nieuwe cavia's

• MoniqueW

Hoi Susan,

Bij mij krijgen ze ook goed voer…er zijn meer goede merken.

Bij mij krijgen ze ook groentes en komen ze zeker niks te kort. Hooi is ook het hoofdvoer en moet 24 uur per dag aanwezig zijn. Je hebt het goed begrepen.

Ik heb een bakje vol voer en ik vul hem pas als hij weer leeg is. Ik heb meer dieren dan jou. Ik geef ook bix wat ik ook als advies aan de mensen geef. Hier zit alles in en kunnen ze de lekkere dingen niet uit zoeken.

Een konijn blijft eten zoals ik al zei en vreet zich vet. Hij mag niet meer dan 20 gr. per kilo per dag.

De kwaliteit van het voer is hier in Nederland wel goed hoor. Pas geleden had Jaqueline alles nog uitgerekend op de prik staan.

• Susan

Van konijnen heb ik geen verstand en idd. de hoeveelheid hangt af van het aantal dieren. Dat kwam niet duideijk in je verhaal naar voren, vandaar;)

En ik vlieg je niet aan, ik probeerde je verhaal te verduidelijken. Misschien op een wat onhandige manier. Sorry daarvoor.

En ik weet dat er meer goede merken zijn dan alleen Gerty, alleen denk ik dat er niet genoeg gewaarschuwd kan worden voor het geven van Hope Farms. Het zal ook vaak genoeg goed gaan, maar bij mij ontstonden door dit voer blaasproblemen en dit is niet alleen bij mij het geval.

• MoniqueW

Hoi Susan,

Geen probleem hoor! Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was.

Vervelend dat je een nare ervaring hebt gehad met Hope Farms!

Ik meng nu het kouder is Hope Farms door het andere voer van mij en dit gaat perfect! Je moet alleen met Hope Farm oppassen (vind ik) dat je niet te veel geeft omdat ik het wel een dikmaker vind. Nu het kouder is kunnen de dieren best wel wat extra gebruiken omdat het ze ook meer energie kost om zichzelf warm te houden. Ik heb nooit problemen gehad met Hope Farms en mijn dieren doen het er heel erg goed op. Bij de zeugjes die net bevallen zijn geef ik altijd iets extra om ze beter aan te laten sterken. Totaal geen problemen.

Groetjes Monique

• Susan

Helaas wel vaker dan eens:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1230&i=117790&t=117788&v=t

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1230&i=118794&t=118794

Beide topics gaan over dezelfde caaf en het hing er echt om..

Rond deze periode zijn er heel veel topics over voer geweest. Zeker de moeite waard om eens te lezen denk ik

• cora

Op www.konijnen.nl en in de daaraan verbonden konijnengroep wordt er voor gewaarschuwd. Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik ben nog niet zo'n ervaren konijnenbaasje.

Nu krijgen de caafjes en nijnen standaard hun eigen brokjes en ook de benodigde hoeveelheden. Mijn konijn Beintje kreeg nog geen 20 gram per dag, anders zat hij onder de plakpoep. Bob en Bibi die nu bij mij wonen krijgen volop omdat ze nog in de groei zijn. Zodra ze zijn uitgegroeid krijgen ze minder, want ze hoeven niet vetgemest te worden voor de kerst.

• MoniqueW

Hoi Cora,

Als hij van brokjes onder de plakpoep komt is het niet de juiste voeding voor Beintje. Ik raad je dan aan om naar ander voedsel voor je dier te gaan kijken.

Hoe oud is Beintje en wat weegt hij ongeveer? Geef je hem ook groente waar hij misschien plakpoep door kan krijgen? Sommige konijnen kunnen niet tegen groentes.

Konijnen die in de groei zijn moeten een vol bakje voer omdat ze volop in de groei zijn. Dit doe je goed.:)

Zelf raad ik mensen ook altijd aan om voer te geven wat bij het dier hoort.Hier zit de juiste voedingsstoffen in die bij het dier is afgepast. Mijn konijnen krijgen konijnenkorrel die speciaal gemengd wordt voor konijnen waar ook mee gefokt wordt.

• MoniqueW

Hoi Susan,

Ik ken je topic en heb hem nog een keer gelezen. Ik vind het heel vervelend wat jou caafje is overkomen! Ik haal er alleen niet uit op dat Hope Farms de werkelijke reden is. Het ging nu over Hope Farms, maar er zullen wel meerdere caafjes diezelfde problemen hebben bij ander voer. Ik meng het 1 op 3 aan met ander goed voer en dat doe ik alleen in de wintermaanden. Ook bij de zeugjes die net bevallen zijn. In de zomer pluk ik vers gras, paarden bloemen e.d. Wij hebben hier het zuiverste water van Nederland, dus ik zie daar ook geen problemen in. Zolang ik geen problemen heb waar ik uit op moet halen dat dit door Hope Farm komt ga ik ook niks veranderen. Mijn dieren zien er zeer goed uit. Heb zelden een nestje met dode jongen…dit kan altijd een keer gebeuren. Heb al ruim 1 1/2 jaar geen dieren met schimmel in mijn stal gehad. De zeugjes herstellen vrij snell na het grootbrengen van de jongen. Ook geen rare afwijkingen…geen rede dus om te veranderen.

• Susan

Ik weet ook niet zeker of Hope Farms de échte boosdoener is.

Maar toch, als iemand anders schrijft dat blaasproblemen vaker bij Hope Farms voorkomen (ik weet niet meer wie) zou je het haast gaan denken. Ik heb ook gelezen dat dit soort problemen ook wel bij Gerty voorkomt. Het blijft altijd gissen. Kasper hadden ze hier toen nog niet. Intussen wel.

Ik ben wél op Gerty overgestapt. Ze zien er alledrie supergoed uit. Naast de Gerty ben ik ook bewust veel meer groenvoer gaan geven. Achteraf denk ik dat ze dat toch te weinig kregen.

Toch wel bijzonder dat dit niet de eerste keer was. In het verleden heb ik een caaf in moeten laten slapen, omdat de blaasontsteking echt niet over ging en ze incontinent werd (ze had geen stenen)

Ik weet niet waar het aan lag, wel ben ik blij dat ik nog steeds drie cavia's heb en dat het zo is afgelopen.

Maar ik ben wel wat huiverig geworden om Hope Farms te gaan gebruiken..

• cora

Hoi Monique,

Jammer genoeg is Beintje in juni in zijn slaap overleden. Hij was een zwaar gehandicapt konijntje dat bij mij een konijnwaardig leven zou krijgen totdat hij zo onder zijn handicaps zou gaan lijden dat hij zou moeten inslapen.

Door zijn problemen met zijn voortanden kon hij eerst alleen geweekte science selective brokjes eten. Toen zijn tanden waren getrokken hoefde ik ze niet te weken. Ook was zijn spijsvertering erg gevoelig waardoor andere brokjes de balans in de spijsvertering direct verstoorde. Hij kreeg alleen veel hooi, 3x per dag wat brokjes en wat grassprietjes.

Net als bij zijn andere handicaps was het zoeken naar wat goed voor hem was en ik vond het te riskant om op andere brokjes over te stappen vanwege de spijsverteringsproblemen.

Cora

• MoniqueW

Hoi Cora,

Sorry, ik wist dit niet.

Je hebt goed je best gedaan! Wat goed van je dat je toch een weg hebt gekozen om voor hem een konijnwaardig leven te geven. Je kon niet meer voor hem doen dan er voor hem te zijn.

Groetjes Monique