na de castratie?

• Witches at work

MoniqueW schreef:

>

> Vind ik wel een goede reden tot castratie. Eigelijk zeg je

> hier mee dat beren beter niet samen naar een baasje gaan?

> klopt dit?

>

> Als ik het goed samenvat is het dus niet verstandig om beren

> samen naar een nieuw baasje te laten gaan. Ik moet je er wel

> eerlijk bij zeggen dat ik er nog niet eerder een negatieve

> reactie op heb gehad, maar snap ook wel dat het niet voor

> altijd geld.

>>>D#S Uit ervaring die ik inmiddels heb met giga veel verschillende beren weet ik dat vooral uit bepaalde beren lijnen gewoon kei dominante nazaten avn beren komen!

Uit mijn Scoppy lijn of Shadow lijn verkoop ik ook veel liever de beren voor de fok dan voor de knuf.

Daar fok ik ook niet veel mee zo wie zo.

A omdat ik niet veel met langharen fok en B omdat ik liever wat minder dominante/moeilijke dieren fok!

Ook showfok dieren zijn veelvuldig niet de makkelijkste kan ik zeggen, en in de buurt van Limburg (Kuufke zit ook in zuid Limburg als ik het wel heb) zit ook een show fokker die zijn beesten dropt in de opvang wel eens heb ik vernomen.

In karakters heb ik me meer verdiept dan genetica en vooral in beren karakters.

En idd het meest succesvol en veilig is de combi castraat en zeug.

Echter castratie is niet zomaar iets!

Het Kuufke doet er erg makkelijk over steeds en ik geloof echt wel dat het bij hun altijd goed gaat!

Echter ken ook hele andere uitslagen van mislukte castratie bij mijn eigen beer Shadow bv en dode beren zelfs.

Als ik mijn beer zou laten castreren zou ik het aan het Kuufke vragen, daar deze ingreep bij katten en honden makkelijker uit te voeren is dan bij caafs en konijnen.

Bij mijn lievelingen durf ik het voorlopig niet meer,

gr. D#S

• Cavia Opvang 't Kuufke

Ik blijf erbij dat heel veel van de dierenarts afhankelijk is.

De mijne werkt met een ouderwetse spuitnarcose (geen gas) maar berekent de dosering met de rekenmachine! De meeste dierenartsen trekken wat in de spuit wat in de richting komt van het gewicht en dan kan het al vaak fout gaan. Ook laten veel dierenartsen de cavia's nuchter zijn voor de ingreep, en dit is absoluut dodelijk.

Ik ken ook genoeg verhalen van cavia's die overlijden. Maar jullie mogen gerust mijn dierenarts bellen hoor. ;-)

Cora is zelfs van Den Haag naar Limburg gekomen om haar Kareltje bij mijn dierenarts te laten castreren.

• Lenie

Grappig te zien hoeveel reakties mijn allereerste vraag op het prikbord teweeg heeft gebracht.

Mijn castraatje is vandaag al een heel stuk rustiger hoor.

Ze liggen nu gezellig tegen elkaar aan te slapen en zijn allebei heel tevreden.

Ik dacht zelf helemaal niet zo licht over de castratie hoor en was heel erg opgelucht toen hij weer was opgeknapt en goed ging eten.weten jullie trouwens dat hij helemaal geen hechtingen had? Is mijn dierenarts tegen i.v.m. ontstekingsgevaar. Ik keek er heel vreemd van op, maar mijn beer is supersnel hersteld.

Even een vraagje aan M. die ook reageerde: Dit betekend toch ook dat het zeugje een satijndrager moet zijn?

• Cavia Opvang 't Kuufke

Fijn dat ie het alweer zo goed doet.

Mijn dierenarts hecht de wondjes ook nooit.

Zijn trouwens hele kleine sneetjes hoor. ;-)

• Saskia

als er satijnen in het nest zitten, dan zijn de ouders sowieso allebei satijndrager, maar een van de twee of allebei kan/kunnen ook gewoon een volle satijn zijn.

• M.

Precies, als er satijnen geboren worden dan zijn beide ouders minimaal drager of zelf satijn.

M.

• Witches at work

Hoi M

Dus als je een satijn draagster verpaart met een zeker weten 100% niet drager of satijn beer kan er nooit satijn uitkomen alleen wederom dragers dus?

gr. D#S

• Saskia

drager x niet satijn geeft dragers en niet-satijn, drager x satijn geeft satijn en dragers.

• MoniqueW

ik liever wat minder dominante/moeilijke dieren fok!

Hoi Ine,

Dit vind ik een heel belangrijk punt!

Ik fok niet met dominante dieren. Ik heb maar 1 dominant dier in mijn stal en dat is de knuffel van mijn dochter. (zij komt uit de winkel en met haar wordt niet gefokt) Ik selecteer hier heel streng op en denk dat ik daarom ook geen problemen tot nu toe heb gehad.

Ik denk ook inderdaad dat een ras ook bepaald. Ook al zijn het allemaal cavia's en zit toch verschil ik qua karakter. Natuurlijk bepaald de eigenaar zelf ook een hoop in het gedrag van het dier.

Groetjes Monique

• Lenie

Ik ben het in grote lijnen wel eens met MonigueW.

In mijn groep van 12 cavia's zie ik duidelijk verschil in karakter wat ras betreft.

Mijn lunken zijn duidelijk brutaler dan b.v. mijn us-teddy's en peruufjes.

Echte dominante types zitten er gelukkig niet tussen

Mijn twee grootste kroeldozen zijn trouwens 2 beren (een shelty en een tessel) die ik uit de opvang in Zoetermeer heb gehaald) Ze waren daar samen gebracht omdat er niet meer naar omgekeken werd. Ze kunnen geen moment zonder elkaar. (kan dus wel)

Toen ik ze op MP zag staan was het liefde op het eerste gezicht. Van de Shelty weten we trouwens nog steeds niet zeker of het wel echt een caaf is Het zou ook een schoothondje kunnen zijn. als je hem een rood strikje in zijn kuif doet kan het ook een Yorkshir-terrier zijn hahahahaha.