De Baldwin is gezond!

• Saskia

Allereerst vind ik het goed dat je de moeite hebt genomen om je baldwins te laten bekijken en ik vind het ook goed nieuws dat de tymusklier is gevonden.

Er blijft echter nog 1 punt: ik vind het in theorie niet gezond dat naarmate deze diertjes iets ouder worden (ik weet de exacte leeftijd niet zo uit mijn hoofd, was het niet een week of 5) hun haren plots uitvallen. Het uitvallen van álle haren heeft een oorzaak en ik denk dat pas als we die oorzaak lichamelijk hebben gevonden, we kunnen beoordelen of een Baldwin écht gezond is.

Bij mensen vallen haren immers ook niet zomaar uit. Als wij aan haaruitval lijden hebben we ernstige stressproblemen, hormonale problemen, of hebben we bv net chemotherapie achter de rug. Gene gezonde redenen dus.

Laten we het dus als een positief feit zien dat de thymusklier wel degelijk aanwezig is, dat is 1 zorg minder, maar laten we nog even voorzichtig zijn met de conclusie ‘100% gezond’ zolang we nog niet alles weten over deze dieren.

Succes met het verdere onderzoek naar deze diertjes.

• Manu

Ik vind het goed om te horen dat de dieren die je hebt laten onderzoeken kennelijk allemaal een thymus hebben die ook nog eens zichtbaar was op de echo. Ik hoop dat je ook de nakomeling die bij jou geboren worden, blijft onderzoeken.

Dat het probleem met het immuunsysteem enkel gebaseerd is op een roddel, daar ben ik het beslist niet mee eens. Kaalheid is bij mensen al jaren onderwerp van onderzoek. Zekerheid is er nog niet, maar de bevindingen tot nu toe doen wijzen in de richting van een stoornis in het immuunsysteem. De afweer is ontregeld en richt zich niet tegen infecties van buitenaf, maar tegen het eigen lichaam; in dit geval tegen de haarwortels.

Niet voor niets zijn naaktdieren favoriet als proefdier. Niet omdat reacties van de huid makkelijk zichtbaar zijn, maar omdat ze nauwelijks reageren op een geintroduceerde ziekte en daardoor de werking van het medicijn beter kan worden nagegaan.

• Peter

Hoi Dagmar,

Is het ook mogelijk om een printje van de echo op het prikbord te laten zien?

Peter

• Dagmar Smink

Ik heb ze niet op mijn comp staan. Maar ik zal even vragen want ik weet ook niet hoe ik hier moet plakken.

• Monique

Hoi Dagmar,

Je kan ze op je site zetten en ons daar naar toe verwijzen…???

Groetjes Monique