zijn partner is niet meer, wat nu...

• Nancy

Hallo, vandaag is de partner van mijn cavia beer overleden, ze was een zeugje van 7 jaar en is plotseling aan een hartstilstand overleden. Ik vind het verdrietig maar mijn hart gaat nu meer naar hem uit, zij heeft een geweldig leven gehad, altijd gezelschap van andere cavia's, goede verzorging en geen ziektes. Hij is een beer van 4 jaar en ik heb in het verleden vaker en meerdere cavia's gehad en heb er dus best ervaring mee maar zelden heb ik zo'n verknocht paartje gezien als deze twee.

Ik weet niet goed wat ik moet, ik wil geen nieuwe huisdieren meer nemen maar om mijn lieve beer Hermano alleen te laten gaat mij ook aan mijn hart.

Misschien zou ik moeten uitkijken naar een dame van dezelfde leeftijd en een zeugje dat ook gewend is aan andere cavia's want zij was een hele rustige dame en dat is hij dus ook een beetje zo gewend.

Ik weet niet goed wat ik moet en hoe ik dat aan moet pakken, zo'n zoektocht. Ik woon in Rotterdam dus een cavia-opvang aan de andere kant van het land zie ik niet zo zitten.

Wie heeft goede raad voor mij? En wat vinden jullie ervan, is een nieuwe partner toch wel beter? Ik ben bang dat hij gaat vereenzamen ondanks mijn aandacht want hij is al zo'n sociaal dier en ik kan nooit zijn overleden vriendinnetje vervangen.

Groetjes Nancy

• Cavia Opvang Betuwe

Ik zou er een partner bij zetten ,want dat is de cavia nou eenmaal gewend.Daarbij vind ik dat persoonlijk ook altijd heel gezellig.

En , als ik me niet vergis zit stichting cavia toch ook in rotterdam?

Misschien zou je daar eens een kijkje kunnen nemen?

• Cavia farm Witches at work

Hoi Nancy

Een nieuwe partner???

Wil je verder met cavia's of na die erover is niet meer?

Kijk stel je koopt/krijgt er een maatje bij, en de beer overlijdt ook in korte tijd vanf nu gerekend.

Moet je weer een cavia erbij kopen, geen punt natuurlijk cavia';s zat. Echter wil jij dit ook?

Wilde stoppen na deze cavia's of juist niet?

Als je er ooit mee stoppen wil,is de consequentie dat de laaste helaas alleen zit.

Vergeet niet dat in erg veel dieren winkels het samen zitten van caafs niet eens gepromoot wordt. EEN cavia wordt daar gewoon gekocht punt uit!

Wat ik hier op verzoek klant een keer heb gedaan is een jonge zeug in bruikleen geven tegen normale prijs.

Nadat door van die van haar uitgerekende midden in mijn vakantie is het leenzeugje retour gebracht, nadat ik via sms had ingestemd.

Op zich vond ik dit een erg goeie optie, jong zeugje is inmiddels naar definitief adres gegaan in een grote zeugen groep.

Bedenk dat je altijd meerdere keuzes hebt, en meer dan 2 vaak ook nog eens~!~

Benut die maar goed zou ik zeggen.

Succes ermee

gr de heks Boxmeer.

• Nancy

Cavia Opvang Betuwe: Dankjewel voor de tip, ik was al aan het rondkijken maar bij de opvang van Stichting Cavia bij mij in de buurt was geen ouder zeugje dat een nieuw thuis zocht. groetjes Nancy

• Nancy

Hoi Heks (wat een aparte naam) :-)

Zo geschreven komt het misschien raar over maar ik wil inderdaad niet meer aan nieuwe huisdieren beginnen. Ik heb jarenlang cavia's gehouden in een groepje van 6 en soms als er eentje niet goed kon opschieten met de groep, een apart groepje van twee erbij. In de jaren zijn er cavia's overleden, ziekte en ouderdom etc en dan heb je er nog 2. Ik heb veel meegemaakt met ze, de liefde en de zorgen en het verdriet van het heengaan. En dan komt het punt waar ik al vaak aan dacht. Wat nou als het zeugje overlijd, zij is tenslotte 7 jaar en echt een beetje bejaard en ze had een vergroot hart. Hij was zo verknocht aan haar en ik wil absoluut niet dat hij vereenzaamd.

Als het beertje eerder zou overlijden en de dame is nog onder de 8 jaar, dan zou ik zeker toch een partner weer zoeken.

Bij een ouder dier dat alleen achterblijft zou ik een andere keuze maken. Mijn zeugje sliep ook erg veel en was door de leeftijd niet meer zo actief. Ik zou dan extra veel aandacht geven als zij alleen was achtergebleven.

Een cavia in bruikleen zou zeker een goede optie zijn maar ik zou er toch van gaan houden en haar niet meer kunnen afstaan ben ik bang. Je hecht je toch aan een dier.

Dus inderdaad, dan zou er weer een nieuwe partner bijkomen mocht de beer komen te overlijden.

Ik zocht dan ook naar een ouder zeugje, dat is niet zo makkelijk als het lijkt want er worden veel jonge dieren aangeboden. En bij een dierenwinkel wil ik niet kopen want daar zitten ze soms zelfs al met 3 weken, ik heb er genoeg ellende gezien.

Een opvangcavia een goed tehuis geven, daar voel ik meer voor.

En het is nog vers want ze is vandaag pas overleden en word morgen begraven maar ik heb zo met mijn beertje te doen, hij roept nu steeds en zoekt haar in de grote lege kooi, dat deed hij al als ik haar nageltjes verzorgde alleen met dat verschil dat ze nu niet terugkeert bij hem…

Ik ga woensdag een cavia bekijken bij Diereninformatie in Dordrecht, een caviaopvang.

