Snelheid is geboden nu, je moet zo snel mogelijk de kiezen laten slijpen.
Bij cavia's heb ik het gelukkig nog niet gehad, maar wél bij mn konijnen. Ik heb er 2, en ze hebben allebei zo'n rotgebitje. Bij konijnen is dit erfelijk, een konijn met een kiezenprobleem geeft dit door aan ál haar jongen. Volgens mijn da ga je dit steeds maar meer en meer zien.
Ik vind dat als ik naar mijn konijnen kijk, ze wel gewoon een fijn en blij leven hebben, ondanks hun gebitsprobleem. Dit gaat alleen niet over, je moet steeds hun kiezen laten slijpen. Hoe snel dat moet, is afhankelijk van hoe snel de kiezen fout groeien. 1 konijn van mij moet elke 2 maanden, de andere elke 3 maanden…
Ik schrijf op wanneer de kiezen geslepen zijn. Je moet alert zijn op het eetgedrag, kwijlbekkie enz.. Dan is het weer tijd. Zo weet je ongeveer wanneer je naar de da moet, vóórdat ze er zoveel last van krijgen dat ze gaan minderen of stoppen met eten.
Dan ben je de problemen voor. Ze stoppen vaak met eten als er een puntje kies in hun tongetje of hun wangetjes prikt. Dat doet zeer. En als je dat voor blijft….
t Is alleen wel een dure kwestie, en heb je dat ervoor over?? Ik wel, maar ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Je moet het ook maar net kunnen op financieel gebied.
Met mijn eerste konijn ga ik al 6 jaar voor haar kiezen, en ze is nog steeds een blij dier. Mijn ervaring hier is dat dit meestal begint tussen de 1 en anderhalf jaar oud. Mijn oudste is 7 en half.
Ze krijgen een licht gasroesje, de kiezen worden geslepen, (niet alleen de haakjes, maar ook weer netjes recht) en thuis beginnen ze metéén weer met eten. Ze hebben er dus relatief weinig last van, mits je op tijd bent steeds