gebitsproblemen

• Marja

Ik heb een cavia met een gebitsprobleem. Hij is 2 jaar en zijn broertje is eind oktober overleden. Hij vermagert in snel tempo. De dierenarts vond in eerste instantie niks, maar een rontgenfoto wees uit dat de kiezen in de kaak doorgroeien. Volgens mijn dierenarts komt dat door verkeerde voeding en is er nu weinig meer aan te doen. Een cavia zou maar 10 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht mogen hebben. Verder moet hij vooral hooi eten. Ik weeg de brokjes nooit af. Volgens het etiket op het voer (Science select) moet een cavia 35-50 gram brokken hebben. Dat komt aardig overeen met wat hij normaal krijgt. Hij heeft volop hooi.

Anyway: de cavia krijgt nu een pijnstiller en ik probeer hem (zonder veel succes) te dwangvoederen. Hij eet niet veel en als het zo doorgaat vrees ik dat hij ook zal sterven.

Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

• Paulala

Het heeft niets met teveel voer of verkeerde voeding te maken volgens mij.

Dit is meestal een erfelijke kwestie, gewoon een verkeerde stand van de kiezen, waardoor ze niet goed afslijten.

Ik zou als ik jou was een andere da op gaan zoeken, die de kiezen van je caaf onder narcose (of met een roesje) afslijpt.

Dan halen ze gewoon een deel van de kiezen eraf, en hopelijk is je caaf dan van dit probleem verlost.

Maar wacht niet te lang, want als je caaf zwak is door vermagering, kan het zijn dat hij de narcose niet overleeft.

• annikaB

Nou, lekkere dierenarts zeg!! Zo zul je je wel erg rot voelen en schuldig!!!!

Dat soort problemen zijn te wijten aan fokkenfouten , het zijn vaak verschijnselen van inteelt!

Ik heb van een grote beroemde fokker(en helaas machtige fokker omdat ze in allerlei besturen zit zodat je bij HAAR moet klagen over HAAR fokkergedrag!!!!) verschillende dieren gehad met dat probleem!!! Gelukkig wist mijn dierenarts meer van cavia's dan de jouwe want het is al erg genoeg als je een cavia van 5 maanden hebt met volkomen ingegroeide kiezen zodat ze een klem in haar mond heeft die haar eten onmogelijk maakt! Heb ik dus bij meerdere cavia's meegemaakt!!!

Het schijnt dat de kiezen geknipt kunnen worden maar dat moet dan wel regelmatig herhaald!

“Mijn” fokker vond het allemaal toevallig…en nam niet de verantwoordelijkheid voor en de consequenties van haar gefok!! Ze haalde ook TE mooie prijzen want uiterlijk waren het prachtige en bijna perfecte dieren!!! De binnenkant deed er niet zo veel toe blijkbaar….het gaat tenslotte voor sommige fokkers om de prijzen en de eer en naam die je daarbij krijgt…

Sterkte met je cavia, ik hoop dat je een arts kunt vinden die haar kan helpen….

• Paulala

Lekkere dierenarts idd.

Het is wel duidelijk dat jouw da niets van knagers weet, echt een andere arts opzoeken hoor!!

Ik heb dit probleem ook gehad bij een zeug, zij had bij mij één nest gehad, en ik heb de kopers daar over ingelicht dat het erfelijk kan zijn.

Die zeug had ik overigens niet gefokt.

• annikaB

Kijk, dat is nou zoals het hoort en meer dan dat!! Jij bent een fokker met fatsoen en geweten (zoals ik er hier wel meer zie )en dat geeft hoop!

Mijn beroemde fokker deed dat dus niet en dat heeft 5 cavia's een ellendige en hele vroege dood gegeven en mij erg veel verdriet en verbittering en wantrouwen… Waar haar houding nog veel aan toevoegde natuurlijk

Ik heb ook andere cavia's die nog steeds leven .. cavia's van “mindere goden” in de leeftijden van 3,4 en 4,2 en zelfs 4,10 maanden!! Ik vind het een wonder na de prachtige supercaven die ik hier dus had!!!

Geef mij dan maar die mindere maar zo veel gezondere caven!!!!

• Paulala

Jammer dat ik alleen geen fokker meer ben.

Wegens omstandigheden heb ik moeten stoppen in Maart 2006….

Maar ooit als ik ouder ben, een jaar of 50 ofzo, ga ik het weer oppakken.

En geloof me, ik zal vooral naar gezondheid kijken, en niet zozeer naar uiterlijk.

Ik wil heel graag roodbonte rexen, maar die zal ik gaan fokken door er ook andere rassen doorheen te gaan mengen en dus ook dragers in te zetten.

En mocht dat betekenen dat het met roodbonte rexen uiteindelijk niet lukt?

Geen probleem, dan fok ik wel gezonde mixcaafjes.

Dat probleem met de kiezen is echt een hele pijnlijke kwaal voor cavia's.

Hun tong komt klem te zitten dus eten gaat gewoon niet meer omdat de tong kapot wordt gebeten, erg zielig!

• annikaB

maanden moet jaren zijn natuurlijk ;-) pfffffffffffff……

• shirleyk

Beste Marja,

Ik ben ook bang dat het een erfelijke afwijking is en ik weet zeker dat het niet aan jouw manier van voeren ligt.

Je moet inderdaad zo snel mogelijk naar een andere dierenarts gaan die de tandjes en kiesjes kan slijpen……ik ben alleen bang dat dat voor de korte termijn is.

Ik heb zelf vorig jaar negen maanden met mijn cavia lopen hanessen, bijvoeren, slijpen en steeds ging het weer even goed. Zij bleek een blijvende kaakafwijking te hebben door een kaakabces.

Waarmee voer je je cavia bij? Ik gebruikte Olvarit puur wortel met Science Recovery van de dierenarts dat vond mijn caaf echt superlekker zelf at ze de brokjes van Science Selective geweekt in water (was handig als ik overdag aan het werk was), en daardoor heeft ze het ook zolang gered, maar je moet je zelf afvragen of je zover wilt gaan.

Ik zou nu achteraf eerder een andere beslissing hebben genomen…..als het eenblijvende afwijking is zal het nooit meer beter worden…..

Veel succes!

Groetjes, Shirleyk

• cora

kijk eens op www.dierengebit.nl

daar staat ook informatie over het gebit van cavia's

die praktijk is ook ervaren met cavia's

• marja

Bedankt voor de reacties. Mijn dierenarts heeft het trouwens opgezocht in een boek (ik weet niet welke) en daar werd alleen fout voer als oorzaak genoemd.

Op de rontgenfoto zijn niet alleen een paar haken op de kiezen te zien, maar je ziet ook dat de kiezen de kaak in groeien. en de onderkaak vertoont ook bulten.

Ik voer de cavia bij met geweekte brokjes en met Brinta. Hij eet er iets van, maar niet veel. De pijnstillers lijken tot nu toe weinig effect te hebben.