Waarschuwing voor kou!!!

• Dino & Diego

ik geef ze supreme voer, verse paprika, wortel.

kan ik ze gewoon droge havermout geven, wat ik normaal zelf eet?

ik ga de caafjes nog even wegen, want ik weet niet precies wat ze wegen, maar op de kontjes voel je wel de botjes, ik schat ze op een 350 gram.

ik ga ze extra vitamine C te geven

• Dino & Diego

ik heb op zolder nog een oude wintervoortent liggen, die zet ik er overheen!!!!!!!

kunnen ze lekker camperen……..

bedankt voor de adviezen, ik ga even een tent opzetten….. de buren zullen wel denken hahahaha

• WAW

Hoi hoi

Goed idee die tent ha ha!

Ik heb ze deze nacht ook afgedekt met vijver folie over het plexiglas heen hier buiten.

Als ik echt zou willen zou ik mijn dieren wwel naar binnen kunnen halen en ze bv in de garage zetten in een een zoitje binnen kooien echter ik laat ze gewoon buiten ik heb ze nog nooit voor de vorst naar binnen gehaald en ga dat ook nu niet doen.

De kou viel dit keer erg mee trouwens, ik slaap met open raam en heb het niet kopud gehad, de nacht ervoor wel en toen was het zog minder koud.

TIP;

Jou voer is prima, geen extra vot C aanvullen want als ik het goed heb is dit toch Gerti voer of ander duur voer?

Dat moet echt zat zijn en bij een vet overschot kunne ze blaas problemen ontwikkelen wat bij Hopefarms nogal eens gebeurd.

Exe heeft dat nadeel niet alhoewel de dosis even hoog is maar hun maken een combi van natuurlijke en niet natuurlijk vitamines, de niet natuurlijke zijn wat langer houdbaar vandaar die combi.

Jou afval van de keuken zoals; brocoli, paprika, sinaasappels met nog wat vruchtvlees resten, appelkroosjes, oud brood , sla (niet teveel ivm anders mogelijke diaree)zijn een echte basis om te verbranden nu en ook de havermout zo uit de winkel, echte zou ook mogen maar daar is in kleine hoeveelheden moeijker aan te komen.

Goeie sterke caafs moeten onder deze omstandgheden het makkelijk kunnen redden ook de jonkies, dus als ze dood gaan nu onder jou omstandigheden hier geschetst zijn het geen stevige dieren gewoon!

Op mijn site van WITCHES AT WORK kun je zien hoe ze hier zitten en op mijn Marktplaats advertenties ook zoals ze er nu bij zitten, ik woon in Boxmeer en je mag zelfs komen kijken als je een keer in de buurt bent.

Te weinig kennis van zaken hebben is wel gevaarlijk zoals mensen die nog steeds denken dat hooi net zoveel warmte afgeeft als stro ed.

Ook kom ik wel eens bij fokkers waar dieren alleen in een klein hok gepropt ziten op een laag mest ook nu in de kou en dat vind ik echt om te gillen!!!

Caafs binnen houden is makkelijker, je hebt weinig aan bodenbedekking nodig bv en het werkt veel sneller als in de kou werken.

Echter caafs buiten houden veel frisser en vrijer voor dier en mens en juist allergische reakties heb je op deze manier veel minder last van.

Succes ermee, bij evt vragen mag je me ook bellen, mijn nummers staan op mijn site op de welkoms pagina.

gr D#S

• de Wolfjes

Wat je buiten ook kan doen is een knaaghokje kopen in de dierenwinkel en deze in het konijnenhok plaatsen. Pas op met stro, want dat is harder en moet je de oogjes extra in de gaten houden. Soms kan er een trootje in het oogje komen en moet je gaan zalven. Deze zalf kan je bij de DA kopen.

Nu je dieren naar binnen halen is niet goed met deze kou. Dit verschil is veel te groot. Een zolder die onverwarmt is of een schuur is een goede oplossing buiten wat er verder door anderen al omschreven staan. Misschien ergens nog een oud dekbed? Zorg er wel voor dat ze wel voldoende ventilatie hebben voor de urine luchtjes. Deze zijn schadelijk voor je caafje.

