Hallo cavia-experts,
Wij hebben sinds 2 weken 2 kleine cavia-beertjes. Ze zijn nu ca. 5 weken oud.
1 van de beertjes heeft sinds 2 dagen een kaal plekje op de neus. Ongeveer 1cm diameter, ziet er lichtgrijs uit met een klein bloedkorstje. Weet iemand wat dit kan zijn? Heb al op verschillende sites nagelezen en kom uit op schurft of schimmel? Maar omdat het op de neus is, wilde ik hier graag nog even navragen.
Wat kan/moet ik erop smeren? Zou calendulanzalf van VSM kwaad kunnen?
De cavia's krijgen caviakorrels met vit.C (Hope Farms) en elke dag vers groenvoer. Ze krijgen ook elke dag vers hooi. Dus een vitaminetekort als oorzaak is hiermee uitgesloten, toch? De andere cavia heeft nog een heel gaaf velletje. Allebei zijn ze heel monter en actief.
Verder heb ik nog een vraagje over bodembedekking. We hadden eerst hooi geprobeerd, maar daar zijn we na 3 dagen alweer vanaf gestapt. Ruikt te sterk en neemt de urine natuurlijk niet op.
Nu heb ik een zak “no-smell” geprobeerd (weet eigenlijk niet eens wat dat precies voor spul is? Lijkt een beetje op wol of zo). Dit neemt de urine goed op, maar ik vind het eerlijk gezegd te duur (heb het wel in de dierenzaak gekocht, misschien is het daarom extra duur). Ook vraag ik me af of de cavia's hiervan moeten eten?
Welke bodembedekking is eigenlijk het beste voor de cavia's?
Alvast bedankt voor jullie reacties …
Groetjes,
Judith
cavia-mama van Snuffie en Vlekkie