijzaak.

Bijten wat ik bij cavia's van andere fokkers heb meegemaakt is niet OKË. Ik hoef geen zenuwachtige dieren die ook nog eens niet sociaal naar andere dieren zijn.

• natasja

Witchesatwork.nl Schreef:

Je moet voor jezelf uit maken HOE graag je die 2

> samen wilt hebben in EEN ren!

> Wil je geen gedoe of risico moet je het gewoon

> niet doen,

Maar volgens jou kan het makkelijk en als het niet gaat is het dier plots niet meer sociaal ..

Grote onzin natuurlijk , het zit in ieder dier zijn natuur dat als er zoiets als voorplanting bij komt kijken dat er ten alle tijden onderling word uitgemaakt wie de sterkste is en het recht tot voortplanten krijgt , als 2 beren in samenzijn met zeugjes dus vechten betekend dat absoluut niet dat het dier niet sociaal is.

en wat zeg je tegen Feliz als die komt melden dat beren zwaar gewond geraakt zijn ? dat ze toch niet zo sociaal waren als jouw beren ?

Of eigen schuld .. je wilde ze zelf perse samen zetten ..

geweldig advies weer …

• feliz79

ik laat hem binnenkort castreren en dan krijgt hij een vriendinnetje, dat lijkt me het veiligste want ik wil niet dat hem iets overkomt.

• Moniquee

Ik denk dat dit ook de meest verstandige keuze is.

Heel veel plezier met je dieren!

Groetjes Monique

• Khydra

dat lijkt mij ook het beste, je loopt toch altijd iets risico met 2 beren bij weinig vrouwtjes. Als ze elk een eigen harem hebben zou het wel goed gaan waarschijnlijk, maar dat heb je wel héél veel caafjes ;)

Ik zou geen risico nemen, altijd verdrietig als het toch niet goed gaat.

Succes en veel plezier ermee ;)

Jannie

• Witchesatwork.nl

Hoi Monique

Her blijkt dat jij het toch niet zo heel goed snapt hoe vererven werkt want een fout/ agressief karakter fok je er wel degelijk mee in, zowel bij de mens, de hond en zo ook bij andere dieren dus ook de cavia!

Dus GEEN onbeschreven blad papier wat je krijgt wel enigsinds kneedbaar materiaal is het leven in allerlei vormen.

Voorbeelden te over, oa een adoptie gezin met 2 gekleurde kids van heel weg weg gehaald wiens karakter 100% niet lijkt op hun ouders maar wel uit de cultuur alwaar ze geboren zijn.

Dus nu weer ff terug waar we zijn moeten de cavia dus, tam, wild, vals, ondeugend, enz is wel degelijkj genetisch bepaald.

En natuurlijk als je er veel tijd en energie in stopt door de mens wel wat te resetten enigsinds of anderzijds ook ter verpesten dmv niet consequent zijn, TE wreed en lomp omgaan met dieren enz enz.

Waarom is bv een Jack Russel bijna altijd vals? En waarom een Bulldog bijna nooit? En waarom moet je tegen woordig ook met Golden retrievers uitkijken? Dat waren toch eerst de sullen onder de honden?

Dus heeft dus met fokken te maken, te weinig verse onverwante bloedlijnen en maar fokken omdat er zoveel vraag naar is.

En natuurlijk hebben honden net zoals bij de mens ed ook hun eigen ras kenmerken waar ook een typisch karakter bij hoort.

O ja en bay the way ik fok hier ook geen foute karakters erin, maar vergeet een ding niet WAT is FOUT???

Een dominante beer zoals je bij veel betere en sterkere ras soorten ziet is in mijn optiek geen foute beer!

Toen ik hier nog wat minder bikkelige stevige beren lijnen had was er ook minder strijd onderling, en ik wil vooral ook een goed en sterk dier want de meest lieve dieren (op wat uitzonderingen na) is mijn ervaring leven ook vaak veel minder lang die hebben de power niet om voor zich op te komen.

Helaas zie je dit ook bij de mens vaak, de liefste gaan vaak het eerste en niet omdat god dat zo wil althans zo denk ik er over.

groetjes D#S

• Moniquee

Golden retriever en de laberador staan op de 1ste en 2de plaats bijters. Door het doorfokken wel te verstaan.

Ik heb geen zin om hier diep op in te gaan. Dit heeft verder niks met dit onderwerp te maken.

Of je het erg vind of niet…Ik ben nu klaar met dit onderwerp en als jij wilt blijven zoeken naar mijn fouten….Helemaal goed. Veel plezier er mee! Ik heb wel iets anders te doen.

Ik heb geleerd om naar de positieven dingen te kijken…..Misschien een goede tip voor jou. Het zal je wat meer sieren.

Lees meteen dit topic nog een keer goed door, want ik lees nergens dat er iemand achter jou verhaal staat.

• Witchesatwork.nl

Moniquee Schreef:

——————————————————-

> Golden retriever en de laberador staan op de 1ste

> en 2de plaats bijters. Door het doorfokken wel te

> verstaan.

>>>D#S Tja dat bedoel ik nu ook aan je uit te leggen he?

> Ik heb geen zin om hier diep op in te gaan. Dit

> heeft verder niks met dit onderwerp te maken.

>>>D#S juist wel want je hebt het over foute karakter kenmerken in bepaalde lijnen fokken en juist bij een hond ziet men nog beter wat voor ellende je daarmee op je hals kunt halen bij een cavia valt dat alemaal nogal mee.

>

> Of je het erg vind of niet…Ik ben nu klaar met

> dit onderwerp en als jij wilt blijven zoeken naar

> mijn fouten….Helemaal goed. Veel plezier er mee!

> Ik heb wel iets anders te doen.

>>D#S Volgens mij ben jij het die altijd van het verkeerde uit gaat zowel bij mij als bij vele andere mensen. Je hebt een vrij korte lont, en neen ik zoek juist geen ruzie maar een DISCUSSIE.

Ik bent niemand meteen iemands vijand als diegene een andere mening is toegedaan.

Mijn echte vrienden zijn het ook lang niet altijd met mij eens ha ha!8-)

> Ik heb geleerd om naar de positieven dingen te

> kijken…..Misschien een goede tip voor jou. Het

> zal je wat meer sieren.

>>>D#S Ik sier nog steeds genoeg ha ha~!~

>

> Lees meteen dit topic nog een keer goed door, want

> ik lees nergens dat er iemand achter jou verhaal

> staat.

>>>D#S Oeps:S meen je dan nou??? Monique ik ben geen doorsnee fokker en geen doorsnee mens, en als je zoals ik een uitgesproken mening erop na houd verwacht ik ook echt niet dat ik massale steun zal ondervinden, en al zeker niet op dit prikbord dus JA ook D#S is er nu wel klaar mee.

Zijn we het dan toch op zeker een punt eens.:)-D

NO HARD FEELINGS……………………….

Was getekend de enige echte WAW:D