genoeg vit c ??

• jacquelinesbeestenspul

hoi allemaal

ik heb vorige week en discussie gehad met de verkoper van teurlings op het knaagdierenfestijn

teurlings verkoopt gemengd voer cavia superieur met 1000 mg vit c per kg en ik zeg tegen deze verkoper dat het eigelijk wel weinig is en je het als fokker beter kan mengen met korrels die minimaal 4000mg per kg hebben

de verkoper blijft volhouden dat de vit c gehalte voldoende is voor een cavia en ook voor zwangere zeugjes als ik het zo bereken dan vind ik het nie genoeg toch ??

of zijn we verwemd met bv 4000mg vit c per kg of 5000

ik hoor graag jullie meningen

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hmm erg verwarrend

ik kijk net op de site van teurlings en daar staat dat er 1390mg vit c per kg in het voer zit ??? naja wat verwarrend op de zak staat 1000mg hahaha

groetjes jacqueline

• Witches at work

Hoi Jacq

In principe is 250 mg al genoeg, maar niet voor fok dieren,wel voor knuffeldieren zeg maar waar je zeer geregeld wat van je groente/fruit resten bij deponeert.

Voor fok dieren en daar hebben we het nu over is die 1000 mg volgens mij ook meer dan genoeg.

Waar het omdraait is hoe snel het er door heen gaat vervliegt ook.

Gerty geeft als enige aan een ECHTE blijvend gehalte van 250 te kunnen garanderen.

Echter ik denk dat idd 1000 mg toch het minimale is waaraanje voer moet zitten voor caaf.

Ik meng Prestige (gemengd voer 250 mg) hier met Teurlings die 4000 mg bevat.

Dat zet ik op ongeveer 1000 mg totaal en daar doen ze het hier prima op.

Persoonlijkj denk ik dat 4000 mg 4 X overtrokken is eerlijk gezegd, zeker als je zoals hierhet geval is je nog regelmatig wat loopt aan te vullen middels verse groenten ed.

gr. D#S

• Sanne

Hallo

Bij mij zitten fok en knuffel dieren door elkaar en krijgen ze dus allemaal hetzelfde voer van Teurlings met 3000 vit.C

Dat is dus een andere code van Teurlings dan die Cavia Superieur met 1000 vit.C. Die vind ik dus eigenlijk helemaal niet zo ´superieur´ als daar maar 1000 vit.C in zit.

Gemengd voer geef ik niet want ze eten er toch alleen maar uit wat ze het lekkerst vinden. Maar buiten dat vind ik het vitamine C gehalte van die gemengde voeders beneden peil.

En als de Teurlings die ik altijd heb tijdelijk niet te krijgen is, zoals een paar maanden geleden, dan ga ik over op Hope Farms, vanwege het vitamine C gehalte wat geloof ik ook 3000 is.

• Susan

Ik was gisteren even bij de dierenarts. Laatste restje rekening betalen van de medicatie en foto's van de blaasontsteking van een poos geleden. De assistente wees me er op, omdat ik Gerty voer, dat ik er voor moet zorgen dat ik voldoende vit. C bijvoer. Ze krijgen regelmatig wortel, andijvie en witlof enzo en dat vertelde ik. Dat is genoeg en dat blijkt ook wel. De blaasontsteking is niet meer teruggekomen:D

Oja, ik heb dus knuffels

• M.

De dagelijkse behoefte aan vitamine C schijnt ‘per kilo cavia’ ca. 20 mg te bedragen. Met een concentratie van 1000 mg per kg voer komt een cavia dus best aan zijn trekken. Wel altijd goed kijken op de houdbaarheidsdatum, want inderdaad loopt de effectieve werking terug naar gelang de tijd in opslag. Trouwens een kwart rode paprika en je cavia is heeft ook zijn dagelijkse portie binnen. Een teveel aan vitamine C wordt overigens gewoon uitgescheiden. Van een echte overdosis zal geen sprake zijn. Alhoewel er mensen zijn die beweren dat er nierproblemen door zouden kunnen ontstaan.

M.

• Allegonda

jacquelinesbeestenspul schreef:

>

> hoi allemaal

>

> ik heb vorige week en discussie gehad met de verkoper van

> teurlings op het knaagdierenfestijn

>

> teurlings verkoopt gemengd voer cavia superieur met 1000 mg

> vit c per kg en ik zeg tegen deze verkoper dat het eigelijk

> wel weinig is en je het als fokker beter kan mengen met

> korrels die minimaal 4000mg per kg hebben

>

> de verkoper blijft volhouden dat de vit c gehalte voldoende

> is voor een cavia en ook voor zwangere zeugjes als ik het zo

> bereken dan vind ik het nie genoeg toch ??

>

> of zijn we verwemd met bv 4000mg vit c per kg of 5000

>

> ik hoor graag jullie meningen

>

> groetjes jacqueline

HOI JAC,IK GEBRUIK JARENLANG TEURLINGS CODE 91.DE BESTE SAMENSTELLING VOLGENS DE TEURLINGS informatie.

het is met 3000mg vit c per kg,

mooi kleine korrels,daar kunnen de hele kleintjes ook goed van eten,

ze krijgen standaard ook van mijn elke dag andijvie/paprica/komkommer/wortels en natuurlijk volop hooi,

ik ja eigelijk nooit problemen gehad met mijn caven,de dieren zitten goed op gewicht,zijn goed actief, en zelfs na het zogen,zien ze er goed uit,niet mager .

ik betaal voor 25 kg nu 14,25€maar ik denk dat het ook afhangt van de winkelier,want ik hoor verschillende prijzen.

ik had ze gemaild teurlings.daarover over de code,s. en kreeg deze mail terug,

……………………………………………………………………..

Beste mevrouw A. Moonen,

Bedankt voor uw email op onze Teurlings website.

De code 91 is inderdaad de beste voor uw cavia's. Dit voer bevat voldoende vitamine C. Tevens zit er geen anti-coccidiose middel in wat ten gunste komt voor de cavia's.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Farlon Eugenia

Teurlings.nl

• Mieke

Als je constant een behoorlijke overdosis blijft geven, dus niet een klein beetje, maar echt aanzienlijk kun je daar op den duur blaasgruis, blaasstenen en nierproblemen van krijgen. Dit is ook zo bij mensen.

• jacquelinesbeestenspul

hoi gonny

ik bedoel niet code 91 maar code 107 gemengde caviavoer ;)

daar zit dus 1390 mg vit c per kg in

ik voer kasper ook zonder problemen en meng het normaal met paardemuesli maar sinds een maand geef ik dus geen muesli meer maar de cavia gemende korrel van teurlings a 26 euro per zak van 20 kg om toch de dieren gemengde voer te geven

groetjes jacqueline

• Cavia Opvang 't Kuufke

http://www.akhila.nl/docs/cavia/ziekten/teveel%20vitamine%20C.htm