bumblefoot

• Marumoto

Bij pododermatitis heb je idd zelden pus. Als de wond open is kun je wel dode wondranden hebben, die moet je weghalen want anders dienen ze als kweekbodem voor de kiemen.

Een dichte voet openmaken is gewoon geen goed idee. Het bijkomende risico is dat je het bot blootstelt (er zijn niet zoveel spieren en bindweefsel aan de zool, het bot kan dus gauw bloot gaan liggen). Als je ook nog geen verband eromheen doet, is het risico van botaantasting groot. Pododermatitis die naar het bot is overgeslagen heeft een slechte prognose. Ik zou een plaatselijke injectie laten doen als ik je was, dit werkt gewoon en het dier is van de ellende af.

• Inge

Ik ga maandag naar de dierenarts op de oude locatie (waar ik tot nu toe heel fijn geholpen ben, maar omdat zij de vorige keer volzaten, moest ik toen naar de andere locatie, en aangezien ik daar toen met die klacht bekend was, daar terugkomen).

Neem stukjes uit dit topic mee, en ga vragen of ze zo'n injectie met antibiotica kunnen geven.

• Marumoto

Ik zou deze behandeling enkel aan een tweedelijns da over te laten (die WEL weet wat ie doet). Een dierenarts die niets van knaagdieren afweet (het merendeel) kan de cavia slechter maken. De dosering van ab is kritisch - een onwetend iemand gaat het gemakkelijk overdoseren. Het is GEEN eerstelijnsbehandeling.

• Inge

De andere dierenarts kende het middel (lincomycine / spectinomycine), maar gaf aan dat het maar één dag werkt, dus dan een tijd lang elke dag herhaald zou moeten worden. En dat de injectie erg pijnlijk is voor de cavia aangezien deze in een ontsteking geplaatst moet worden.

Als dat één keer zou moeten en hij dan van het probleem af zou zijn, zou ik dat wel overwegen, maar om hem hem elke dag een zeer pijnlijke injectie te laten geven terwijl hij er nu niet heel veel last van lijkt te hebben (sprint nog gewoon de kamer door, eet en drinkt goed, is levendig), vind ik ook nogal wat…

Ze heeft nog overlegd met een andere dierenarts over de mogelijkheden bij een dergelijke onsteking (ze zijn er al met al bijna een half uur mee bezig geweest) en raadde aan om 2 maal daags ciprofloxacin te gaan geven, in combinatie met metacam. En dan gedurende een langere tijd, tot het over is, mits hij geen darmklachten krijgt.

Het zou besteld moeten worden; zou nog worden teruggebeld over de kosten en dergelijke.

• Marumoto

Dacht ik al.

Overigens werken de meeste ab's maar een dag of zelfs korter, m.u.v. sommige specifieke langwerkende preparaten zoals oxy la, draxxin enz.

Je kunt dan beter alsnog tetracycline zalf toepassen, het gaat niet goed door de huid maar het doet iig wel iets.

Ciprofloxacine heeft m.i. weinig zin. Het is een metaboliet van enrofloxacine (de gewone baytril). Dwz baytril wordt in de lever omgezet in ciprofloxacine. Dwz je kunt net zo goed baytril geven. Als baytril niet werkt (wat ik me heel goed kan voorstellen want er is enorm veel resistentie tegen baytril), zal ciprofloxacine ook niet veel doen.

• Inge

Ik heb het hele stuk over de medicatie uitgeprint en laten lezen; ook het stuk over tetracycline, meloxicam diclofenac… Ik heb n.a.v. eerdere ervaringen wel de indruk dat deze dierenarts erg betrokken is en echt probeert uit te zoeken wat het beste is voor hem, maar ik vind het moeilijk in te schatten waar ik nu goed aan doe.

Elke dag de stress van in de auto en een heel pijnlijke injectie vind ik ook nogal wat.

