Voeding (Manu?)

  • basjeeeee

    Er zijn de laatste tijd al aardig wat voervragen, sorry dat ik er nu ook met één kom ;) .

    Manu, volgens mij, heb jij een tijdje geleden vermeldt dat ‘voer’ er alleen kwam ter vervanging van… Is er dan een manier om een “volledige” voeding te geven aan me cavia's ‘zonder’ caviavoer…. Zoja, wat zou je dan allemaal moeten geven aan fruit/groentes/kruiden?

    Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft,

    Gr Basjeeeee

  • Dagmar Smink

    Heel goede vraag, ben benieuwd wat ze nodig hebben de caafjes.

  • Cavia Opvang Betuwe

    Zo ver ik weet is het helemaal geen probleem om een cavia geen hardvoer te geven ,als je ze maar hooi geeft naar behoefte en goed gevarieerde groenten en fruit geeft. Juist goed varieren met groen ,want niet alleen de vit c is het belangrijkste.En af en toe een stukje hard geworden brood.

  • Manu

    Ik zei laatst inderdaad dat een cavia helemaal geen hardvoer/korrels/muesli nodig heeft, zolang ze doorlopend hooi van een goede kwaliteit tot de beschikking hebben en daarnaast voldoende, verschillende groenten krijgen (variatie is belangrijk ivm verschilende soorten vitamines en omdat bepaalde groentes in bepaalde tijden minder vitamines bevatten).

    De reden dat hardvoer/korrels niet nodig zijn, is dat een cavia een herbivoor is en het spijsverteringssysteem dus is ingericht om CELLULOSE te verteren (zoals in hooi en gras). Hardvoer/korrels/muesli bestaan hoofdzakelijk uit ZETMEEL. De vertering van cellulose en zetmeel gaat niet samen. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar de cavia heeft van nature maar een hele kleine hoeveelheid enzymen om zetmeel om te kunnen zetten. Wat niet in de dunne darm is verteerd, komt in de dikke darm terecht en richt daar schade aan aan de micro-organismen die eigenlijk cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die het zetmeel wel kunnen omzetten. Deze kunnen echter weer geen cellulose verteren. Door het voeren van op zetmeel gebaseerde producten, is de cavia steeds minder in staat om voldoende energie uit gras en hooi te halen.

    Dit betekent overigens wel, dat een cavia die gewend is aan hardvoer/korrels niet van de een op de andere dag op alleen hooi gezet mag worden. Dit zal geleidelijk afgebouwd moeten worden, om de enzymenhuishouding rustig te herstellen!

  • basjeeeee

    Bedankt zowel Irene als Manu…

    Ik geef ze momenteel bergen hooi die ook allemaal weggaan en al niet zoveel ‘voer’ meer. Veel groente en fruit…

    Maar met het verhaal van Manu nog vaag in me achterhoofd en het idee dat de caafs het gewone voer steeds minder lekker vinden naarmate ze meer en meer vers krijgen vroeg ik me af of ik niet kon stoppen straks met het voer als ik eenmaal door het voer heen ben…

    Bedankt :)

  • Cora

    Ze noemen dat BARF voerderen. Ik heb snel gegoogled, maar kan alleen wat vinden over honden en katten en een stukje algemeen http://nl.wikipedia.org/wiki/Barf . Misschien dat je meer vind als je met geduld gaat zoeken.

  • Cavia Opvang Betuwe

    Als je het maar héél rustig afbouwt ,dan is er eigenlijk niks mis mee.Wel even de eerste tijd goed hun gewicht in de gaten houden.Jij houdt ze toch in de winter buiten of heb ik dat verkeerd?

    Dan worden jouw kaafs misschien de eerste mooie gezonde slanke ex-COBkaafs. Ik zag laatst Twiggy en Toscana terug en dat waren dikke worsten op pootjes :D

  • basjeeeee

    Ik moet zeggen dat ik mijn cavia's nu niet bepaald dik vind, heb dus toch wel geleerd van me vorige cavia (herinner je je onze pittbull-caaf van 1500 gram?)

  • Cavia Opvang Betuwe

    Pitbull? Het was toch een zeug??

    Haaibaai klinkt dan toch wel leuker toch?? :D

  • basjeeeee

    Het was een zeugje, ik noemde haar echter altijd me pitbulletje sinds ze in het begin de kleine caafjes niet accepteerde en knorrend met haar dikke lijfje door haar hok liep de dag nadat ze ze ontmoet had ;)