Net voor conrole bij de dierenarts geweest:-(

  • Susan

    Een van mijn cavia's heeft blaasontsteking en ik ben vorige week met haar naar de DA geweest en heb Sulfatrim drops meegekregen. Het léék de goede kant op te gaan; gisteren was ze eindelijk redelijk schoon, ze lijkt heel levendig en eet en drinkt goed. Dus ik was helemaal opgelucht.

    Tot vandaag; ik had vanmorgen al gezien dat ze weer nat was en ik kon bijna geen urine opvangen. Wat er uit kwam was heel weinig en heel erg troebel.

    Bij de dierenarts is de urine onderzocht en dat was bijna niet te doen. Advies is om 10 dagen verder te gaan met de ab en dan misschien weer 10 dagen. Maar blaasstenen zijn niet uitgesloten………….

    Ik duim, hoop vooral vurig dat de ab helpt en wat er anders gaat gebeuren, ben ik nog niet helemaal uit……….

  • Saskia

    waarom laat je geen rontgenfoto maken? dan weet je direct waar je aan toe bent. Als het een steen is moet die er zo snel mogelijk uit, want een sten die klem komt te zitten in een plasbuis is zeer moeilijk te verwijderen en voor een beer zelfs dodelijk.

  • lies

    hallo susan

    ik zou je aanraden om zo snel mogelijk fotos te laten maken want een steen kan zeer gevaarlijk zijn

    ik heb namelijk vanmiddag mijn beer in moeten laten slapen omdat er een grote steen in de plasbuis zat daarbij had hij ook nog een tumor in zijn blaas

    dus voor alle zekerheid toch maar een foto laten maken als ik jou was

  • Susan

    Ik weet niet of ik mijn caafje wel zo'n zware operatie aan wil doen. Én het risico dat ze het ook nog niet eens redt.

    Dat is vanmiddag ook nog benadrukt.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben superwijs met mijn beestjes en zeker met haar, maar ik weet niet wat ik verder wil.

    Ik zal binnenkort een afspraak maken voor foto's en dan beslissen wat ik wel of niet wil.

    Ik weet dat ik nu iedereen over me heen krijg, maar het is mijn keus en zal zeker niet een makkelijke zijn.

  • Monique

    Hoi Susan,

    Als het een steentje is kan het ook heel pijnlijk zijn voor het diertje.

    Ze zijn erg sterk en geven pas toe als ze pijn hebben als ze hun pijngrens voorbij gaan.

    Sterkte en wacht voor het diertje niet te lang met je beslissing.

    Groetjes Monique

  • Cavia farm Witches at work

    Hoi Susan

    Mij krijg je in elk geval niet over je heen~!~

    Ik snap je best hoor, ik laat alleen een dier opknappen als het een redelijke kans van slagen heeft, en niet zo van baat het niet dan schaad het niet.

    Een zieke caaf is helaas bijna altijd ook een ten dode opgeschreven caaf.

    Verder moet je naar meer factoren kijken zoals hoe oud is het dier nu?

    Was het voorheen altijd fit en gezond of toch al veel aan het kwakkelen.

    Verder moet je het helemaal zelf beslissen vind ik, het is jou diertje en houden van is niet altijd zolang mogelijk rekken van leven daar ben ik inmiddels allang achter.

    Nog bij de mens nog bij het dier.

    Succes ermee in elk geval

    gr D#S

  • Susan

    Dank je voor je reactie Ine, ben ik blij mee!

    Ze is een jaar of drie/vier en al een tijd een beetje astmatisch. Soms zo erg dat haar hele lijfje schokt. Dáár lijken de ab gelukkig wel wat tegen te helpen.

    Ze ziet er supergoed uit, behalve dan haar achterkant:(

    Ik heb een keer een caaf gehad die voortdurend blaasontsteking had, het leek gewoon niet over te gaan. Toen is er overal naar gekeken, alleen werd zij ook nog incontinent. Na wat pilletjes geprobeerd te hebben, heb ik besloten om haar in te laten slapen. :(

    Ze was echt ziek en dit wilde ik haar niet langer aandoen.

    Toen is er alles aan gedaan, kosten nog moeite gespaard, maar of ik dit nu weer wil? Denk het niet.

    Wie weet valt het nu allemaal wel mee.

    Oh en weet je waar ik me nog het meest kwaad om kan maken? Dat de kans dus groot is dat het aan het voer ligt (Hope Farms)

    Dat maakt het allemaal dubbel moeilijk en dubbelverdrietig. Ik heb altijd zo mijn best gedaan, krijg je dit….

  • Saskia

    heej Susan, misschien heb je wat aan het verhaal van mijn Iwi… Zij had een tijdje terug ineens pijn bij het plassen. Omdat ik al een zeug heb die al een jaar lang een heel klein steentje in haar plasbuis klem heeft zitten, ben ik er heel erg alert op. (Deze zeug heef diverse spoelingen gehad, maar het steentje zit muurvast, gelukkig kan ze er goed mee leven - maar dat terzijde) Ik heb direct een foto laten maken en jahoor, een grote witte steen was zichtbaar. Iwi heeft al eens een eierstokcyste laten verwijderen en di eingreep was erg zwaar. Ze heeft het nog twee maanden daarna moeilijk gehad met eten en alles.

    Toch was voor mij duidelijk: die rotsteen gaat eruit, Iwi heeft pijn en ik wil dit niet. Ze is nu in goede conditie en ze heeft zich er al eerder doorgeslagen, dus let's go for it.

    De dag erop is ze geopereerd. Toen ik haar ‘s middags ophaalde, was ze alweer helemaal wakker. ze wilde niets weten van zielig zijn: ze was dolblij! Ik was stomverbaasd hoe ik haar diezelfde middag alweer zag popcornen!! Na een dag heb ik haar zelfs al samengezet met haar kooimaatje, en ze straalde aan alle kanten blijheid uit. Goed, ze had weer een jaap op haar buik, maar daar heb ik totaal geen problemen mee gehad. Ze is geen moment zwakker geweest na de operatie dan ervoor, terwijl ik ook vooraf zoiets had van, zou zo’n zware operatie wel goed gaan…

    De steen in haar blaas bleek 0,8 mm, een groot onding dus. Wat ben ik blij dat ik deze keuze gemaakt heb… Een beetje bloederig, maar dit is een foto van iwi's steen:

    http://www.zoeperzazke.nl/cavia/iwisteen.JPG

  • Saskia

    En ohja, dit is nog een foto van de rontgenfoto. Waar de steen zat, moge duidelijk zijn (grote witte stip).

  • Gerda_H

    Maar Saskia, Susan zegt al, dat haar caafje de laatste tijd al wat astmatisch is,en ik denk dat een operatie dan wat meer risico met zich mee brengt.

    Suus, jij kent jou caafje het beste,en jij alleen kunt beslissen wat je wilt meid.

    Ik wens je heel veel sterkte.

    Groetjes Gerda