De wond is dicht; tetracycline zou dan niet werken, werd eerder geschreven, en ik weet ook niet goed hoe ik ervoor kan zorgen dat dat in contact met de huid blijft: van verband om zijn pootje raakt hij compleet in paniek, en rent dan net zolang rond tot het er af is.

Een amputatie vind ik helemaal een naar idee met alle risico's op infectie en de grotere wond die daardoor zou ontstaan.

Maar ik wil dolgraag dat het overgaat en hij er geen last meer van heeft.

Het lijkt in ieder geval geen eenvoudig behandelbare aandoening…

Waar vind je ‘secundaire’ dierenartsen voor cavia's?

• Marumoto

Inge Schreef:

——————————————————-

> Waar vind je ‘secundaire’ dierenartsen voor

> cavia's?

Ach ja, iemand wordt er vast gelukkig mee, helaas niet de cavia.

Ik heb aangegeven dat er een effectieve behandeling bestaat, helaas is uw dierenarts niet in staat deze uit te voeren. Het argument dat het “pijnlijk” zou zijn is op z'n minst vreemd, iedere injectie is immers pijnlijker dan druppeltjes oraal geven maar toch worden injecties regelmatig toegepast in diergeneeskunde. En emla zalf zou in iedere praktijk op voorraad moeten zijn.

En als iemand daarnaast ook nog over amputatie of wegsnijden van zwelling enz. heeft (over niet invasieve technieken gesproken :( ) dan klinkt het niet bepaald… Ik zou die iemand liever geen tweedelijnsbehandelingen laten uitvoeren.

Ik vrees dat ik zo niet veel kan helpen, ik hou me er liever buiten.

• Inge

Ik ben op allerlei manieren aan het proberen uit te vinden wat het beste is voor mijn cavia. De manier waarop er nu wordt gereageerd, vind ik niet terecht.

Zoals ik in het eerdere bericht al aangaf, is dit een andere dierenarts dan de arts waar ik eerder ben geweest. Die vorige dierenarts gaf inderdaad als optie een operatie aan. Omdat ik er, o.a. door de reacties hier, niet van overtuigd was dat dat goed zou zijn voor de cavia, ben ik naar een andere dierenarts gegaan. De huidige begreep mijn argumenten om dat liever niet te doen - een operatie is bij deze dierenarts dus ook helemaal niet aan de orde gekomen.

Uit uw eerdere reactie begreep ik dat een injectie zou werken, en dat de cavia daarmee van alle problemen af zou zijn. Daarom heb ik dit ook aangegeven bij de dierenarts. Als één pijnlijke injectie inderdaad de oplossing was geweest, had ik dolgraag en meteen die injectie bij mijn cavia laten zetten.

Maar nu blijkt de injectie maar een dag te werken, en zou hij gedurende een langere periode elke dag een zeer pijnlijke injectie in een ontstekingsgebied moeten krijgen. Nog even los van de stress rond elke dag in de auto naar de dierenarts. Dat is ook een stap die ik goed wil overwegen.

En ik vroeg juist n.a.v. van uw advies om voor behandeling naar een secundaire / tweedelijns dierenarts gaan, waar je die kunt vinden. Via Google kom ik daar namelijk niet echt uit - zie ik alleen de universiteitskliniek in Utrecht.

Ik stond dus wel degelijk open voor alle opties en adviezen.

• Marumoto

Oke mea culpa, heb ik niet helemaal goed begrepen, ik dacht dat u graag naar bepaalde mensen toe wilde die “alternatieve” middelen aanbieden, zoals kruidenzalfjes of colloidaal zilver (sowieso geen goed idee). Pardon.

Het beste is dan ws contact opnemen met de universitaire kliniek Gent (Merelbeke). De injectie valt trouwens wel mee. ;)

Ik heb de komende weken geen tijd meer om op prikbord te kijken. Als ik iets met Gent moet regelen: gelieve een mail te sturen naar info@maru-vet.com