hoi hoi
ik heb het net even opgezocht en op 3 sites lees ik hetzelfde
Hoeveel vitamine C moet een cavia dan binnenkrijgen?
Een normale, volwassen cavia heeft ongeveer 20mg vitamine C nodig. Dit kun je dus prima bereiken door elke dag wat vers groenvoer te geven.
Een zwangere cavia, of een cavia waar veel mee gefokt word heeft meer nodig, zij hebben een behoefte van 50mg vitamine C per dag.
Als de jonge caviatjes geboren zijn, en nog bij de moeder drinken, dan heeft de moeder extra veel vitamine C nodig, namelijk 90gram vitamine C per dag. De jonge caviatjes hebben vanaf dat ze zelf gaan eten tot ze volwassen worden 60mg vitamine C per dag nodig.
Het komt er eigenlijk op neer dat naast het gewone caviavoer en hooi, een cavia behoefte heeft aan groenvoer om genoeg vitamine C binnen te krijgen op een dag. Groenvoer is niet alleen goed voor de vitamine C, maar cavia’s vinden het ook erg lekker
dus 20 mg vit c is voldoende per dag per dier
dat valt reuze mee en dan is er eigelijk ok geen slecht voer hoor als je het per kilo uitreken het is net wat je zelf koopt en wat de caaf lekker vind
als je zo uitreken bv
2000mg vit c per kg
is 200mg vit c per 100gr en een caaf eet 40 gr per dag dus de helft van 200 is 100mg voor 50 gr voer moet voldoende zijn toch ??
bij chience is de vit c 800mg per kg ? hmm ff snel rekenen
800mg per kg is 80 mg per 100gr en dat is 40 mg per 50gr kan net door de maatstaven heen als je een knuffeltje hebt
ik geef al jaren kasper en heb weleens iets anders geprobeerd maar toch doen mijn dieren het prima op kasper hier.ik meng er weleens muesli of gemengd caviavoer door in de winter (cavia exclusief 700mg vitc per kg)
dus eigelijk kan je ieder merk caviakorrel kopen rond de 2000mg vit c of je geeft er een vit c tabletje bij
groetjes jacqueline