na de castratie?

• Saskia

Voor mij is zoiets een kwestie van geen risico nemen. Ik ken inderdaad castraten die te vroeg bij de zeugen gingen en die met 5 weken nog een zeug zwanger hebben gekregen die dat lichamelijk niet meer aankon… En wat ik net al zei: als het om jou en je partner gaat dan neem je dat risico toch ook niet?

• MoniqueW

Hoi Ine,

Nou, sorry dan!….Heb nooit een beer laten casteren. Was meer mijn gevoel van na 2 weken bij 4 zeugjes na een ingrijp. Was niet de bedoeling om te overdrijven! Ik dacht dat ze eerst altijd een paar dagen op een droge schone doek moesten verblijven vanwege de wond en dan rustig moesten herstellen.

Zelf ben ik geen voorstander van opereren …alleen als het noodzakelijk is.

Bij mij is dit nog niet voorgekomen

Groetjes Monique

• Cavia Opvang 't Kuufke

Hoi Monique,

Ik ben Ine niet. ;-)

Wij houden de cavia's na de castratie 3 dagen op doeken en daarna weer gewoon op vlas. De meeste cavia's doen de dag erna alweer gewoon normaal en zijn gewoon fit door de kooi aan het scharrelen hoor.

Dieren zijn wat dat betreft iets ongecompliceerder dan mensen omdat ze geen denkvermogen hebben op het niveau van mensen.

Wij denken: Oei we zijn 2 dagen geleden geopereerd laten we maar voorzichtig zijn. Een dier heeft dat absoluut niet.

Wij laten jaarlijks zo'n 100-150 beren castreren dus we hebben ruime ervaring.

• MoniqueW

Hoi Opvang 't Kuufke,

:)

Dank je voor je informatie!

Wat een hoop beren per jaar….Is dit puur de rede om te voorkomen op nesjtjes. Ik heb wel eens gelezen op een site van een caviaopvang dat de beren alleen weg mogen als ze niet verpaard worden aan een zeugje. Is het niet een beetje zonde om al deze reden de beren te laten helpen? Volgens mij veranderd er niks aan de beer…het enige dat hij niet meer vruchtbaar is en dat hij veilig bij een zeugje(s) gezet kan worden. (wat ik wel een goede rede vind om hem niet alleen te laten zitten)

• Saskia

Castraten vinden veel makkelijker een nieuw huisje. Opvangdieren zijn toch niet geschikt voor de fok over het algemeen (omdat je heel vaak niets van de achtergrond weet) en als castraat weet je a) zeker dat ze niet voor de fok gebruikt gaan worden en b) dat ze meestal bijz eugen belanden en de kans dus veel keiner is dat ze andere beren het hok uitvechten en vervolgens bij jou komen klagen.

• MoniqueW

Oké….Dank je.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Wij laten beren castreren zodat ze veilig met een zeug kunnen samen wonen.

De meeste beren die bij ons binnen komen, kunnen niet met andere beren overweg. Dat is ook vaak de reden van afstand.

Onze ervaring is dat een gec. beer met een of meerdere zeugen de beste combinatie is, zo leeft de cavia in het wild ook. 1 beer met 10-15 dames.

• MoniqueW

Vind ik wel een goede reden tot castratie. Eigelijk zeg je hier mee dat beren beter niet samen naar een baasje gaan? klopt dit?

Als ik het goed samenvat is het dus niet verstandig om beren samen naar een nieuw baasje te laten gaan. Ik moet je er wel eerlijk bij zeggen dat ik er nog niet eerder een negatieve reactie op heb gehad, maar snap ook wel dat het niet voor altijd geld.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Wij adviseren mensen inderdaad eigenlijk altijd de combinatie Gec. beer met Zeug aan omdat dit eigenlijk altijd goed gaat.

Het is al vaker dan eens voor gekomen dat mensen met 2 beren naar huis gingen (en dan heb ik het over mensen die echt van ver kwamen, b.v A'dam) en dat de heren daar dan giga op de vuist gingen met elkaar, met het gevolg dat die mensen dus weer terug kwamen.

Sinsdien zijn we daar eigenlijk vanaf gestapt.

• MoniqueW

In jou opzicht snap ik je wel en ook terecht. Jij hebt vaker oudere beertjes en als ze samen verhuizen is daar een heel ander luchtje/omgeving dus voor de dieren een nieuwe uitdaging wie er de sterkste is. Dit kan er flink aan toe gaan….

Groetjes Monique