Wat is DIT nu voor kleur?

• M.

nntasja,…

En dat is misschien maar goed ook! Ik ben de mening toegedaan dat het erkenningenbeleid van onze NKB streng doch rechtvaardig is. Er is een tendens dat er soms kleuren voor erkenning komen die nog lang niet uitontwikkeld zijn, of er dient zich alweer een variant aan. Gelukkig is er voor serieuze fokkers de Standaardcommissie die daar streng op toeziet. Als weerwoord zou gemeld kunnen worden dat het wereldje ‘conservatief’ te noemen is. Valt wat voor te zeggen. Van de andere kant nemen maar weinig fokkers van met name nieuwe te erkennen kleurslagen de tijd om er gedurende lange tijd een goed fokplan op na te houden. En ze volhoudend jaren achtereen te fokken, om ze echt te laten erkennen. Veel shows aflopen en ze ter promo (geen prijzen!) insturen geeft in ons conservatieve fokkerswereld een hogere avcceptatiegraad. Zeker de volhardende fokker zal dan en op die manier respect kunnen afdwingen.

M.

• nnatasja

Maar dat neemt niet weg dat feitelijk iedere borstel ooit een slechte gladhaar is geweest iedere peruvian een slechte borstel , iedere roodbonte een slechte rode en zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven.

zonder de zgn slechte cavia's of kleuren zou er niet zo'n mooie variateit wezen in de caviawereld.

naar mijn mening is de standaard slechts een richtlijn en hulpmiddel maar zeker geen einddoel en ben ik blij dat er veel mensen net zo over denken want anders hadden we anno 2007 nog enkel de agoutie gladharen gehad ;)

en wat betreft het erkennen , iets wat al bestaat hoeft niet meer erkend te worden , maar voor er uberhaubt iets erkend zal gaan worden zal je het toch moeten doen met de zoals jij ze noemt miskleumen…

Ik erger me wel vaker aan wat voor invloed de standaard soms heeft op meningen ..

zoals de beschreven lemon agoutie die een miskleum word genoemt .. maar als het ooit zover komt dat deze erkend is en beschreven in de standaard stijgt deze kleur opeens in waarde en aanzien ..

Kortom .. wat ooit een miskleum is kan later een winnaar zijn ;)

• Cavia farm Witches at work

Hoi Natasja

Geheel met je eens!!!

Op de 1e plaats fok ook ik hier vooral; de goud en zilver agouti.

Maar oeps, war het niet cinnamon dus wat kaneel achtiger van kleur???

Of was het niet de GRIJZE agouti caaf die er al eerder was dan de gouden dat heb ik namelijk gehoord en niet van “zomaar” een fokster!

Tuurlijk creme/lemon poe poe was een gedoe weer een kleur erbij.

En dan ook nog uit een verdunnings kleur ontstaan dus dubbel fout ha ha~!~

Wel ben ik het met M eens dat het super zou zijn als mensen er dan ook voor zouden willen gaan die kleur dus!

Een zo'n zeug (Zenith) heb ik zelf gefokt en eentje (Betty Boop) Door een andere fokker uit het zuiden als ik goed geinformeerd ben heb ik in munne stal.

Mijn voorkeer gaat ook echt uit naar de Nederlandse standaard hoor maar toch………. ze zijn wel leuk/mooi hoor om te zien!!!

Kortom, Juudje je weet het nu en kunt weer verder en laat je niet verleiden zou ik zeggen ha ha!

gr D#S

• Saskia

Ja, het stikt van de nieuwe kleuren waar ik soms ook mijn wenkbrauwen bij ophaal. Maar om me heen zie ik veel caviastallen die serieus bezig zijn met nieuwe kleurslagen, zoals langharige goudagoutibontjes (waar ik me nu zelf ook ‘schuldig’ aan maak) en ik vind de kwaliteit echt niet slecht. De fokkers die er mee bezig zijn selecteren goed en de kwaliteit komt steeds hoger te liggen.

Ik juich het alleen maar toen als mensen met een nieuwe kleurslag bezig zijn met een goede selectie en serieus fokplan. Want is de Standaard er niet, om aangevuld en gewijzigd te worden in de loop der jaren? 't zou niet best zijn als we nu nog steeds de standaard uit, ik noem maar wat, 1960 na zouden streven en niet bezig waren met ontwikkeling….

• M.

citaat nnatasj: ‘… naar mijn mening is de standaard slechts een richtlijn en hulpmiddel maar zeker geen einddoel en ben ik blij dat er veel mensen net zo over denken want anders hadden we anno 2007 nog enkel de agoutie gladharen gehad…’ en ‘… zoals de beschreven lemon agoutie …’

Voor showfokkers is de standaard wel degelijk het doel waaraan beantwoord dient te worden. En waaraan de keurmeesters refereren.

De lemonagouti is in elk geval niet in de Standaard omschreven. Er moet toch in elk geval één organisatie zijn die dergelijke dingen vasttstelt en coördineert Anders is de consitentie in zo'n nieuwe kleur bij voorbaat al zoek.

citaat saskia: ‘…nog steeds de standaard uit, ik noem maar wat, 1960 na zouden streven …’

De Standaard wordt eens in de 10 jaar in zijn geheel herzien. En elk jaar in april/mei komt de Standaardcommissie middels een bericht in vroeger Fokkersbelangen tegenwoordig Kleindiermagazine met de nieuwe erkenningen. Gebasseerd op hetgeen op de voorgaande bondshow is voorgebracht ter erkenning. Het beleid is enkele jaren aangepast daar waar het voorlopige resp definitieve erkenningen betreft. Maar niet eenvoudiger.

