hoi kan iemand mij vertellen wat de draagtijd is van een cavia……..
ik heb nu 2 meisjes en 1 ventje hij zit er nu 44 dagen bij in……
mag hij er nog bij in blijven of moet ik ze nu allemaal apart gaan zetten……..
gr miranda
de draagtijd is 65-72 dagen, maar meestal zijn zeugen eerder aan de late kant dan aan de vroege.
Het is verstandig je zeugjes apart te zetten als je knikkers voelt. Als je geen ervaring hebt met zwangere cavia's zou ik je aanraden de cavia's sowieso na een week of 7 a 8 weg te halen bij de beer om af te wachten of ze zwanger zijn. Enkele uren na de bevalling zijn de zeugen vruchtbaar en als de beer er nog bij is, worden zij meestal nagedekt, terwijl zij er lichamelijk nog lang niet aan toe zijn om alweer een nestje baby's te dragen.
hoihoi,
Hoe kun je zien of een cavia een jongentje of een meisje is.
We dachten namelijk dat we 2 meisjes hadden gekocht voor mijn dochters verjaardag maar wat bleek vandaag……toen ik het hok open deed hadden we in een keer gezinsuitbreiding gekregen en nu hebben we dus 6 cavia…………
Is op zich geen heel groot probleem maar we zien geen verschil tussen die 2 ouders….
Wie weet raad??
Groeten SuuS
Nou, het zal vanzelf duidelijk worden waar de jonkies bij drinken. Je hebt nu echter een nog groter probleem: omdat de beer bij de zeug inzat na de bevalling is de kans heel erg groot dat zij nogmaals gedekt is, en je dus over tien weken weer jonkies hebt.
Bekijk de foto's op deze site eens aandachtig, het verschil tussen een volwassen zeug en een volwassen beer kun je echt als leek met gemak onderscheiden.
http://cavyspirit.com/sexing.htm
Verder is het zaak dat je de moeder goed verwent nu, met veel vitamine C en vitamien C-rijk voer als witlof en paprika. Zij kan wel wat reserves gebruiken om dit nestje en ook het komende nestje groot te brengen.
Zorg er ook voor dat beertjes voor 3,5e week gesekst zijn. Na die tijd kunnen zij ook vruchtbaar zijn en hun moeder (als dat al niet gebeurd is) en hun zusjes dekken.
mijn dochter kreeg twee caaf en waar wij ze kochten zijden ze dat het een jongetje en een meisje was…………dus niet
en mijn dochter maar wachten tot er baby`s kwamen haha
nou die zouden er nooit komen want het waren twee dames lol
dus omdat die man zich had vergist kreeg ze gratis een ventje…… en ze hebben een lol met hun drieen
nu maar afwachten….
groetjes miranda
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?