metazoa, wie heeft daar ervaring mee??

• Tamara

Hoi Dagmar,

kijk dat noem ik nog eens een bemoedigend bericht!

Heb je ook al gemerkt of het voer gebruik gedaalt is??

Als dat zo is zou het nu net het prijs verschil kunnen goedmaken,

nou ik hoor het wel weer,

groetjes Tamara :-)

• Cavia farm Witches at work

Hoi Tamara

Ha ha ha, ja idd minder voer gebruik!

Hier gaat het echt hard moet ik zeggen, ondehand een grote zak per week.

Zonder veel verspilling.

Bij hondenvoer heb je wel dat verschil he,met voer dat minder ontlasting geeft en beter vult, dus mischien ook wel bij de caaf.

gr D#S

• Vita Nova.

Hoi Tamara,

Ik heb nu teurlings gemengd met Hope Farms omdat

ik over wilde stappen volledig op Hope Farms..

Maar nu laten ze de Hope Farms korrel tot het laatst liggen.,

Dus met andere woorden lijkt mij dat ze het niet lekker vinden de Hope Farms.

Dus Ik ben me ook aan het verdiepen nu in Metazoa.

Teurlings is verder een prima brok, maar de Metazoa lijkt mijn inziens

beter.:D

Groetjes, Marielle.

• Heleen

Ze eten er inderdaad wat minder van dan van kasper fauna. Alleen kan ik het eerlijk gezegd van de laatste tijd niet zeggen omdat ik volop paprika's heb gevoerd en dan eten ze daarbij veel hooi en weer minder brok. De paprika's zijn nu afgelopen dus het brokken verbruik zal wel weer gaan toenemen. Zeker voor de showdieren ben ik er erg tevreden over.

Het grootste nadeel vond ik toen ik er mee begon dat je er ook erg grote jongen van kreeg bij geboorte en dat ging niet altijd even goed. Nu zijn ze volledig aan het voer gewend en ook al zijn de jongen bij geboorte steviger en flinker, ik heb er gelukkig geen problemen meer mee ondervonden.

Dus in het begin oppassen met het voeren van al zwangere zeugen. Liever beginnen ermee als ze al zijn bevallen of nog niet drachtig zijn.

Ook een nadeel kan zijn dat je de fokdieren te goed in conditie krijgt en die heb ik liever wat schraler zitten.

• Monique

Hoi Heleen,

Je kan toch ook wat minder in de bakjes doen? Als ik eerlijk ben en het geeft inderdaad problemen bij drachtige zeugen als ze moeten bevallen kan ik niet zeggen dat ik dit voer een voordeel vind voor fokkers.

• Cavia farm Witches at work

Hoi Monique

Showdieren worden over het algemeen hoor ik vaak rijker gevoerd om lekker vol te zijn van uiterlijk.

Ook wordt er musli aan hun voer toegevoegd om dit te bewerkstelligen.

TE rijk voeren is niet goed voor de caaf heb ook ik helaas mogen ondervinden.

En ik zal hier in elk geval mijn voordeel mee doen.

Gewoon Kasper dus voor mij, lekker makkelijk en niet te rijk!

En heel veel hooi!~ Aangevuld met regelamtig groen voer.

gr. D#S

• Manu

Te goed in conditie? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

• Heleen

Hallo Manu,

Ik wil je wel proberen uit te leggen wat ik daar mee bedoel.

Met te goed in conditie bedoel ik eigenlijk te dik voor een fokzeug. Als een fokzeug te dik is (of te goed in conditie) kun je ze soms moeilijk drachtig krijgen en ze hebben een grotere kans op problemen tijdens de zwangerschap. Natuurlijk moeten dieren die voor de fok worden ingezet uiteraard weleen uitstekende conditie hebben, want het vergt natuurlijk heel wat van zo'n zeugje.

Ook zie je wel cavia's op een show, die naar mijn mening, te goed in conditie zijn.

Het mooie is er dan net vanaf. Ze neigen dan naar plomp of log en dat is dan jammer. Ook zie je dan vaak dat ze erg buikig worden, net als zeugjes die al een aantal keren jongen hebben gehad en vaak al wat ouder zijn.

Misschien vind jij het een verkeerde benaming evoor, dat kan natuurlijk, maar zo zeggen we het hier altijd en meerdere in de fokkerswereld met mij.

Eigenlijk grappig dat je het zegt, want ik zeg het regelmatig, sta daar ook nooit bij stil, maar het klinkt inderdaad een beetje vreemd.

• Natus

Ja,bij mijn hond heb ik wel gemerkt dat hij van bepaalde soorten brokken vaker op een dag zijn behoefte moest doen.

Uiteindelijk heb ik de goede brok gevonden waar zoveel voedingsstoffen inzitten dat ie minder eet en minder zijn behoefte hoeft te doen.

Ik snap wat er bedoeld wordt al had ik er bij caviavoer nog niets over gehoord.

Ik gebruik Hope Farms en bevalt goed,verder krijgen ze elke dag vers hooi,andijvie afwisselend met witlof,wortel en paprika een paar keer per week.

Ik vind het prima zo en ze doen het er goed op,het schoonmaken vind ik niet erg om te doen,hoeveel keutels ze maken let ik niet zo op,ik heb er vaste dagen voor.

• Tamara

Hoi Heks,

nou ik red ook wel een zak van 20 kilo per week!!

Ja ik had vroeger voor mijn katten(main coon's) Iams,

dit was ook dat speciale voer heel compact en weinig afvalstoffen d'r in,

maar ja wel eventjes 145 gulden voor 15 kilootjes neer tellen he!!

Terwijl mijn katten dikker werden slanke mijn portemonee zichtbaar af !! ;-)

groetjes Tamara