Waarschuwing voor kou!!!

• Gerda

Ik heb in de hokken een kartonnen doos geplaatst. Ze kruipen daar lekker met elkaar in,en gaan tegen elkaar aan liggen. Over de ren van de volwassen beren heb ik een tentzeil gehangen,zodat alleen één zijkant open is. Om de flesjes heb ik een sok gedaan,en de boord dubbel gevouwen. Om één flesje heb ik twee sokken gedaan,omdat die niet omgevouwen kon worden.Zojuist heb ik de flesjes weer met vers water gevuld,en ik kon zien dat ze nu meer water hebben kunnen drinken. Ook doe ik een vit.c bruistablet in het water en wat druivensuiker. Dit geeft ze extra energie. Vanwege de muizen durf ik niet een dikke laag stro of hooi in de hokken te doen, maar in de doos heb ik wel extra laag hooi gedaan. Op de verdere bodem heb ik wel een extra dikke laag bodembedekking gedaan.

• Gerda

Ik kan niet alle caafjes binnen plaatsen. Anders had ik dat nu zeker gedaan.

• Gerda

Ja hoor,behalve aan zwangere zeugjes. En caviamüsli is ook een goede aanrader.

• Gerda

Nou,Ine, ik krijg momenteel de bodem van mijn buitenhokken onmogelijk schoon. Daarom doe ik er nu een dikke laag bodembedekking overheen. Zodra het weer dooit,ga ik de hokken flink uitmesten,en ontsmetten. de mest ruik je nu niet,omdat deze is bevroren.

• de Wolfjes

Hoi Ine,

Je geeft het zelf al aan dat je je dieren goed moet verzorgen en dat ze mede daardoor steviger zijn.

Met het betuttellen ben ik het niet eens….Dieren zitten bij mij in een schuur die lichtjes verwarmt wordt door een kacheltje. Het vriest er net niet. Geen bevroren flesjes zodat ze niet om kunnen komen aan vocht te kort. Hoe meer bix ze eten, hoe meer ze drinken. De dieren zien er goed en levendig uit en dit doet niks van de kwaliteit van de dieren af.

De dieren selecteren zich in grote lijnen al bij de geboorte uit. Als het dier zwak is kijkt moeder er niet naar om. Wie het ras zwak maakt is de mens door alles op alles te zetten om het diertje maar in leven te houden. Zo fok je vaak zwakke dieren en dan heb je ook nog fokkers die ze verkopen voor in de fok. De dieren die ik van de “dood” kan redden haal ik de fok uit. Het diertje heeft een kans en ik loop geen kans om zwakke dieren te fokken. (De dieren die echt niet het leven niet op kunnen pakken laat ik niet overbodig lijden uiteraard)

Groetjes Monique

• de Wolfjes

Ik hoop dan maar dat ze toch maatregelen genomen heeft met deze extreme kou….arme diertjes.

Jou diertjes zien er niet voor niks te licht in gewicht uit…..Een papje van bruinbrood maken is ook een optie.

Fijn dat jij er van alles aan doet!

Groetjes Monique

• kristel1981

Helaas… ondanks heel veel voorzorgsmaatregelen (goed geisoleerd buitenhok, heel veel stro en hooi, extra dekens voor het hok) heeft mijn caviabeertje het niet overleefd… hij lag vanmiddag ineens dood in een hoekje (vanmorgen nog niets aan de hand). Hij was al wel wat magerder geworden maar hij at en dronk nog goed. Ik ging er van uit dat het hem gewoon wat meer energie kostte om warm te blijven. Maar verder leek hij geen last te hebben van de kou, hij was niet lusteloos of andere tekenen die erop wezen dat het niet goed met hem ging. Hij woonde al twee jaar samen buiten met twee Vlaamse reuzen en kroop daar altijd lekker tussenin. Ik heb op oudjaarsdag heel erg getwijfeld of ik hem naar binnen zou halen zolang de vorst zo streng is, maar die temperatuursschommeling naar binnen leek me ook niet gezond. Het water in het flesje was nooit bevroren, daarom dacht ik dat het hok goed beschut stond.

Ik voel me vreselijk schuldig. Misschien is er wel een andere doodsoorzaak, maar vooralsnog denk ik dat de kou hem toch teveel is geworden…

• Witches at work

Hoi Kristel

Erg naar voor je dat je cavia is overleden!

Maar…….een goede cavia moet hier makkelijk tegen kunnen, helaas zijn tegenwoordig erg veel caafs niet meer zo bikkelig, ze worden niet goed gefokt, gevoerd enz enz.

Hoe oud is hij geworden? Want misschien was het zijn tijd gewoon, mijn cavia beer heeft de vorige winter (was toen al bijna 5 jaar) gewoon overleefd hier buiten namelijk en was ook zeker niet meer stevig te noemen!

Dan geef ik je nu een tip een buiten caaf mag je gewoon naar binnen halen ook in de huiskamer zetten.

Ze hebben geen winter vacht dus aanpassen is zo gepiept.

Bij een konijnen kan dat niet nou ja het KAN maar die ligt dan echt te hijgen van de hitte die kweekt buiten een wintervacht een konijnen bontjas zeg maar.

Die mag je wel wat meer ophokken bij rebelse kou maar niet de huiskamer in.

Dan wil ik je nog ff wijzen op het feit dat ik het houden van caafs samen met konijnen niet toejuich.

Een cavia is het beste af met een andere cavia tenzij het niet klikken wil natuurlijk.

Konijnen zijn erg eigenwijs en spreken een hele andere taal, dat het vaak HEEL goed gaat wil niet zeggen dat het

net zo vaak GOED FOUT kan gaan!

Op dit moment heb je ff niks aan mijn info maar in de toekomst misschien wel.

Jezelf dingen verwijten stop daar aub mee, hier zitten ze er nog allemaal vrolijk bij buiten.

En een ieder is er vrij in een dier binnen te halen, mijn zus heeft de caviaberen die ze ooit van mij heeft ook altijd binnen in de winter.

Volg voortaan gewoon je gevoel, meestal is dat zo gek nog niet, misschien was het idd een typische binnen cavia.

gr. D#S

• Khydra

Wat triest voor jullie, zo iets is zo verdrietig. Maar je weet nooit of het echt de kou is gweest. Er kan ook best wat anders zijn geweest. Als je er alles aan gedaan hebt, dan lijkt het me toch sterk dat het de kou is geweest. Dan moet je je niet te schuldig voelen, al kan ik me héel goed voorstellen dat je dat toch wel doet :(

Overigens ben ik ook geen voorstander van cavia's en konijnen samen, mocht je toch een nieuwe cavia willen, dan zou ik er in elk geval minimaal 2 nemen, dan hebben ze elkaar. Dan kunnen ze evt bij konijnen.

Hoe dan ook, nu is het alleen maar verdrietig. Sterkte!

Jannie