Lekker veel bix, hooi laten eten.

Groetjes Monique

• Dino & Diego

het is idd gerti, dus het zou met voldoende lekker vers bijvoer genoeg moeten zijn, aldus de boeken….. :-)

ze hebben de nacht overleefd, en toen ik ze vannochtend uit het hok haalde voelde ze lekker warm aan mijn koude handen!

ik heb nu een hok voor in de schuur, dus voor de komende nachten zijn ze uit de kou.

ik heb je site gelezen, leuke site hoor

ik heb de caafjes trouwens gewogen, maar eentje is echt te licht voor het aantal weken, dus ik ga ze lekker bijvoeren met havermout.

bedankt voor je adviezen!

• WAW

Hoi monique

ik gebruik al meer dan 10 jaar veel stro zowel de ruigere en grovere dan de zachtere gehakselde versie, de dieren die hier er oog beschadigingen van hebben gekregen zijn op EEN hand te tellen en die krijg je dan nog niet eens vol!!!

Ik sluit het gevaar dus niet voor 100% uit maar wel voor 95%.

De voordelen echter van het houden op stro in buitenverblijven is MEGA GROOT! Van stro worden ook mensen huizen gebouwd omdat ze zo perfect isoleren.

Royaal tot zeer royaal met het liefste zacht stro natuurlijk, echter beter hard stro als hooi voor de warmte nu in deze kou.

Als je van de betuttelclub bent adviseer ik de dieren binnenshuis te houden daar overelven ze het makkelijkste en langste, zelfs de Skinny doet dan nog niet moeilijk ha ha~!~

Echter als je sterke dieren wil fokken selecteeert het zichzelf uit, en heb je daar als fokkers/liefhebber ook vrede mee, ook al verdien je dan minder aan je dieren omdat je die uitval wel eens kunt hebben.

Er zijn knagers zat in den lande gepland maar vaker nog lijkt het wel ongepland dus ben ik een voorstander ervan om iets stevigs te fokken als het ff kan.

Helaas kan ook ik geen garanties geven, dat kun je nooit met levende have per slot.

Maar ik heb na bijna 4 jaar caviafok heb ik nu wel dieren die een stuk steviger en stabieler zijn als in den beginne.

Echter als deze dieren elders te goedkoop en te arm worden gevoerd verzwakken ook deze dieren zichtbaar helaas.

Ze krijgen dan ook veel makkelijker schurft/schimmel ed en schieten wat sneller in de stress in een vreemde omgeving.

Goed voer is de basis die moet gewoon goed zijn!!!

gr D#S

• mitzy

Vind het niet bepaald nu een temperatuur om ze buiten te laten wennen,

dat had beter geleidelijk aan kunnen gaan,

kunnen ze niet naar binnen

mager en zo jong,totaal geen reserves

en dan later ,als t extreme weer over is en ze zijn wat gegroeid

kan je het doen.

• mitzy

Ze heeft de caafjes pas een dag

• Dino & Diego

het is niet een kwestie van wennen, ze zijn niet anders gewent!

ik heb ze bij de fokker gehaald waar ze in een open hok, alleen op zaagsel zaten, met een plukje hooi, wel samen met mams, maar geen bescherming voor kou.

de fokker had er aardig wat lopen op deze manier, nu weet ik ook wel dat dat zeker niet goed is, dus hebben ze het bij mij veel beter,(vind ik) want ik heb vanalles eraan gedaan om ze te beschermen tegen tocht, kou e.d.

ze staan overigens nu in de schuur, en zodra de strenge vorst weer voorbij is, gaan ze gewoon weer naar buiten.

ze zijn niet super qua gewicht, maar de vacht glanst als een tierelier, ze zijn heel levendig en voelen lekker warm als je ze oppakt.

• mitzy

gelukkig zijn ze nu binnen!

gr mitzy