udate keizersnee

• jacquelinesbeestenspul

hoi renate

peter heeft al antwoord gegeven dat het dus inderdaad kan :)

ik ga niet met haar fokken zoals ik al vermelde maar mijn vriendin was daar benieuwd naar omdat izj het nog nooit in de praktijk heeft meegemaakt vandaar de vraag :) geen gerel of zorgen om het zeugje die hobbelt als ze alles overleefd hier rond als knuffel ;)

groetjes jacqueline

• jacquelinesbeestenspul

hoi peter

dank je wel voor het duidelijke antwoord

mijn vriendin was alleen heel erg benieuwd of het kon en bij deze heb je het antwoord gegeven je gaat door voor de magnetronals je de volgende vraag goed beantwoord hahahahahahaahaha :) geintje

zo leert iedereen van elkaar :D mooi toch zonder te rellen hahaaha

ik zal mijn vriendin die zo komt eten hier jou antwoord laten lezen

het is voor veel dierenartsen ook een leerproces met cavia's omdat er niet veel mensen en fokkers zijn die zo gek zijn om met een caafje naar de dierenarts te gaan als ze ziek zijn dus heeft mijn vriendin somige dingen nog nooit meegemaakt in haar praktijk en mede door mijn dieren zijn veel dingen voor haar nu duidelijk geworden ook dode dieren die bij mij overlijden onderzoekt zij en dat is allemaal voor ieders belang in mijn ogen zodat ik mijn ervaringen met andere fokkers kan delen en mijn vriendin word er wijzer van en kan de volgende keer gelijk ingrijpen in diverse situaties

dank je wel nogmaals voor het duidelijke antwoord peter

groetjes jacqueline

• Gerda_H

Ik denk dat je eerst even de moeder goed moet laten aansterken,en de wonden moet laten genezen,maar jij bent wel al zo ervaren,dat je dit ook wel wist. In wetenschappelijk oogpunt zou het misschien de moeite waard zijn om het uit te proberen,maar met het oog op het zeugje,zou ik mijn twijfels erover hebben. Ik kan me voorstelen dat dit een heel dilemma voor jou is.

Ik ben benieuwd wat jij later zal beslissen.

Groetjes Gerda

• Gerda_H

oke, Jacqueline. Ik had het niet goed gelezen. jij had je beslissing al genomen.

Sorrie meid. Ik denk een prima beslissing.

Groetjes Gerda

• Peter

Leuk om te horen dat het dus toch mogelijk is dat er een jong blijft leven na een keizersnede. Ik denk dat het jonkie een middel heeft gehad (antisedan) dat de narcose met domitor ongedaan maakt, neutraliseert. Ik heb dat ook wel gebruikt maar toch hebben ze het niet gered. En ook een narcose met alleen maar inhalatieanaesthesie gaf geen beter resultaat.

Bedankt dat je dit gemeld hebt.

Peter

• isabel

Bij mensen is het voilgens mij zo dat als je een keizersnede hebt gehad, aangeraden wordt een tijd lang (ik meen een jaar) te wachten met weer een zwangerschap. Dit omdat er een wond is ontstaan in de baarmoederwand. Deze heeft tijd nodig om weer voldoende te helen om druk te kunnen weerstaan. Want tijdens de zwangerschap en zeker tijdens de bevalling moet de baarmoeder krachten kunnen opvangen zonder te scheuren natuurlijk.

Dus het lijkt me dat als je de zeug nog eens zou wilen laten dekken het sowieso goed is een flinke herstelperiode in te lassen.

Peter schreef: "Jaren geleden had ik een zeug waarvan de bevalling stagneerde. Ze liep op dat moment nog bij de beer. Ik heb een keizersnede gedaan. Jongen waren dood.

De zeug deed het verder prima en na 10 weken liep er weer een jong bij.

Ze was dus blijkbaar voordat ik de keizersnede had gedaan alweer gedekt."

Dit begrijp ik niet, hoe is dit mogelijk? Gedekt worden als de zeug al drachtig is? Ik begreep altijd dat de zeug snel ná de bevalling weer gedekt kan worden, niet tijdens of vlak voor de bevalling al?

• jacquelinesbeestenspul

hoi isabel

ik begrijp peter wel als je goed terug leest dan zegt hij dat het zeugje nog bij een beer zat tot de keizersnee dus heeft de beer haar net ervoor gedekt en dat klopt want dat heb ik ook 1 keer gezien hier bij een zeug die een miskraam kreeg net voor de miskraam rook de beer ws al een andere geur en wilde haar gelijk dekken

dus bij peter is eigelijk hetzelfde verhaal geweest en omdat zaad langer goed blijft heeft er een rest in de vagina gezeten toen peter de zeug aan het opereren was dus net na de operatie heeft er 1 zaadje de baarmoeder bereikt die nog in de vagina zat

ik ga met dit zeugje niet meer fokken en zeker ook niet omdat ik de moeder en vaderlijn nog heb en een volle zus dus is het niet zo noodzakelijk om er persee een nest mee te fokken.

ik heb ook duidelijk gezegd dat ik niet met haar fok maar het alleen een vraag was van de dierenarts :) want nu heeft ze aansluitend een vraag :) voor peter of iemad die het weet

dit zeugje heeft geen jongen gebaard dus kunnen nu de bekkenbotjes vergroeien wat je vaker ziet bij een zeug die voor het 1 a 2 jaar niet gebaard heeft of telt het zo : zeugje heeft ontsluiting gehad dus bekken zijn opgerekt geweest???

ik vind het heel interresant allemaal :) ook voor de fokkers en we leren allemaal hiervan :)

groetjes jacqueline

• Peter

Hoi Isabel,

Ik had wat duidelijker moeten zijn.

Toen de bevalling niet vorderde was er al een jong normaal geboren. Na uren kreeg ik pas in de gaten dat het niet vlotte. En al die uren heeft de beer de gelegenheid gehad de zeug te dekken. Als de jongen snel achter elkaar komen zal het volgens mij niet gemakkelijk gebeuren dat er al een dekking plaats vindt tussen de geboorten van de jongen door.

Groetjes,

Peter

• Peter

Hoi Jacqueline,

Volgens mij is de tweede mogelijkheid die je aangeeft de juiste.

Er is dan wel geen jong door het bekken gekomen maar als de zeug uitgeteld was, moet de verbinding tussen de “schaambeentjes” wel losgekomen zijn op dat moment.

Overigens (weer een openbaring), enkele jaren geleden had ik een beer die ik niet binnen kon houden. Die sprong van de ene bak naar de andere en heeft toen wel een stuk of zes zeugen gedekt van 3-4 jaar oud waar nog nooit mee gefokt was.

En al die zeugen hebben normaal geworpen zonder ook maar een dood jong.

Dus of die schaambeentjes nu wel of niet vergroeid zijn, blijkbaar is het bekken ruim genoeg, om de jongen te laten passeren.

Groetjes,

Peter

• isabel

Op zo'n manier…

Toch opvallend dat de beer haar al tijdens de bevalling dekte, en de zeug dit toeliet. Of ze was natuurlijk al vermoeid.

De omstandigheden voor een bevruchting zijn in deze hele situatie niet optimaal, maar het kan dus wel. Bijzonder verhaal.