Ik vroeg me af of Cavia's uit dierenwinkels/tuincentra van fokkers komen of gewoon van mensen die ze over hebben.
Kan ik beter bij een fokker cavia's halen of zijn ze uit dierenwinkels ook ‘goed’?
Hoi Marcel.
Ik denk dat je bij sommige dierenwinklels ook wel cavia's kunt kopen die bij een fokker weg komen,maar dit zijn meestal de mindere cavia's,die ze anders niet kwijt kunnen. ik heb nog nooit een caaf naar een dierenwinkel gebracht. Als jij bekend maakt uit welke omgeving je komt,en wat je zoekt,zijn er misschien wel fokkers die wat voor je hebben bij jou in de buurt.
Groetjes Gerda
Hey Marcel,
Een dierenwinkel is over het algemeen af te raden.
Ik zelf heb mijn eerste konijn ook uit een dierenwinkel. Wist toen niet beter. Keesje is kern gezond en heeft een heel goed karakter. Wel een htk konijn maar dat maakt me niet uit. Uit ditzelfde nest had mijn nichtje een konijn maar deze was agresief al vanaf begin. Erg wild en helaas ook al overleden. Geen 2 jaar oud. Er is natuurlijk veel verschil en zullen niet alle dierenwinkels slecht zijn maar over het algemeen zitten ze in die glazen bakken, veel te klein met veel te veel dieren samen.
Misschien is een opvang een idee! Hier zitten ook vele cavia's, die nog een baasje zoeken, ook jongeren.
Veel succes!
Ilonka
Er zijn dierenwinkels die een goede fokker hebben voor hun dieren, maar meestal komen ze van broodfokkers of nestjes van mensen die ineens met een nestje zitten.
Je kunt bij een opvang vaak jonge dieren vinden. Dit omdat een zwanger zeugje wordt gedumpt of wordt afgestaan omdat ze weer zwanger is.
Als je bij een winkel of een fokker koopt zou ik goed letten op hoe de dieren zijn gehuisvest, of de ruimte goed verzorgd (b.v. schoon) is en of de dieren over voldoende voer en water beschikken. Hieraan heb je al een indicatie hoe de zorg van de winkel/fokker voor de dieren is.
Ook goed kijken of er dieren tussen zitten met een snotneus, vieze oogjes, huidplekken etc., dan is de kans groot dat je een ziek dier koopt.
Groetjes,
Cora
Ik wil niet zeuren ofzo hoor, maar als je een cavia bij een opvang haalt, komt deze meestal toch ook indirect bij een dierenwinkel vandaan?
Ik heb er ook eentje uit een opvang, eentje bij een fokker en een ander van een vriendin en ik denk ook uit een dierenwinkel. De laatste is het gezondste van alledrie.
Hiervoor heb ik wel cavia's uit een dierenwinkel gehad die ziek waren en werden en uiteindelijk in heb moeten laten slapen.
Máár mijn eerste dierenwinkelcaaf (ook overgenomen destijds) is zeker 8 geworden. Kortom; er is geen pijl op te trekken waar je de meest gezonde cavia vandaan haalt volgens mij.
hoi marcel
ik heb heel afentoe een jong caafje over en die breng ik naar de dierenwinkel niks mis mee maar ik weet wel welke dierenwinkel ik mijn dieren breng
de laatste maanden heeft de dierenwinkel pech dan heb ik niks en bij mij is het meestal maar 1 of 2 diertjes die net niet goed verdeeld zijn of een VO hebben
ik geef een stamboompje mee met mijn visitekaartje zodat de mensen die het diertje kopen mij altijd kunnen bellen voor vragen enz enz
ik fok ze niet voor de dierenwinkel dus afentoe heb ik 1 a 2 diertjes voor hun maar dat is voor het laatst in de zomer geweest
wat ik van mijn dierenwinkel begrijp halen ze inderdaad dieren bij mensen thuis vandaan die een oeps nestje hebben of van een andere fokkers uit de omgeving en zeker niet bij een broodfokker of groothandel ik let daar ook op
maar goed mijn dierenwinkel heeft maar plaats voor 3 caafjes en 4 konijntjes dus veel hebben ze nooit nodig
dus ik verkoop ze aan mijn dierenwinkel met stamboom die de mensen er netjes bij krijgen als ze hun caafje kopen met visitekaartje van mijn stal en tot nu toe nog nooit problemen gehad de mensen bellen me op of mailen mij als ze een ukkie uit mijn stal hebben gekocht
gisteren weer een lieve dame en die heeft er gelijk een vriendje bij gekocht zodat haar beertje niet alleen zit
groetjes jacqueline
Natuurlijk komen veel opvangcaafjes bij een dierenwinkel vandaan!
Maar vergeet niet, dat als je een cavia in een dierenwinkel koopt, je de broodfok in stand houdt!
En zo'n cavia die in de opvang zit, die heeft een nieuw thuis nodig, en dan doe je iets goed voor zo'n diertje.
Niemand kan voorspellen welke cavia wel of niet gezond blijft of oud wordt.
Maar de kans dat je in een dierenwinkel een zieke/zwakke caaf koopt is vele malen groter dan bij een goede fokker vandaan.
De cavia's uit de dierenwinkel komen negen van de tien keer bij groothandels vandaan, broodfokkers dus! Daar wordt totaal niet op gezondheid, afkomst en leeftijd gelet bij het fokken.
Dus je kunt zelf wel bedenken, dat als je daar een cavia vandaan hebt, de kans heel groot is dat het een zwakker dier is.
Bij een fokker wordt op heel veel zaken gelet, gezondheid, afkomst, gewicht, geslacht etc.
Een goede fokker kijkt z'n dieren regelmatig na, en weet het heel snel als er bijvoorbeeld luizen op een cavia zitten. Terwijl daar bij zo'n groothandel echt niet naar gekeken wordt hoor.
En als een groothandel het al ziet, dan nog verkoopt die de cavia's gewoon aan de dierenwinkel zonder ook maar iets te zeggen daar over!
Een goede fokker geeft jou echt geen dier mee met schimmel of schurft, die zorgt ervoor dat zo'n diertje eerst behandeld wordt.
Dus al met al, de kans op een gezonde cavia bij een goede fokker vandaan is vele malen groter.
Maar het blijven natuurlijk levende wezens, en niemand, maar dan ook niemand kan voorspellen of zo'n diertje gezond zal blijven, zelfs de allerbeste fokker niet.
Maar ga je dan liever voor een cavia met grote kans op ziekte?
Puur omdat er soms ook wel gezonde dieren bij zitten?
Dus ga je dan maar naar een dierenwinkel, terwijl je daarmee wel weer de broodfok spekt en in stand houdt?
Iemand met hart voor dieren kiest voor een fokker.
Tenzij de dierenwinkel waar je heengaat zijn dieren van particuliere fokkers koopt, en je dus weet dat ze van een fokker komen waar goed met de dieren wordt omgegaan.
Gezien mijn ervaringen uit het verleden zal ik nooit meer een cavia uit een dierenwinkel halen. Dan toch liever uit een opvang of rechtstreeks van een fokker.
Je hebt gelijk en ik snap je punt ook. Ik wil de alleen zeggen dat een cavia bij een opvang vaak dezelfde cavia is als uit een dierenwinkel, dus ook met alle mogeijke gezondheidsklachten van dien.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?