Hallo Mieke,
Je bent dus niet op de hoogte van tentoonstellings regels en het samenstellen van de Standaard. (ik weet daar ook niet alles van maar toch iets)
Er zijn een aantal mensen in nederland en Europa die hier al jarenlang proberen een europese standaard te krijgen.
Dat houd dan ook in dat er waarschijnlijk voor de langharen 2 verschillende indelingen komen. De gewikkelde en de geknipte dieren.
In duitsland word het naar mijn weten al toegepast.
Je heb nu eenmaal te maken met verschillende meningen. Maar de gewikkelde dieren hebben echt nergens last van. Ze worden vaak meer vertroeteld dan andere dieren omdat er veel tijd en zorg aan besteed word om het dier zijn mooie lange haren te laten behouden.
Daarbij denk ik dat geknipte dieren “tot de tafel” zoals jij het noemt (klinkt wel leuk) net zo goed dan alleen zouden blijven zitten om niet helemaal kort geknaagd te worden door medecaviagenoten.
Ik ben zelf geen liefhebber van de langhaarvarianten, maar bewonder een mooi en goed verzorgd dier. Ik zou zeggen ga eens kijken op een tentoonstelling en bekijk de fokkers en dieren van de langhaarvarianten eens en je zal tot de ontdekking komen dat er veel liefde en verzorging voor deze dieren is.
groetjes Renate.