Ik probeer alleen (vaak aankomend) fokkers te waarschuwen, dat het niet eenvouig is om erkende soorten goed te showen (/fokken). Laat staan niet-erkende/ Er zijn veel voorbeelden van liefhebbers die de kruistocht nooit hebben kunnen volbrengen, en voortijdig zijn afgehaakt. Het kan nooit de bedoeling zijn enthousiaste fokkers te ontmoedigen. Maar het mag ook niet zo zijn, dat een erkenning er zonder slag of stoot er zomaar doorkomt. Daar moeten we niet het erkenningenbeleid van de NKB de schuld van geven.

Als voorbeeld geef ik in de konijnenhoek de Teddy, Teddy-Widder, Peking-Wiodder en dergelijke.

Enorm populair vanwege blijkbaar de hoge knuffelfactor. Maar in kleuren nu al helemaal kapotgefokt. Zelfs benamingen in kleurslagen die echt geen uniformiteit genieten. De bonden in de ons omringende landen kijken met argusogen er naar om mbt erkenningen. Ja, in de USA en UK hebben ze nu een voorlopge standaard. Maar daar vinden ze soms alles goed. Dergelijke rassen zijn vaak op commerciële basis geactiveerd zal ik maar zeggen. Er wordt hoog opgegeven met (nietszeggende) stambomen en dergelijke. Veel van bovengenoemde ‘nieuwe’ konijnen worden aangeschaft om binnen de kortste keren weer verkocht te worden. Toch teveel werk. Bovendien is de vijver waarin gevist (lees: gefokt) wordt wel erg klein. En omwille van het financiële gewin wordt er niet altijd even secuur mee omgegaan. De prijzen van dergelijke dieren is bovenmatig hoog, en dient alleen de ‘fokker’. We willen toch niet dat het die kant opgaat in cavialand?

• Gerda_H

Ik wist niet eens dat we ons moesten houden aan bepaalde kleurslagen. Het kan dus zijn,dat ik een cavia fok, in kleuren die ik mooi vind,maar die niet erkend zijn. Mag ik me daar wel eens wat meer in gaan verdiepen. En de kleuren vind ik al moeilijk te onderscheiden.

Groetjes Gerda

• Saskia

Nou, je móét je nergens aan houden natuurlijk. Maar er is aan de hand van langdurig diverse rassen sturen een zogeheten Standaard opgesteld, met daarin alle ‘erkende’ rassen en kleuren (die dus geshowd kunnen worden op tentoonstellingen), waarin wordt omgeschreven hoe dit dier er idealerwijs uit hoort te zien. Deze omschrijving is hetgeen wat show/rasfokkers nastreven: een cavia die zoveel mogelijk aan de ras en kleureisen van de Standaard voldoet.

In de Standaard staan echter láng niet alle rassen en kleuren die je om je heen ziet. Lunkarya's zul je er voorlopig nog niet inzien bijvoorbeeld en diverse kleurslagen ook nog niet, zoals agouti-bonte kleuren. Om deze in de Standaard te krijgen kun je op de BTT, de belangrijkste tentoonstelling iedere januari, dieren ‘ter erkenning’ aandragen. Deze dieren (4 dieren, waarvan geloof ik 2 oud en 2 jong) moeten door de keurmeesters van dusdanig fraaie kwaliteit voorzien zijn, dat ze erkend kunnen gaan worden. Er wordt dan een voorlopige erkenning verstrekt: deze diere kunnen dan een aantal jaar geshowd worden, maar na een paar jaar (ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel) moeten ze weer getoond worden op de BTT, om te laten zien dat de kwaliteit nog stééds van hoog niveau is. Als dit zo is, kan een ras of kleur definitief erkend worden.

• M.

Beste Saskia,

De termijn voor voorlopige erkenning is gesteld op 3 jaar. Waarna een nieuwe periode van voorlopige erkenning (weer 3 jaar) van toepassing kan zijn. Of een definitieve erkenning. Sinds de wijzigingen in oktober 2005 is het niet meer 2 jong 2 oud. En is er in bepaalde gevallen ook een directe manier van definitieve erkenning. Het gaat te ver om het hele reglement hier te plaatsen.

Want aan de strekking van je uiteenzetting doet dit niets af. Het is door jou duidelijk omschreven. Dank.

M.

• Gerda_H

Maar hoe weet je nou of je de goede kleurslagen hebt? Ik heb hier twee jonge cavia's waarvan ik niet weet welke kleuren het zijn. Dat is ook nog mijn onervarenheid denk ik. Ik heb ook al op de site gekeken van droomland,rassen en kleuren,maar zag deze kleuren er niet tussen. Ik vind ze heel mooi en bijzonder,maar het zou dus kunnen dat het geen erkende kleuren zijn.

Groetjes Gerda

• Saskia

Kom eens naar een show en neem ze mee…. Zoek contacten met fokkers of met keurmeesters en vraag of ze je willen helpen. Dat is eigenlijk de beste methode, want in het begin (en later ook nog) leer je toch het meeste van elkaar.