gebitsproblemen

• Paulala

Ik weet niet uit welk boek die dierenarts dat haalt, maar het klopt gewoon echt niet.

Dit is vrijwel altijd een erfelijk probleem, dat met de stand van de kiezen heeft te maken.

Op welke manier zou dat met voer te maken moete hebben?

Heeft hij je dat ook uitgelegd?

Want volgens mij weet hij dat zelf niet eens.

Je zegt dat de kiezen de kaak in groeien?

Bedoel je dat de bovenkiezen in de onderkaak groeien ofzo?

Ik snap het niet helemaal eerlijk gezegd.

Je kunt beter naar een andere da gaan hoor, en zorgen dat ze er snel iets aan gaan doen, anders zal je cavia het niet overleven.

• Cleo

Snelheid is geboden nu, je moet zo snel mogelijk de kiezen laten slijpen.

Bij cavia's heb ik het gelukkig nog niet gehad, maar wél bij mn konijnen. Ik heb er 2, en ze hebben allebei zo'n rotgebitje. Bij konijnen is dit erfelijk, een konijn met een kiezenprobleem geeft dit door aan ál haar jongen. Volgens mijn da ga je dit steeds maar meer en meer zien.

Ik vind dat als ik naar mijn konijnen kijk, ze wel gewoon een fijn en blij leven hebben, ondanks hun gebitsprobleem. Dit gaat alleen niet over, je moet steeds hun kiezen laten slijpen. Hoe snel dat moet, is afhankelijk van hoe snel de kiezen fout groeien. 1 konijn van mij moet elke 2 maanden, de andere elke 3 maanden…

Ik schrijf op wanneer de kiezen geslepen zijn. Je moet alert zijn op het eetgedrag, kwijlbekkie enz.. Dan is het weer tijd. Zo weet je ongeveer wanneer je naar de da moet, vóórdat ze er zoveel last van krijgen dat ze gaan minderen of stoppen met eten.

Dan ben je de problemen voor. Ze stoppen vaak met eten als er een puntje kies in hun tongetje of hun wangetjes prikt. Dat doet zeer. En als je dat voor blijft….

t Is alleen wel een dure kwestie, en heb je dat ervoor over?? Ik wel, maar ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Je moet het ook maar net kunnen op financieel gebied.

Met mijn eerste konijn ga ik al 6 jaar voor haar kiezen, en ze is nog steeds een blij dier. Mijn ervaring hier is dat dit meestal begint tussen de 1 en anderhalf jaar oud. Mijn oudste is 7 en half.

Ze krijgen een licht gasroesje, de kiezen worden geslepen, (niet alleen de haakjes, maar ook weer netjes recht) en thuis beginnen ze metéén weer met eten. Ze hebben er dus relatief weinig last van, mits je op tijd bent steeds ;)

• MoniqueW

……….Bij konijnen is dit erfelijk, een konijn met een kiezenprobleem geeft dit door aan ál haar jongen………..

Ze (konijn) geeft het niet door aan àl haar jongen. Ze kan het zeker doorgeven of dat ze er drager van worden. Als die weer verpaard wordt aan ook een drager kan het er weerr uit komen.

• Monique

Marja,

Ik heb iets dergelijks ook een keer gehad met een caafje. Als de kiezen de kaak ingroeien valt er niks te slijpen, het zit gewoon echt in de kaak. Mijn caaf had wel een abces, wat niet meer over kon gaan (we hebben het 1x opengemaakt en behandeld, maar door het probleem in de kaak bleef de irritatie bestaan en bleef het abces terugkomen, nou ging eigenlijk niet echt weg…). Zowel mijn dierenarts als de dierenbescherming, waar het caafje vandaan kwam, gaven het advies om de cavia te laten inslapen omdat hij pijn had bij het eten, etc.

Misschien is de situatie bij jou caaf net even anders en valt het mee, sterkte in ieder geval.

• Michelle

Hoi Marja,

Wat een nare situatie. Helaas heb ikzelf ook iets dergelijks meegemaakt. Een van mijn cavia's begon ook slechter te eten en at op een gegeven moment vrijwel niets meer. In eerste instantie vond de dierenarts een haak op zijn kiezen, maar het slijpen hiervan bleek geen oplossing te bieden. Ook bij mijn cavia groeiden de wortels door in de kaak en hij had last van tandwortelontstekingen. De ontstekingen waren al overgesprongen op het bot, waardoor hij last kreeg van botgroei en absessen in zijn kaak. Ik heb hier nog wel wat aan proberen te verhelpen, maar het resultaat bleef helaas uit. Ik heb dan ook besloten om hem lijden te besparen en heb hem laten euthaniseren. Mijn ervaring met het trekken en knippen van tanden en kiezen is heel slecht, normaal eetgedrag blijft helaas na deze maatregelen toch uit.

Ik heb mijn cavia wel lange tijd moeten dwangvoeren. Die van mij vond ‘Science Recovery’ of gewelde brokken het lekkerste. Helaas kan je een cavia niet erg lang op gang houden met dwangvoer. Dwanvoeren kan toch niet op tegen een dier dat bijna 20 uur per dag eet.

Uit jouw verhaal maak ik op dat ook jouw cavia iets omonkeerbaars heeft. Ik zou heel goed de kwaliteit van zijn leven in de gaten blijven houden. Een cavia die slecht eet ontwikkelt vaak ook nog problemen naast de oorzaak hiervan, zoals nieuwe haken en een slechte darmwerking.

Het spijt me dat ik een weinig hoopvolle ervaring kan geven. Gebitsproblemen bij knaagdieren hebben helaas vaak een hele lange nasleep en ook een negatieve afloop. Heel veel sterkte met jouw cavia!

Michelle

• Anna

Ik zit hier met het zelfde probleem, het waren of zijn darmen of zijn gebit, ik heb er voor gekozen eerst zijn darmen aan te pakken. dat hielp niet. Zijn kiezen zijn geslepen, maar toen vergaten ze me te vertellen dat zijn wangen ontstoken waren. Hierdoor wil hij nu nog steeds niet eten. Dwangvoeren lukt wel, maar hij zit de hele dag een beetje stil in zijn kooi. Hij heeft pijnstillers en ik denk geen pijn nu. De da vond het te snel om hem in te laten slapen. Hij is 6 maar nog wel heel krachtig. ik twijfel, nu ik al die verhalen zo lees of ik er goed aan doe om nog zolang door te gaan. Deda wekt de indruk dat het nog best goed komt.

gr Anna