hoe lang na castratie!

• Saskia

het is ook niet leuk om die tijd te moeten wachten, mijn beer was ook echt heel erg sjaggerijnig van eenzaamheid…. heb hem zoveel mogelijk geknuffeld, en toen de beloning na 6 weken eenmaal kwam was hij echt ongelooflijk blij, en ik was toen ook heel erg blij voor hem! :)

• Manu

En wellicht doelloos een stuk of vier cavias op de wereld zetten?!…. Nee ik zie het meer dat de beer zich nu even opoffert voor zijn eigen bestwil straks.

• Paulala

Tien dagen is voldoende!!!

Ik heb hier eens met de dierenarts over gesproken, en die heeft me eerlijk verteld dat ze er nooit officieel onderzoek naar hebben gedaan.

En ze weten het dus simpelweg niet.

Als ik dan kijk naar de ervaring van een opvang die in dertig jaar tijd honderden beren heeft laten castreren, en ze altijd na tien dagen bij de zeugen heeft gezet, waar NOOIT jongen uit zijn gekomen, vertrouw ik daarop.

Sperma kan echt niet langer dan een dag of vijf blijven leven buiten de ballen.

Dus in feite zou je kunnen zeggen dat het na vijf dagen al veilig is.

Maar om dus totaal geen risico te nemen, is het verstandig om tien dagen aan te houden.

Hetzelfde geldt trouwens voor konijnen.

• Paulala

Een opvang die al dertig jaar de beren na tien dagen weer bij de zeugen zet is voor mij geen toeval!

Er is daar nog nooit een zeug gedekt, en ze hebben dus zoals ik al eerder zei al honderden beren laten castreren in die tijd.

• Manu

Van cavia's durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar voor konijnen is 10 dagen echt te kort hoor. Daar moet je echt minimaal twee weken aanhouden.

“Een zeer geroutineerde konijnen-dierenarts in Engeland (Virginia Richardson, RABBITS, Health, Husbandry & Diseases, Blackwell publishing, copyright 2000) geeft aan dat na 10-14 dagen het sperma van de ram niet meer leeft.”