hoi dame sen heren
ik heb een verkoudheidsvirus gehad in mijn stal en de dieren stierven binnen een paar uur zonder bijverschijnselen verder et enige wat je merkte was als je ze optilde en bij je hield dat je ze hoorde rochelen maar erg zachtjes
ik heb het zelf meegemaakt en ook dieren waar je niks aan zag aan de buitenkant die vrolijk piepte en een paar uur later dod lagen en ik heb het zelfs gezien bij 1 zeug
volgens mijn dierenarts lopen de longen vol met vocht en dat gaat heel snel
1 zeug heb ik binnen gehad en het proces gezien toevallig en dat ging om uren en niet dagen ziek zijn
ik kwam erachter omdat ik al 2 dode zeugjes had en toen ik alle dieren nakeek zij een beetje rochelde maar echt een beetje meer tikjes en ik heb haar op advies van de DA eens binnen gehad in een kurverbak omdat wij ook niet wisten waar de andere 2 aan gestorven waren opeens
de zeug is naar binnen gegaan in een bak en heb haar in de gaten gehouden om het uur in het begin en ze deed erg normaal at haar worteltje tevreden en eigelijk niks raars mee tot een half uur voor haar dood ze opeens heel druk werd benauwd ging ademen en pompen met haar lijfje en dat was haar laatste half uur daarvoor niks raars
dus zeg nou niet dat het niet an ik heb het zelf gezien
volgens mij was het streptokockenbacterie
verkoudheid bij mensen
groetjes jacqueline