Bedankt voor het meedenken en ik zal eens nadenken erover, moet ik wel een opvang vinden die dat idee ook ondersteunt,

groetjes van Nancy

p.s. sorry dat mijn bericht zo lang geworden is…

• Cavia farm Witches at work

Hoi Nancy

Moeilijk zeg voor je~!~

Of je zou ook de boel kunnen omdraaien.

De beer die nu nog over is ergens onderbrengen bij een of meerdere zeugen.

Jij bent hem dan wel ineens kwijt maar hij is niet meer alleen!

Geloof me, cavia's hebben het meeste behoefte aan soort genootjes ipv mensen.

Je zou hem dan zo nu en dan op kunnen zoeken aldaar, zodat je kunt zien dat ie het goed maakt.

Een nieuwe cavia aanschaffen zou ik alleen op leasbasis doen anders blijf je aan het aanmodderen omdat je per slot toch aangeeft eens te willen stoppen met caafs.

Je geeft ook aan een wat minder actieve overblijver wel alleen te willen hebben, mischien gebeurd dit mischien ook niet.

Ach denk er nog maar eens goed over na,

Mischien komen er via dit forum nog goeie ideeen.

Sterkte

gr. D#S

• Nancy

Ja het is echt een dillemma. Maar ik zou mijn caaf nooit onder kunnen/willen brengen ergens anders, ik hou van hem en wil zelf voor hem zorgen. Ik geloof zeker meteen wat je zegt, ze hebben behoefte aan soortgenoten, een mens kan dat niet vervangen. Vandaar dat ik ook meteen op zoek ben, ik voel me verdrietig omdat hij het is. Hij blijft ook maar piepen en knorren en ik heb zijn kooi al verschoond misschien dat hij nerveus werd van haar luchtje en dat ze nergens te vinden is. Toen ze overleden was heeft hij haar besnuffeld en likte haar oogjes, dat was zo aandoenlijk.

Ik zal er goed overna denken en tegelijkertijd wil ik ook actie voor mijn beer en een vriendin voor hem.

Bedankt voor je raad alweer :-)

Groetjes Nancy

• renate

Hallo Nancy,

Ook ik had 2 stelletjes die al 5 jaar bij elkaar zaten en die door en door aan elkaar gewend waren.

Toen van het ene stelletje het zeugje overleed heb ik daar een ander beertje bij gezet en van het andere stelletje overleed het beertje en heb daar toen een zeugje bij gezet.

Beide overgebleven dieren zijn toch kort na hun partner overleden. Ik denk zelf door een soort liefdesverdriet.

Ik heb ook nog een beertje die 3 jaar bij een zeugje heeft gezeten en die nu dus echt alleen zit. Hij vind dit prima en is zelfs in gewicht aangekomen.

Je ziet, er zijn dus diverse mogelijkheden. Het wil nog lang niet zeggen dat een ander dier erbij wel functioneert. Het is een kwestie van uitproberen denk ik.

Je kan proberen het beertje alleen te laten zitten. Ik zou dan wel zijn gewicht in de gaten houden dat hij niet te veel afvalt.

Maar soms is het moeilijk om de goede beslissing te nemen. Wat is wijsheid in dit geval, hij is in principe ook al op leeftijd. En een ander dier erbij kan misschien ook stress oproepen waardoor het juist mis kan gaan. Het blijft moeilijk.

Succes met je beslissing.

Groetjes renate

• Cavia Opvang Betuwe

Ja, het is een sneu gezicht hoe de partner er op reageert.Ik heb hier wel eens een harem van 3 zeugjes precies rondom de overleden beer zien zitten ,heel beschermend…ergens een heel lief gezicht en anderszijds heel verdrietig.

En wat het leasen betreft… de meeste opvangen willen de dieren weer terug in de opvang hebben als er onverhoopt een reden toe mocht zijn .

Want je loopt zo altijd het risico dat er telkens 1 cavia alleen komt te zitten.Ik begrijp je dilemma heel goed hoor.

Je zou dit met diereninformatie kunnen overleggen als je daar een leuke cavia vind of er niet iets te regelen is met het zeugje als jouw beer overlijdt.Diereninformatie kennende ,komt ze daar niets tekort.

• Nancy

Hoi Renate,

Fijn dat je jouw ervaring ook hier deelt, alle beetjes helpen vind ik.

Ik geloof zeker dat het in sommige gevallen best kan, een caafje alleen, Maar dan ligt het vaak aan de cavia. Zo had ik een zeugje dat na baarmoederproblemen en operatie niets meer kon hebben van de anderen toen ze na weken en volledig hersteld terug in de groep kwam. Ze werd er agressief en nerveus van. Ik heb haar toen gescheiden in de bak geplaatst die erg groot was en zo had ze toch haar rust en kon ze wel communiceren met de anderen.

Maar voor Hermano is alleen zijn geen pretje, dat weet ik zeker. Hij is nu al de hele dag verstopt onder een berg hooi en zo is hij normaal helemaal niet. Hij is 4 maar een heel levendig ventje. Hij heeft echt verdriet en ik ga er alles aan doen om hem weer in contact te brengen met een (ouder) vriendinnetje. Het zal nooit hetzelfde zijn als zijn 1e huwelijk ;-) maar hij zal hopelijk toch weer gelukkig zijn met een nieuw partner.

Ik vind dat toch belangrijker dan het feit dat ik ooit eens wil stoppen met dieren houden en ik wil daarom ook beslist geen heel jonkie van 2 maanden.

Als het andersom was geweest, als mijn zeugje van 7 jaar was overgebleven was het toch anders geweest, zij sliep heel veel en ik had haar eenzame momenten dan wel kunnen opvangen met menselijke aandacht.

Groetjes Nancy