bumblefoot

• Wictes at work

Hoi Marieke joi de rest

Als dat Knoevelspul heeft geholpen is het toch prima!~

Je moet gewoon kijken wat aan slaat bij JOU dier daar gaat het om per slot en niks anders.

De ene keer zal dat een chemisch goedje zijn de andere keer iets natuurlijks, maar zo rond blijven lopen is ook niks voor zo'n dier wat een ellende.

Ik zou eerst zelf gaan smeren met wat middeltjes en als dat niet aan zou slaan pas verder gaan dokteren, hier heb ik dat nog nooit gezien wel bij fokkers alwaar dieren 24 uur per dag klein opgehokt zaten.

Nu is dan ook mijn brandende vraag of dit is te voorkomen???

Want hier lopen de meeste dieren op zand, stro en stenen vrij nauurlijk dus en hebben zelfs niet een lange en of kromme nagels ik hoef ze zelden te knippen/pedicuren.

Ook ben ik benaderd om 2 caafs retour te nemen die een jaar geleden hier als jonkie zijn gekocht. Ze waren erop uitgekeken.

Beiden WAREN/ZIJN heel verschillend van kleur en ed maar waren nu op 2 fronten geheel gelijk!!!

Beiden hadden veel te lange en te kromme nagels en waren erg smotsig cq vetgemest, teveel brokken waarschijnlijk gehad en re weinig hooi ed althans zo zagen ze eruit.

die kan ik echt zo niet doorverkopen mensen willen niet zo'n dikke smots maar een strakke caaf die er mooi en gespierd uitziet, dat wordt eerst maanden lang flink aftrainen hier als ik ze terug zou nemen ha ha!!!

Cavia's zijn ook niet leuk als ze klein opgehokt moeten zitten ze zijn dan vrij saai en initiatiefloos, hier vervet hooguit een Cuy een beetje de rest lukt dat niet en ik vind dat het ook zo hoort.

Dus nu ook min vraag aan jou; hoe zitten jou caafs gehuisvest? Misschien ligt het er totaal niet aan maar wil het erg graag weten.

gr de heks.

• zoeperzazke

Bodembedekking staat geheel los van het ontwikkelen van bumblefoot of niet. het is wel waar dat cavia's die op tralies of heel vieze ondergrond lopen er sneller last van krijgen. Maar ook als je je cavia zeer ruim huisvest en elke dag een schone kooi zou geven kan bumblefoot ontstaan. Het is gewoon een heel gemene aandoening, maar gelukkig komt het niet veel voor.

• E.

Zover ik weet, moet je met uierzalf juist uitkijken, hier zitten vaak sporen van AB in

• lizzy

Komt het trouwens vaak voor of niet?

ik heb er namelijk nog nooit van gehoord..

en eltjo,

moet je even bij het bericht dat Gerda heeft geplaatst kijken, daar staat een link naar wikipedia,

het ziet er trouwens vreselijk uit.

ik hoop dat mijn caafjes het nooit krijgen!

Groetjes.

• Delizs

Pff, ik dacht die ongein alleen bij vogels voorkwam

• Ytje Grovenstein

Volgens mij heeft mijn cavia een bumblefoot en antibiotica helpt niet dus wat nu?

• Marumoto

Ytje Grovenstein Schreef:

——————————————————-

> Volgens mij heeft mijn cavia een bumblefoot en

> antibiotica helpt niet dus wat nu?

Ja, het zou wel. Niet ieder ab is effectief en oraal ab doet heel weinig.

De poot goed schoonmaken, dood weefsel weg. Tetracycline zalf of suspensie direct in de wond, goed verbinden.

Vraag aan een veearts, hoe hij of zij tussenklauw dermatitis of Mortellaro behandelt. Precies zo.

Ik zou het wel doen als ik u was. Anders is het uiterst zielig voor het beestje.

Er zijn helaas zoveel arme beesten die met zo een rotkreupel jarenlang moeten rondlopen en niet fatsoenlijk behandeld worden. Er wordt ook zo enorm met bumblefoot geprutst, terwijl het een doodsimpele en goed behandelbare aandoening is. :(

• Inge

Een van mijn cavia's heeft sinds kort ook een bumblefoot. Dierenarts heeft antibiotica (enrofloxoral en daarna bactrimel) voorgeschreven, na drie weken nog geen enkel resultaat. Cavia staat op zachte bodembedekker (nu op fleece). De dierenarts stelt een operatie voor om het aangedane weefsel weg te snijden, maar hier ben ik zelf wat huiverig voor, aangezien er dan een nog grotere wond ontstaat, en ik het risico van een narcose ook niet aan wil gaan als de kans op resultaat niet aanzienlijk is (en ik heb daar nog nergens positieve ervaringen over gelezen bij een pododermatitis?).

