vraag over kaal plekje op de neus en bodembedekking

• Judith

Hallo cavia-experts,

Wij hebben sinds 2 weken 2 kleine cavia-beertjes. Ze zijn nu ca. 5 weken oud.

1 van de beertjes heeft sinds 2 dagen een kaal plekje op de neus. Ongeveer 1cm diameter, ziet er lichtgrijs uit met een klein bloedkorstje. Weet iemand wat dit kan zijn? Heb al op verschillende sites nagelezen en kom uit op schurft of schimmel? Maar omdat het op de neus is, wilde ik hier graag nog even navragen.

Wat kan/moet ik erop smeren? Zou calendulanzalf van VSM kwaad kunnen?

De cavia's krijgen caviakorrels met vit.C (Hope Farms) en elke dag vers groenvoer. Ze krijgen ook elke dag vers hooi. Dus een vitaminetekort als oorzaak is hiermee uitgesloten, toch? De andere cavia heeft nog een heel gaaf velletje. Allebei zijn ze heel monter en actief.

Verder heb ik nog een vraagje over bodembedekking. We hadden eerst hooi geprobeerd, maar daar zijn we na 3 dagen alweer vanaf gestapt. Ruikt te sterk en neemt de urine natuurlijk niet op.

Nu heb ik een zak “no-smell” geprobeerd (weet eigenlijk niet eens wat dat precies voor spul is? Lijkt een beetje op wol of zo). Dit neemt de urine goed op, maar ik vind het eerlijk gezegd te duur (heb het wel in de dierenzaak gekocht, misschien is het daarom extra duur). Ook vraag ik me af of de cavia's hiervan moeten eten?

Welke bodembedekking is eigenlijk het beste voor de cavia's?

Alvast bedankt voor jullie reacties …

Groetjes,

Judith

cavia-mama van Snuffie en Vlekkie

• Jipke frl

Ik gebruik hier gehakseld stro, met een laagje zaagsel er onder met kranten daar onder en hier doe ik een laagje hooi over heen. Bij de caafs buiten doe ik er geen zaagsel onder die hebben alleen een laag gehakseld stro met zacht lang stro er over heen.

• Jacoline

heb ze zelf op een dunne laag kranten, houtvezel erover (zaagselachtig) en dan hooi. alleen van het hooi hoeven ze te eten. de houtvezel is relatief goedkoop en neemt goed vocht op. opzich kan calendulan dacht ik geen kwaad, ben drogist, en op een mensenhuid word het juist geadviseerd op een dichte wond. maar uierzalf word denk ik het meest gebruikt, er is mij vertelt, als die plek maar vet blijft, en het is een schurftmijtje, dan “stikt” die mijt in het vet. dus paar x per dag vet houden!!

behandel de ander eventueel preventief alvast met antischurft spray, gewoon van de dierenwinkel, want die krijgt het ook!! let alleen even op het gewicht van je caafs, of het al mag, ze waren nog jong he?

succes, met een week moet het ongeveer wegtrekken van z'n neusje!!

groetjes jacoline

• Caviafarm LiLo

Hoi,

Het lijkt op schurft of van het zogen kan het neusje ook een beetje kaal worden. Uierzalf erop smeren helpt altijd en kan geen kwaad.

Ik gebruik hier Thorobed als bodembedekking en een laagje Siroccopoeder er onder. Gegarandeerd ruik je minimaal een week niets.

Op mijn site staat hier meer info.

Groetjes Evelien

• M.

Voor alle duidelijkheid. We hebben het hier niet over een zogenaamd ‘conditiestreepje’, wat wellicht een beetje uit de hand is gelopen?

M.

• basjeeeee

even los van je vraag zou ik even hope farms invullen bij zoeken op deze website, is de laatste tijd veel over gesproken, veroorzaakt volgens mij, zo snel uit me hoofd, blaasontsteking…

• nnatasja

bij caafjes van net 5 weken oud M. ? lijkt me niet zo voor de hand liggend ….

• M.

Nee, da's waar. Iets te voorbarig. :+

M.

• nnatasja

grin , dacht al dat het aan mij lag ik heb ze zo jong nog nooit met een streepje gehad :D

• Judith

Binnen 1 dag is het plekje al groter geworden. Ongeveer 3cm diameter. Ik smeer nu vaseline op de plekjes. Ik had vroeger parkieten en vaseline hielp toen heel goed tegen mijt, omdat ze daardoor verstikt worden. Herinnerde ik me na het lezen van jullie tips weer aan.

Er zitten ook kleine bloederige korstjes bij, hoort dit ook bij schurft?

Ik kijk het nog een dagje aan, maar dan ga ik denk naar de dierenarts.

Klopt het trouwens dat cavia's maar 1 keer schurft krijgen omdat ze dan weerstand ertegen opbouwen????

Groetjes,

Judith