Roodbonte Coronet is er door

• Mieke

Ik ben geinformeerd door een langhaar-fokster, die soms meedoet aanshows, maaaar alleen in duitsland, juist omdat ze daar de haren tot-op-de-tafel geknipt mogen hebben.

Ik ben zelf fan van langharen en heb er zelf ook een aantal, maar hiervan wordt t vachtje lekker bijgehouden en vlak voor een hittegolf gaat er zelfs de tondeuse overheen, zodat ze geen last van de warmte zullen hebben.

Ik ben al op verschillende tentoonstellingen geweest, maar ik ordt er niet vrolijker van, want naar mijn mening hoort een caaf in een groep (zoals in de natuur) en lekker beest te zijn.

• cavialiefhebber

“Een cavia moet het wel leuk vinden”

??

Sorry Marieke maar dit vind ik zo raar, net als de opmerking een aantal regels hierboven (ik heb ze nog nooit horen klagen)

Welke cavia = een dier, vind het nou leuk om stil op een tafeltje te blijven zitten en met papillotten in z'n vacht te zitten??

Kunnen ze zeggen dat ze het niet leuk vinden? Kunnen ze klagen?

Wees eerlijk en kom er voor uit dat JULLIE het leuk vinden en dat de cavia het tolereert, ok, dat kan, maar een happy dier is het niet.

Niets leuker dan met een andere cavia lekker rond te hobbelen.

Het zijn toch sociale dieren nietwaar? En het mooiste vind ik om ze in een zo natuurlijk mogelijke leefomstandigheden te kunnen zien, groepsverband dus en zonder krulspelden.

Groetjes Cavialiefhebber

• Caviastal Marieke

Sorry, maar een cavia kan het wel degelijk heerlijk vinden om gekamt. gefohnt en gewikkeld te worden, als ze bij mij bijna liggen te slapen geloof ik toch wel dat ze het niet zo erg vinden.

Tuurlijk cavia's zijn sociale dieren en zitten het liefst met twee of meer, maar ook hier zitten niet show caafjes alleen in een hok, bv de beren die dekken, de meeste kunnen samen maar ik het er twee die dat echt niet willen dus als ze niet dekken zitten ze alleen, is dat dan ook zielig???

IK vind het zieliger als ze mekaar kapot bijten!!!!

Heb je ze zelf ooit gehad trouwens langharen in de wikkels ????????, zo niet kun je alleen maar spreken wat je denkt en heb je het zelf niet ervaren

Marieke

• Mieke

Ik heb wel meer dan 10 jaar lang mijn haren tot op mijn kont gehad en wat een Opluchting toen ze ervanaf waren. Als ik dat eerder had geweten dat t zo'n verschil maakte had ik ze veel eerder eraf gehaald. En ik had mijn haren altijd vast omdat ze heel snel klitten als ze los zijn, maar eigenlijk vind ik los veeeeeeeeeeeel fijner dan vast. Caafjes kunnen niet zover nadenken, maar ik weet dat mijn cavia's mij iig dankbaar zijn als ik in de zomer die enorm lange vacht er lekker HELEMAAL vanaf haal. Ik had in de zomer zelf ook altijd zo'n last van dat lange warme haar.

• Witches at work

Hoi Mieke

Ha hahahaha~!~

Helemaal waar~!!!

Vorige week heb ik ook een flinke dot van mijn haar laten knippen!

Mijn man vond het weer eens zonde ahum, echter er viel geen richt mee te schieten.

Ik had pijn op mijn hoofd mijn staart iriteerde me ineens heel erg!

Loa heb ik ze zelden of nooit lang omdat ik zeer veel en zeer fijn haar dat kriebelt als een gek, ik word daar wild van.

Nu lekker kort bovenop en in de nek wat langer, en het krult ook nog nu heel leuk.

Voor een cavia is een korte, goeie. gezonde vacht een wel daad~!!!

Half lang haar is evt ook nog wel te doen, echter dat mega lange???

Nee niet echt super confortabel voor caafje, en ook ik kan het weten dus.

En hier is nog nooit een beer dood gebeten hoor, het ergste wat er gebeurd is een stukje uit het oor. Maar eerlijkheids halve moet ik er wel weer ff bij vermelden dat de caafs hier veel meer op gezondheid en karakter worden geselecteerd als op uiterlijke imposante (mode en of show) kenmerken.

Dat een cavia kammen wel lekker kan vinden lijkt me niet zo vreemd, als er zich weinig tot geen klitten in de vacht bevinden masseert zo'n borstel of kam toch lekker.

Echter de andere kant zie ik ook helaas bij fokkers zitten met dikke kluiten van klitten aan hun achterste wat ook nog eens niet als te fris ruikt.

Dus als je kickt op erg lang, dik (oa de Canadezen caafs) haar/ lange vacht moet je wel er lol in hebben er ook voldoende tijd in te stoppen.

Zowel bij de mens als bij het dier erg noodzakelijk toch?

gr. D#S