De wond is nu dicht.

Marumoto, ik las je ervaringen met Tetracycline hier.

Werkt dat ook bij een dichte bumblefoot?

• Marumoto

Nee helaas, tetracyclines worden niet goed door de huid opgenomen, dit werkt dus niet bij een dichte wond. Je kunt dan beter lincomycine/spectinomycine in de voetzool injecteren. Het middel is geregistreerd voor oa varkens, je zou dus naar een veearts moeten. Het middel is best krachtig, echter, je moet het goed doseren en de cavia mag er niets van oraal opnemen.

Je kunt een dichte wond ontzwellen met een plaatselijke ontstekingsremmer. Het zal de pijn bestrijden. Het kan meloxicam zalf zijn (oliesuspensie of iets vettigs), dit omdat meloxicam erg goed vetoplosbaar is. Het gaat dus redelijk door de huid. Is overigens hetzelfde als Metacam voor orale toediening. Alternatief kun je diclofenac (Voltaren, apotheek) er opsmeren, maar eerst even een kleine hoeveelheid testen, een keer en 3-4 dagen later opnieuw. Soms zijn er overgevoeligheidsreacties. Zeldzaam maar toch.

Het wegsnijden van weefsel in geval van dichte voetzool is het ergste dat men kan bedenken (narcose is niet eens een issue hier). Verschrikkelijk. Wie is die dierenarts, is dat een dierenarts.

Je mag weefsel weghalen enkel als het dood weefsel is, dus bij open wonden probeer je wel het afgestorven weefsel en evt etter zo goed mogelijk te verwijderen. Daarmee verwijder je de grootste bron van infectie plus de voedingsbodem voor de ziektekiemen. Maar als je in een dichte voetzool probeert te snijden, zal het ongelooflijk bloeden. Bij panaritium (pododermatitis) heb je immers enorme toename van doorbloeding. En zelfs als het je lukt om de bloeding te stoppen. Dan nog schiet je er niets mee op, want je verwijdert het levende reactieve weefsel waar juist je afweerreactie en herstel plaatsvinden. Het is dubbel dom.

• Inge

Bedankt voor je reactie.

Het is een dierenarts in Den Bosch. Ik heb de indruk dat ze denken dat er mogelijk iets (een abces of tumor?) in de voet kan zitten - ze gaf aan dat ze het wilde openmaken en dan ‘aan de hand van wat ze tegenkwam’ wilde kijken wat er verder moest gebeuren. Het wondje ging toen nog af en toe open.

Ik vond het een naar idee dat ze een nog grotere wond zouden gaan maken, zeker aangezien hij geen verband omhoudt (raakt dan helemaal in paniek en sprint net zolang rond tot het rare ding van zijn pootje af is) en ik denk dat de kans op een tweede infectie dan aanzienlijk is. Plus dat het huidje op de voet er vrij taai uitziet, en ik me afvraag of een nog grotere wond dan wel goed gaat genezen, aangezien deze al zo traag geneest. En het vocht dat uit het wondje kwam, was helderrood, leek geen pus oid - dat sprak voor mijn gevoel niet voor een abces, maar ik ben natuurlijk geen dierenarts…

Heb de operatie toen even afgehouden en ben zelf op internet gaan zoeken. Als ik dan de beschrijving en afbeeldingen van pododermatitis zie, lijkt het daar sprekend op. En daar zag ik inderdaad nergens iets over positieve effecten van een operatie.

Metacam heeft hij drie weken gehad (naast de antibiotica - 1 1/2 week enrofloxoral, 2 weken bactrimel), maar dat gaf geen verbetering.

Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen voor hem?

Wondje is nu al ruim een week goed dicht (bloedt niet meer); hij loopt er normaal op, eet en drinkt goed en is levendig, maar het is nog steeds even dik.

Hij zit nu in ieder geval continu op fleece, en daaronder carefresh.